Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VI




Pozvánky na akce


Stalo se










Německo vybuduje zkušební elektrifikovanou dálnici pro kamiony

12.9.2017 Po zkušebním provozu ve Švédsku se také Německo dočká své první elektrifikované dálnice pro kamiony. Na základě smlouvy mezi spolkovým státem Hesensko a společností Siemens jako dodavatelem bude její desetikilometrový úsek zprovozněn do konce roku 2018.

Na základě uvedené smlouvy vybaví Siemens úsek spolkové dálnice A5 mezi křížením Zeppelinheim/Cargo City Süd u letiště Frankfurt nad Mohanem a křížením Darmstadt/Weiterstadt infrastrukturou systému eHighway pro napájení elektrických kamionů pomocí speciálních pantografů (viz foto).

Technologie pro tento systém umožňuje nákladním vozidlům vybaveným „chytrým pantografem“ se plynule připojit k elektrickému vedení a zase odpojit. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči vedení. Samotné připojení k vedení neovlivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici.

Druhým důležitým technickým prvkem eHighway je sériový hybridní pohon pro kamiony, kdy diesel-generátor vyrábí elektřinu pro hnací elektromotor. Kamiony vybavené touto technologií využívají na úseku se svrchním napájecím systémem plně elektrický pohon, při němž dosahují rychlosti až 90 kilometrů v hodině. Při opuštění napájeného úseku dochází k odpojení sběrače a přepnutí na diesel-hybridní pohon. Vše probíhá plně automaticky bez zásahu řidiče.

Předpokládá se, že využití eHighway ušetří polovinu spotřebované energie oproti tradičním spalovacím motorům.

Vybudování infrastruktury pro první eHighway v Německu je součástí projektu "Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns" (ELISA), neboli „elektrifikovaná inovativní těžká nákladní doprava na dálnicích“ německého Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody, výstavby a jaderné bezpečnosti (BMUB). Tento projekt řídí organizace Hessen Mobil, která je zodpovědná za silnice a řízení dopravy v Hesensku.

Cílem projektu je prověřit provoz svrchního napájecího systému na veřejné dálnici s běžným provozem v reálných každodenních podmínkách za různého počasí a okolních teplot a to nejen z pohledu ekologických přínosů, ale i ekonomické životaschopnosti.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Siemens

Další informace zde

Přečtěte si také:

Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení

23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. 


„Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě

8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. 


Projekt Hedgehog Applications v Apeldoornu: využití rekuperované energie na železnici pro nabíjení elektrobusů a elektromobilů

3.3.2017 Může rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2017. 


Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?

16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy. 

Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Nizozemské železnice pojedou od roku 2017 na obnovitelné zdroje energie

25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných. Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí. Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve fyzikálním slova smyslu 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services