Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou
kogeneraci
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy, s tím, že provozuschopná by tato jednotka
měla být do konce roku 2014. Dodavatel bude tuto kogenerační jednotku
také provozovat a udržovat. Kogenerační jednotka bude dodávat energii
do univerzitní energetické mikrosítě, nezávislé na veřejné distribuční
síti. Kogenerace se velmi dobře hodí právě pro univerzitní areál s
relativně stálou spotřebou elektřiny a tepla během roku.
Jako zdroj energie pro kogenerační jednotku slouží
vysokoteplotní palivové články typu Direct FuelCell® od FuelCell
Energy. Jako elektrolyt zde slouží uhlíkaté sloučeniny draslíku a
lithia. Palivem může být běžný zemní plyn, případně bioplyn vyrobený
přímo na místě nebo přivedený ze vzdáleného zdroje. Z něho pak při
endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním)
vzniká směs CO a vodíku.
Univerzita v Bridgeportu je soukromoprávní vzdělávací
institucí, která má 4800 studentů. Ve své Laboratoři pro výzkum
obnovitelných zdrojů se soustřeďuje na výchovu multidisciplinárních
technických odborníků v energetice, k čemuž poslouží jako praktická
demonstrace i tato kogenerační jednotka.
Nejde však o pouhé studijní zařízení. Uvedená
kogenerační jednotka pokryje cca 80 % veškeré spotřeby energie pro
univerzitní areál a významně sníží její provozní náklady, čímž zajistí
potřebnou finanční návratnost i energetickou nezávislost. Kromě toho se
předpokládají významné úspory emisí oproti srovnatelné výrobě
elektrické energie v konvenčních elektrárnách, zahrnující roční objemy
28 tun oxidů dusíku (NOx), 64 tun oxidů síry (SOx), 1,4 tun pevných
částic (PM10) a 7 000 tun oxidu uhličitého (CO2).
redakce
Foto ©
FuelCell Energy, Inc.
Další informace zde
Přečtěte si také další články o palivočlánkových technologiích v našich rubrikách Obnovitelné zdroje, Inteligentní budovy a Elektromobilita:
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](../sablona/vice3.gif)
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](../sablona/vice3.gif)
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. ![](../sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](../sablona/vice3.gif)
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|