Elektromobilita
8.5.2024 V
rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a
Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a
společnosti COMETT PLUS bude na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z
Tábora do Benešova nasazeno od prosince 2024 celkem sedm elektrobusů.
Veřejnost o tom byla informována na konci dubna 2024.
25.4.2024 Sdílené
elektrokoloběžky jsou oblíbené zejména mezi mladší generací. Zároveň
však představují značně problematickou oblast mikromobility, jak se
proti své vůli přesvědčili například obyvatelé Paříže. Podobně jako
nedaleké Pardubice proto i Hradec Králové přistoupil k systémovému
řešení jejich provozu. Veřejnost o tom byla informována v dubnu 2024.
24.4.2024 Palivočlánkové
autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom
přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024
představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus
Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu.
18.4.2024 Druhý celosvětový průzkum ABB Automotive Manufacturing
Outlook Survey, zahrnující i české automobilky, odhalil obavy z
rostoucích nákladů na energie v Evropě a vzrůstající ceny práce v USA.
O výsledcích byla naše odborná veřejnost informována v dubnu 2024.
17.4.2024 Německo je
jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v
duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a
velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou
autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu –
EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z
Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.
15.4.2024 Dopravní
podnik města Děčína vypsal ve druhé polovině března 2024 soutěž na
rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nových 12m elektrobusů s dodáním
během osmi let, zveřejněna je na profilu zadavatele. Podmínkou nákupu
je získání dotací ze zdrojů EU. Kromě dalších specifikací připouští
zadání i přídavné naftové topení elektrobusů. A zde je, resp. mohl by
být, problém.
12.4.2024 Vídeňský
dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými
elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku
2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus.
12.4.2024 Společnost
Siemens představila novou variantu ultra výkonné dobíjecí stanice
SICHARGE D s maximálním výkonem 400 kW. Tato řada umožňuje nabíjení
elektrických vozidel přes různá rozhraní vozidlo-infrastruktura
standardizovaná normami IEC (tedy i EN).
5.4.2024 V
srpnu 2024 uplyne pět let od zavedení trolejbusové dopravy do městských
částí Zlína Kostelec, Štípa a k zoologické zahradě. Původní dopravní
obslužnost autobusovými linkami 34, 35 a 36 zde v roce 2019 převzaly
bateriové trolejbusy linek 4 a 5. Spojují severovýchodní část města s
centrem v převážně dvacetiminutovém intervalu od června 2019.
5.4.2024 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích
včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
27.3.2024 Expanze
palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý
kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu
objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem
28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite
Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro
kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením.
25.3.2024 Národní
rozvojová banka (NRB) přijímá od 18. března 2024 žádosti v
programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu
a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy.
Program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup
elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Po
doložení vlastnictví vozidla mohou firmy a podnikatelé získat také
finanční příspěvek ve výši až 300 tis. Kč na vozidlo a až 150 tis. Kč
na dobíjecí stanici.
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací.
15.3.2024 Mercedes-Benz
Trucks odhalil sériovou verzi prvního nákladního vozidla
s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem.
Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce výrobce definovat nový
standard v nákladní silniční dopravě – a to z hlediska techniky,
udržitelnosti, designu i ziskovosti pro provozovatele vozových parků.
Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh a nová náprava
s mimořádně hospodárným elektrickým
pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního
vozidla 500 kilometrů na jedno nabití.
11.3.2024 V
každodenním rozvozu betonu na stavby Skanska v Praze od března 2024
používá plně elektrický autodomíchávač. Čtyřnápravové vozidlo s
hmotností 34 tun ujede denně až 300 kilometrů, nabíjí se v noci a v
provozu se projevují hlavně výhody nulových lokálních emisí a nízké
hlučnosti. Ta může být významným faktorem zejména v případech, kdy
stavební práce probíhají v blízkosti lidských obydlí.
8.3.2024 Srdečně
Vás zveme na konferenci
„Efektivní elektromobilita v organizacích IV“, která se
koná 20. března 2024
na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024.
Konference je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních
relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, městským
službám, příp. dalším zájemcům o tuto problematiku, či školám. Obsah
konference bude zaměřen na aktuální novinky v oblasti elektrických
vozidel a dopravních systémů pro města a průmysl,
správy vozového parku, nabíjecí infrastruktury, softwarové/informační
podpory a autonomní mobility a také na ekonomiku a financování
elektromobility v organizacích.
8.3.2024 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) ve středu 6. 3. 2024 odpoledne zahájil provoz
na druhé, nově vybudované trolejbusové trati ve městě mezi Nádražím
Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhovat ji budou
velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m na
lince č. 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku č. 119.
Výměnu vozidel DPP provedl v průběhu 24 minut v čase od 14:41 do 15:05.
7.3.2024
Na veletrhu IAA Transportation v září 2022 byla představena
úplně nová generace elektrické verze řady lehkých nákladních vozů Fuso
eCanter. Výkonná, hospodárná, s velmi rozmanitými možnostmi využití –
to jsou společní jmenovatelé této nové generace. Od července 2023 je
nový eCanter v prodeji i v České republice. Nyní jsou již v ČR první
vozidla a dovozce zaznamenal i zájem a první objednávky od zákazníků.
2.3.2024 Dopravní
podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty
první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří
průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním
OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp.
palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci
února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá.
27.2.2024 Počty
zásahů podnikových hasičů obou jaderných elektráren, při kterých
poskytují svoji pomoc v okolí, se každoročně zvyšují. Proto je
důležitou součástí jejich přípravy a výbavy i schopnost reagovat na
málo pravděpodobné události, kterými mohou být požáry aut s elektrickým
pohonem. Hasiči jaderných elektráren Dukovany a Temelín jsou proto od
února 2024 nově vybaveni speciálními kontejnery pro hašení
elektromobilů.
1.2.2024 Od
čtvrtka února 2024 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)
standardní rutinní provoz na trolejbusové lince č. 58 Palmovka –
Čakovice – Miškovice. Končí tím dosavadní zkušební testovací provoz
kloubových trolejbusů SOR TNS 18 a také autobusová linka č. 140.
30.1.2024 Hlavní město
České republiky se může těšit až na 200 moderních, 100% nízkopodlažních
tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik hl. m. Prahy
(DPP) podepsal v lednu 2024 s podnikem Škoda Transportation, členem
Škoda Group, na základě vítezství ve veřejné soutěži osmiletou smlouvu
na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160 vozů.
14.12.2023
Unikátní dobíjecí stojany zkracující čas pro dobití
e-aut jsou řidičům
k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u Jinočan. V novém
areálu Logport Prague West je v prosinci 2023 spustila skupina
ČEZ.
4.12.2023 Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo na začátku prosince 2023 výzvu z
Národního plánu obnovy (NPO) na podporu nákupu elektromobilů a pořízení
a výstavbu dobíjecích stanic pro malé, střední i velké podniky. Podpora
bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku
prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB).
1.12.2023 Integrovaný
regionální operační program (IROP), který spadá pod Ministerstvo pro
místní rozvoj (MMR), vyhlásil na konci listopadu 2023 dvě dlouho
očekávané výzvy na podporu infrastruktury pro alternativní paliva ve
veřejné dopravě. Výzvy se týkají území celé České republiky mimo
hlavního města Prahy. Příjem žádostí o podporu odstartuje v únoru 2024.
18.11.2023 Renesance
pražských trolejbusů se dále slibně rozvíjí. Už na šestnácté městské
autobusové lince v Praze budou v blízké budoucnosti naftové autobusy
nahrazeny bateriovými trolejbusy. Rada hl. m. Prahy (RHMP) dnes totiž
schválila v listopadu 2023 investiční záměr elektrifikace autobusové
linky č. 134 Podolská vodárna – Dvorce.
10.11.2023 Správa
vozidlového parku formou full-service, tedy realizovaná plně
dodavatelskou firmou, je jedním z rozvíjejících se obchodních modelů,
který stále více zasahuje také do městské dopravy. Velmi dobře jej zná
již dlouho například pražské metro. Tento model se nyní uplatní u
správy parku trolejbusů a autobusů v Teplicích, jejichž provoz bude od
roku 2024 zajišťovat nově založený městský dopravce Městská doprava
Teplice, p.o. (MDT). Dodavatelem full-service bude Škoda Group.
2.11.2023 Palivočlánkový
elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů
elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj
vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném
pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý
a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by
měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar
Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu
2023.
31.10.2023 Dopravní
systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou
železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, nejsou v
zahraničí ojedinělé. O jejich nasazení se již desítky let uvažuje – na
různé úrovni podrobností a s různými závěry – také v ČR. Možnosti
provozu vlakotramvají či podobných vozidel nyní prověřuje Středočeský
kraj v souvislosti s dopravní obslužností ve čtyřech oblastech těsně
navazujících na Prahu.
30.10.2023 Přechod
na elektromobilitu svých vozových parků realizuje nebo plánuje stále
více firem. Jednou z nich je logistická společnost PJ Expedis, která od
srpna 2023 dopravuje zásilky po Praze a blízkém okolí v elektrických
dodávkách. Se změnou jí pomáhá společnost E.ON, která v rámci kompletní
dodávky nainstalovala v říjnu 2023 interní rychlodobíjecí stanici a
zároveň zajišťuje správu dobíjení spolu s partnerem CCS.
27.10.2023 V
předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023
v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu
Tatra Force e-Drive, již
dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí
konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery
projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola
chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny
ÚJV.
18.10.2023 Zatímco pro
klimatickou náročnost autobusů provozovaných v závazku veřejné služby
platí Zákon č. 360/2022 Sb., jedná se na evropské úrovni o zpřísnění
cílů v v období kolem konce této dekády. Aktuální novinkou je zmírnění
některých nerealisticky přísných opatření, k němuž významnou měrou
přispěla i Česká republika. I s tímto zmírněním zůstávají stanovené
cíle ambiciózní.
13.10.2023 Nejnovější
taxíky ve Vídni na elektrický pohon se dobíjejí bez nabíjecích sloupků
a bez použití kabelů a zástrčky. Umožňuje to nabíjecí technologie
Matrix Charging vyvinutá rakouskou firmou Easelink. Město Vídeň
prezentovalo tuto novinku, která je součástí projektu eTaxi Austria, v
říjnu 2023.
9.10.2023 Společnost
E.ON spustila v posledním zářijovém týdnu 2023 ve své síti nejrychlejší
dobíječku elektromobilů v České republice a zároveň i ve střední
Evropě. Stanice s výkonem 400 kW stojí v dobíjecím hubu E.ONu ve
Vystrkově u Humpolce a elektromobilům, které takový výkon pojmou,
umožní dobít z 10 na 80 % baterie za 18 minut.
27.9.2023 Dne 13. září
2023 vstoupilo v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č.
2023/1804 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a o zrušení
směrnice 2014/94/EU. Toto široce pojaté nařízení je zásadní mimo jiné z
hlediska definice alternativních paliv a rovněž z pohledu nabíjecí
infrastruktury pro elektrobusy, s důsledky pro její předpokládanou
dotační podporu ze zdrojů EU.
26.9.2023 Společnost
Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své
palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato
dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do
provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a
Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn
(BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou
spolkové země Bavorsko.
22.9.2023 Srdečně
Vás zveme na již 12. ročník konference Elektrické autobusy pro město,
která se bude konat 22. listopadu 2023 opět jako doprovodný program
veletrhu Czechbus 2023. Přijďte se informovat o aktuální situaci na
českém trhu v oblasti elektrobusů a trolejbusů, včetně jejich komponent
a infrastruktury, a zjistit současné možnosti financování této dopravy.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|