Přečtěte si: Zpráva z konference Smart city v praxi V včetně prezentací a videozáznamu



 

Pozvánky na akce


Stalo se







 

Elektromobilita

Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení

23.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.


Netradiční elektrobusy: elektromobilní knihovny v Göteborgu motivují děti, aby více četly

16.10.2020 Od září 2020 jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov – například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.


Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii

9.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020. 


Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím českého patentu

8.10.2020 V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie Vysokého učení technického v Brně. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci září 2020. 


Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste

5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.


Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor

18.9.2020 Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint se v současné době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.


Město Bodø: elektrobusy poprvé za polárním kruhem 

16.9.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním kruhem.


Moskva opouští trolejbusy, nastupují elektrobusy

14.9.2020 Země bývalého Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace, ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci formou elektrobusů.


FCwaveTM: Ballard představil první komerční palivový článek pro pohon lodí

11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích v říční plavbě nebo na trajektech představil kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020 vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod produktovým označením FCwaveTM


Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory

9.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020.


Hybridní bateriové vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance 

3.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím soukromých zdrojů.


Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel

31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem.


Knowledge Brief: příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů palivočlánkových autobusů

21.8.2020 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky.


Kolik se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobně

20.8.2020 Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku. Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? 


RiPAC: Ricardo Rail představil simulační model pro pantograf a trolej použitelný i pro trolejbusy

14.8.2020 Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a trolejbusy.


Elektrobusy v Miláně mají „chytré“ nabíjení CalBatt MaeStor

12.8.2020 Italské město Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července 2020.


3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém

28.7.2020 Na současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus & Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu dopravci  NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.


ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům

17.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020.


Do Evropy bylo dodáno prvních deset palivočlánkových těžkotonážních tahačů

13.7.2020 Začátek července 2020 se stal významným milníkem v evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. 


Snowdon Mountain Railway: diesel-bateriové lokomotivy šetří horské prostředí

8.7.2020 O diesel-bateriových hybridních lokomotivách píšeme na našem portále především v souvislosti se zefektivněním posunu ve stanicích. Mohou však být využívány i jinak, například pro efektivní a přírodě přátelský provoz turistických vlaků uprostřed horské přírody. Příkladem je úzkorozchodná železnice Snowdon Mountain Railway ve Velké Británii, která začátkem července 2020 obdržela pro svůj provoz dvě ozubnicové diesel-bateriové lokomotivy, objednané v roce 2019. 


Klokan: školní elektrobusy v Polsku, první Solaris pro město Godzianów

1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020.


Spojení nespojitelného? ČEZ a Shell spolupracují při výstavbě nabíjecích stanic

23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června 2020.


ChargeUp: Unicorn dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka

19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost.


Vídeň testuje palivočlánkový autobus Solaris

11.6.2020 Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány především s jednorázovým projektem elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech 2020.


Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách

9.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací. 


Dancer Mobility poskytne kompletní leasingové služby pro elektrobusy

3.6.2020 Odpovědí na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou, jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy, rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů. Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility, poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla informována v květnu 2020. 


Řetězec ASKO elektrifikuje svoji logistiku

26.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.


CaetanoBus: další evropský výrobce palivočlánkových autobusů bude mít premiéru v Německu

25.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.


Tepelné čerpadlo šetří netrakční spotřebu elektrobusů

20.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. 


Hybridní lokomotivy šetří peníze i životní prostředí, města nevyjímaje

14.5.2020 S narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy, parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v zahraničí.


Inteligentní měnírna HESOP slouží také v Hamburku

29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku.


Nabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí

23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření.


„Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?

22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.


Rychlodobíjení alias Fast-charging

20.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.


Elektromobilita a nákupní centra: síť dobíjecích stanic skupiny ČEZ v Kauflandu se rozšiřuje

16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.


Dancer bus: dva netradiční elektrobusy v Klaipedě, v hledáčku výrobce je i český trh

15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.


Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl ve společnosti Geomet

3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu akumulátorů a baterií a s ním spojený rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o tom byla informována naše veřejnost. 


Na linky MHD v Rize vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

31.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.


Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů

26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO.


Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal

24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal. 


Quo vadis, elektromobilito ve městech?

6.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se  souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis