Přečtěte si: Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu




Pozvánky na akce


Stalo se








Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci

1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015.

Obsahem dohody je dodání nejméně 200 palivočlánkových pohonných systémů pro palivočlánkové regionální osobní vlaky Alstom, spolu s potřebnou údržbou a servisem během následujících deseti let. Palivočlánkové pohonné systémy, založené na palivových článcích Hydrogenics řady Heavy-Duty HD, budou vyvinuty tak, aby vyhověly všem souvisejícím evropským předpisům pro železniční provoz.

Řada Heavy-Duty HD představuje palivočlánkové pohonné jednotky pro těžká elektrická vozidla. V současné době nabízí výrobce dva typy těchto jednotek o trvalém výkonu 99 nebo 198 kW (viz foto vpravo). Obě dodávají elektrický proud o výstupním napětí 180 – 360 V DC (u druhého jmenovaného typu zdvojené) a výstupním proudu 0 – 500 A. Palivem je čistý vodík a energetická účinnost 55 %. Jejich hmotnost je 360, resp. 720 kg. Pohonné jednotky jsou určeny pro provoz v náročných podmínkách, čemuž odpovídá jejich robustní konstrukce a minimální požadavky na provozní ošetřování.

První pohonné jednotky pro regionální vlaky Alstom by měly být vyrobeny v prototypové verzi koncem roku 2015. V roce se předpokládá dodávka prvních sériových výrobků. Hodnota celé dodávky je více než 50 mil. € (cca 1,4 mld. Kč).

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto vlaku © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Foto zařízení © Hydrogenics

Další informace zde

Přečtěte si také:

Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj

1.4.2015 Palivočlánkové zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového regionálního vlaku v Německu přichází nyní na řadu i tramvaj. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Diesel-bateriové posunovací lokomotivy: těžkotonážní e-mobilita opět na scéně

18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“ již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání

26.1.2015 V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka „CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS. Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 


Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími

23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 


Výrobci palivočlánkových autobusů společně

2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. 


Německo plánuje palivočlánkové osobní vlaky

6.10.214 Německé spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být testovány v roce 2018. 


S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice

30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie  


Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo

25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 


HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty palivočlánkových manipulačních vozíků

4.7.2014 O provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u výrobce spotřební chemie Procter&Gamble. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody 


Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech

27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services