Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Není 5G jako 5G: testování sítí mmWave v madridském metru11.3.2022 Využití poslední poslední, páté generace bezdrátových systémů (5G) je v současné době na postupu v nejrůznějších oborech. Jedním z nich je i metro, kde se mezi průkopníky řadí Praha. Je však užitečné vědět, že 5G ve skutečnosti zahrnuje dva druhy sítí. O testování jedné z nich, síti mmWave, v madridském metru (viz foto) byla odborná veřejnost informována koncem února 2022. 5G – dva druhy sítí Síť 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na předchozí standard 4G. Hlavním přínosem nové technologie je významné, přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti až na 20 Gbit/s a latence (zpoždění mezi požadavkem na provedení akce a okamžikem, kdy je tento požadavek zpracován) pod 1 milisekundu (ms). Kromě obsloužení více zařízení současně to umožňuje také využívání nových technologií náročných na objem přenášených dat. Obecně platí, že hlas a data vzduchem pomocí elektromagnetických rádiových frekvencí, přičemž tyto frekvence jsou uspořádány do různých frekvenčních pásem. Některá z těchto pásem mají větší kapacitu než jiná a jsou schopna rychleji doručovat informace, jinde je tomu naopak. To je případ i dvou druhů sítí, které ve skutečnosti zahrnuje obecný pojem 5G: • mmWave fungující na rádiových pásmech od 24 GHz až po 40 GHz, • Sub-6GHz fungující na frekvencích 6 GHz a menších. V úvodu zmíněná síť mmWave je velmi rychlá, nabízí větší šířku pásma a zmírňuje přetížení sítě, tudíž k ní lze připojit větší počet zařízení. Lze se k ní však připojit jen v bezprostřední blízkosti k vysílači. Přenosu dat po této síti také vadí jakékoli běžné překážky, jako dveře, okna, stěny či stromy. Je pak nutno instalovat o to více vysílačů. Vzhledem k uvedeným vlastnostem je systém mmWave vhodný mimo jiné u aplikací mimo složitě členěné prostory, s možností kvalitního pokrytí signálem a zároveň s velkým důrazem na rychlost a spolehlivost přenosu. Takovou oblastí využití může být právě metro. Síť mmWave v madridském metru Dopravce Metro de Madrid a vysoká škola Universidad Politécnica de Madrid testovaly rádiový systém TerraBridge izraelské firmy Radwin fungující na síti mmWave při přenosu dat mezi vlaky navzájem a mezi vlaky a tratí. Systém byl testován na dvou vlacích madridského metra: na starších vlacích řady CAF 2000 a novějších vlacích CAF 3000. Prvotním účelem bylo otestovat vhodnost technologie mmWave pro komunikaci mezi vlaky pro zajištění provozní bezpečnosti a pro další aplikace fungující v širokém rádiovém pásmu. Testy prokázaly, že tento systém funguje u mnoha testovacích scénářů při stabilním propojení, nízké latenci a bez jakékoli ztráty dat. Konkrétně: TerraBridge byl při testech schopen udržet rychlost přenosu dat 1 Gbit/s při maximální testovací vzdálenosti 266 m s latencí méně než 1 ms a bez znatelné ztráty dat. Podobné výsledky ukázal také video-streamový přenos, a to i objemných datových paketů. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DVV Media International Přečtěte si také:Posilování kybernetické bezpečnosti ve Fakultní nemocnici Plzeň23.2.2022 Kybernetická bezpečnost představuje jednu z největších výzev současného života, nezřídka životně závislého na bezchybném fungování digitálních technologií. To platí v prvé řadě tam, kde může jít doslova o život – tedy v odvětví zdravotnictví. Do kybernetické bezpečnosti jsou proto investovány nemalé částky. Dokládají to i aktivity Fakultní nemocnice Plzeň, s nimiž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2022. Moderní monitorovací technologie napomohou snižování rizik na železnicích a silnicích14.2.2022 Společnost Unicorn Systems, specializující se na projekty z oblasti informačních technologií, realizuje spolu s partnery komplexní řešení pro monitoring a vyhodnocení rizikových jevů v okolí dopravní infrastruktury s využitím dálkového průzkumu Země. Odbornou veřejnost o tom informovala v únoru 2022. Toto řešení bude možné využít pro monitoring a vyhodnocení rizik v oblasti správy a provozu dopravní infrastruktury, a zaručit tak bezpečnou a odolnou dopravu. Technologie LiFi se uplatňuje ve školách8.2.2022 Přenos dat pomocí světla, označovaný jako LiFi, se stále více stává součástí praktického života. Jak byla v lednu 2022 informována odborná veřejnost, tato technologie pomáhá i ve školách. Svědčí o tom úspěšné instalace systému LiFi pod obchodním označením Trulifi od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) ve školách v Belgii, Itálii, Nizozemí, USA a Německu. Portál Pražana se rozšiřuje o agendu poplatků za psy31.1.2022 Praha rozšiřuje od ledna 2022 svůj Portál Pražana o další funkcionalitu – agendu místního poplatku ze psů. V současnosti běží pilotní fáze projektu na městské části Praha 3, další městské části budou brzy následovat. Portál Pražana je vytvářen jako centrum digitálních služeb pro obyvatele metropole. V praxi to pro občana znamená zpřístupnění úřadu kdykoliv z pohodlí domova, usnadnění řešení životních situací a zvýšení komfortu. Pro úřad je portál příležitostí pro digitalizaci a zefektivnění své práce. Cestující vídeňského metra budou mít ve vlacích informace v reálném čase20.1.2022 S uvedením nových elektrických jednotek vídeňského metra řady X (produktové označení jako X-Wagen) do provozu získají cestující v roce 2022 jako první na světě digitální informační a navigační systém s informacemi v reálném čase. Odborná veřejnost o tom byla informována v lednu 2022. VZLUSAT-2: cílem deváté české družice je pořizování detailních snímků Země19.1.2022 Ve čtvrtek 13. 1. 2022 odstartoval z Mysu Canaveral druhý nanosatelit z dílny VZLÚ (Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu). Na palubě nanodružice VZLUSAT-2 jsou kromě dalších přístrojů dvě experimentální kamery a zařízení pro přesnou orientaci, které umožní pořizovat detailní snímky zájmových oblastí na Zemi. Vesmírný dalekohled Jamese Webba se představuje odborné veřejnosti13.1.2022 Webbův vesmírný dalekohled (JWST – James Webb Space Telescope) je tím největším, nejsofistikovanějším a nejmodernějším vesmírným dalekohledem, který kdy lidé vyrobili, a způsobí revoluci v pozorování vesmíru. Jedná se o společný projekt americké (NASA), evropské (ESA) a kanadské (CSA) kosmické agentury. Odborná veřejnost s ním byla seznámena na začátku ledna 2022 prostřednictvím serveru Czech Space Portal. Vánoční dárek Pražanům i návštěvníkům Prahy: plné pokrytí metra internetem LTE, 5G na postupu3.1.2022 Těsně před Vánoci 2021 získali Pražané a návštěvníci Prahy užitečnou technickou službu: Od 22. 12. 2021 je signál mobilní sítě v kvalitě 4G/LTE k dispozici v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) toho dne připojilo poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B. V celkem 56 ze 61 stanic pražského metra, tedy ve více než 90 %, je kromě toho k dispozici i signál 5G. Zaostřeno na kvalitu vnitřního ovzduší: chytrý senzor ABB FusionAir nabízí řešení14.12.2021 Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) a britských zdrojů zaměřených na kvalitu ovzduší (viz reference v odkazu na konci tohoto článku) je znečištění ovzduší uvnitř budov v průměru 3,5krát větší než ve vnějším prostředí. Řadí se tak mezi největší zdroje zdravotních rizik. Snížení tohoto rizika mohou napomoci moderní senzorické systémy, jako je například „chytrý“ senzor FusionAir od ABB, poprvé představený odborné veřejnosti na konci října 2021. Uspořené kilometry i emise: Praha úspěšně testuje vzdálenou správu dopravního značení10.12.2021 Desítky tisíc kilometrů servisních jízd ročně se všemi ekologickými důsledky, velká potřeba zaměstnanců – to vše obnáší každodenní kontrola dopravního značení v Praze. Testovaný projekt vzdálené správy dopravního značení, který pro Prahu realizuje městská společnost Operátor ICT (OICT), tuto činnost významně zjednodušuje a zefektivňuje. Není proto divu, že začátkem prosince 2021 zvítězil v národní soutěži Chytrá města pro budoucnost v kategorii projekt pro region. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|