Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Systém APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla (v Bordeaux se například používají článkové tramvaje o délce 33 a 44 m). Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla. O spolehlivosti systému APS svědčí dosavadní statistika jeho 99,8% disponibility v Bordeaux. Systém APS byl vyvinut výzkumným a vývojovým centrem společnosti Alstom. První prototyp byl vyroben v roce 2000, kdy rovněž získal první průmyslový patent. V současné době APS úspěšně funguje nebo se připravuje ke zprovoznění v osmi místech ve Francii i jinde ve světě: Bordeaux, Angers, Reims, Orléans, Tours, Cuenca (Ecuador), na síti lehké železnice v Dubaji (UAE) a v Rio de Janeiro (Brazílie), kde bude kombinován s provozem bez napájení pomocí superkapacitorů – dohromady více než 150 vozidel, přes 40 km tratí vybavených APS a přes 13 miliónů vlakových km. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Alstom Další informace s odkazem na videoprezentaci zde Podrobný nákres technologie APS v brožuře výrobce zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita: Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. LED osvětlení šetří energii tramvají v Innsbrucku29.4.2014 Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku, podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena do provozu na konci března 2014. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012. Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Renesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Elektrické autobusy v Manchesteru16.9.2013 Britská dopravní agentura Transport for Great Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé přepravní služby v Manchesteru. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|