Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Smart city v praxi VII




Pozvánky na akce


Stalo se





  

 

Elektromobilita


Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY

21.1.2022 Dne 17. ledna 2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový český elektrobus začal jezdit.


Začátek renesance pražských trolejbusů: Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil stavbu trolejbusové tratě Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice

17.1.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil na začátku druhého lednového týdne 2022 v Letňanech výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury.


Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení

6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics. 


Interoperabilita u elektrobusů  

17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci.


Využití polovodičů z karbidu křemíku zlepšuje provozní vlastnosti tramvají

9.12.2021 Karbid křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia

6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.


Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu

3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací 2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje, co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).


Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“

29.11.2021 U příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce 2013.


Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město

24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Konektory PerforMore v elektrobusech SOR

23.11.2021 Ať už jezdíte v městské hromadné dopravě v Praze, Ostravě nebo Hradci Králové, určitě jste se někdy setkali s elektrobusy společnosti SOR Libchavy spol. s r. o. Tato organizace se již 30 let zabývá vývojem, výrobou, prodejem a servisem malých autobusů a trolejbusů jak na českém, tak i na mezinárodním trhu. V současné době jejich vozidla najdete například v Dánsku či na Ukrajině, v Belgii nebo Rusku. 


Roste zájem po firemním dobíjení elektromobilů a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci

22.11.2021 Zvyšuje se zájem o firemní dobíjení a paralelně s tím se rozrůstá i veřejná dobíjecí infrastruktura pro elektromobily. Vedle toho už uživatelé elektrických aut vyžadují roamingové služby v oblasti dobíjení nebo zařazení vlastních dobíjecích stanic do veřejné sítě a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci. I oni řeší, jak přizpůsobit své podnikání elektrické budoucnosti.


Projekt HyFleet: Flixbus plánuje nasadit palivové články do meziměstské autobusové dopravy

18.11.2021 Společnost FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021, projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální potvrzení "UIA" od německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury.


Tramvaje a zelená infrastruktura města: Vědci ze tří výzkumných organizací a Dopravní podnik hl. m. Prahy otestují experimentální travní koberce

15.11.2021 Tramvajová trať v Bělohorské ulici na pražském Břevnově se během následujících dvou let stane součástí vědeckého experimentu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a vědci ze tří výzkumných organizací na ní budou testovat speciální nové nízkoúdržbové travní koberce, které byly položeny na dvou místech tratě v úseku mezi zastávkami Drinopol a U Kaštanu. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2021.


Kroky k interoperabilitě elektromobilů v ČR: Kartou E.ON Drive dobíjejí řidiči elektrických vozidel už i na stanicích sítě ČEZ

12.11.2021 Zákazníci registrovaní v systému E.ON Drive mohou od prvního listopadového týdne 2021 dobít jednou kartou u více než 600 dobíjecích stanic v celé České republice. Společnost E.ON už v polovině roku 2021 dala možnost svým zákazníkům, aby dobíjeli s jednou kartou u sítě PREpoint. Nyní mohou použít svou kartu nebo čip E.ON Drive také u sítě ČEZ.


Stuttgartský „Zub“ dostane nové tramvaje s vozy pro bicykly, při schvalování pomáhají švýcarské instituce

3.11.2021 Zacke neboli Zub (např. hřebene) – to je přezdívka ozubnicové tramvaje, která už od roku 1882 slouží obyvatelům a návštěvníkům více než šestisettisícového německého Stuttgartu nejen jako atrakce, ale jako plně integrovaná součást systému městské dopravy. V polovině října 2021 pro ni švýcarský výrobce Stadler dodal první ze tří nových souprav, skládajících se z motorového vozu pro cestující a vlečného vozu pro bicykly.


Projekt EfficienCE: nový partner naší konference Elektrické autobusy pro město X

1.11.2021 Dalším partnerem naší připravované konference Elektrické autobusy pro město X se stal na konci října 2021 evropský projekt EfficienCE, s podtitulem „Energetická účinnost pro veřejnou dopravu ve střední Evropě“. Blíže o tomto projektu bude na konferenci hovořit docent Mikołaj Bartlomiejczyk z Politechniky Gdańske a Dopravního podniku Gdyně (PKT).


Pražská tramvajová síť expanduje navzdory nepříznivým podmínkám: nová tramvajová trať Modřany – Libuš vysoutěžena o 13 % levněji

22.10.2021 V rozvoji čisté mobility našeho hlavního města je kladen velký důraz na rozvoj městské drážní dopravy. Vedle nové linky metra D a renesance trolejbusů jsou to nové tramvajové tratě, které tak doplňují a zahušťují tuto páteřní síť velkokapacitní městské dopravy. Dobrou zprávou přitom je, že navzdory současným ekonomickým podmínkám se daří udržet tento rozvoj v patřičných mezích i po finanční stránce.


Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. jako první v České republice vybral dodavatele palivočlánkových autobusů, zvítězil Solaris

21.10.2021 Jak byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021 rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu českého palivočlánkového autobusu TriHyBus v Neratovicích se tak DPmÚL stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu.


Systém ChargeUp od Unicornu pomáhá elektrifikovat slovenskou kurýrní společnost DPD SK

18.10.2021 Jak byla v září 2021 informována odborná veřejnost, ve výběrovém řízení na dodávku komplexního řešení pro elektromobilitu ve společnosti DPD SK s.r.o. zvítězila česká společnost Unicorn a.s. Součástí dodávky je několik desítek dobíjecích stanic pro zcela nové depo DPD v Bratislavě a řídicí systém ChargeUp pro jejich vzdálenou správu. Projekt byl zahájen v červenci 2021 a potrvá čtyři roky.


Elektrolodě na Brněnské přehradě: tři čtvrtě století a rekordní sezóna

15.10.2021 Nejen tři čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022.


Zahájen vývoj českého palivočlánkového nákladního automobilu pro náročné provozní podmínky

14.10.2021 Pětičlenné konsorcium vedené ÚJV Řež zahájilo v posledním zářiovém týdnu 2021 práce na inovativním řešení elektrického nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem, určeného do náročných provozních podmínek, což je specifickým rysem tohoto českého projektu v mezinárodním kontextu. Prototyp bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií pro uvedené podmínky.


Terra 360: nová nabíjecí stanice pro elektromobily od ABB s vysokým nabíjecím výkonem

12.10.2021 Na počátku října 2021 byla česká odborná veřejnost informována o nejnovějším produktu společnosti ABB z oblasti nabíjecí infrastruktury pro elektromobily, uvedeném na trh pod obchodním označením Terra 360. Její maximální nabíjecí výkon 360 kW se pohybuje v řádech výkonů používaným u elektrobusů při průběžném nabíjení střešními konzolemi. Na efektivní využívání těchto výkonů v praxi má nicméně vliv chemické složení baterii.


Solaris Urbino 9 LE electric: nástupce úspěšného elektrického 8,9m midibusu se představil

1.10.2021 Elektrické midibusy zastupoval v rodině elektrobusů polské značky Solaris až donedávna typ Solaris Urbino 8,9 LE Electric, provozovaný například v polském Krakově a s pohonem Škoda Electric jako Škoda 29 BB také v Českých Budějovicích. V poslední zářiový den 2021 byl veřejnosti představen jeho nástupce, elektrický midibus Solaris Urbino 9 LE electric.


Šest evropských zemí zaregistrovalo v roce 2020 více než čtvrtinu autobusů plně elektrických, CNG se přesouvá do dálkové dopravy

24.9.2021 Nizozemí, Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019.


Ballard představil osmou generaci palivových článků, určenou pro těžká vozidla

23.9.2021 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. 


V Praze proběhly tržní konzultace k rozvoji dobíjecí infrastruktury

22.9.2021 Do konce desetiletí má v Praze vzniknout zhruba 4 a půl tisíce dobíjecích stanic pro elektromobily. Předpokládá to strategický dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030 (dále „Generel“), který v únoru 2021 schválila Rada hl. m. Prahy. Jak byla v září 2021 informována odborná veřejnost, k výzvě pražské městské společnosti Operátor ICT, a.s., (OICT) zúčastnit se tržních konzultací k rozvoji dobíjecí infrastruktury se přihlásily téměř dvě desítky společností.


Příprava těžby českého lithia aktuálně: prověřována těžba, technologie zpracování a využití v Gigafactory

17.9.2021 Zamýšlená těžba lithia na Cínovci představuje významný obchodní potenciál v automobilovém průmyslu a energetice Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT), společnost ČEZ a další subjekty řeší celý produkční řetězec pro využití lithia z Cínovce. Zabývají se přípravou těžby cinvalditu a metodou získávání lithia z této horniny v kontextu s vybudováním Gigafactory na výrobu baterií pro elektromobily a velkokapacitní úložiště elektřiny. Koncem srpna 2021 o tom odbornou veřejnost informovalo MPO. 


Brest: společné zadání nové tramvajové a elektrobusové linky

3.9.2021 Zajímavý způsob rozšiřování elektrické městské dopravy ukazuje stočtyřicetitisícové město Brest, ležící na západním výběžku francouzské Bretaně. Projektové konsorcium Mobi-Brest vedené projektovou společností Systra bylo koncem srpna 2021 vybráno jako dodavatel sdruženého projektu nové tramvajové linky a elektrobusového systému typu BRT (bus rapid transit).


Řídicí systém od PSI Transcom zefektivní provoz městské dopravy v Curychu, je připraven i na elektrobusy

30.8.2021 Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje (kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů. Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven, významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v srpnu 2021.


Z vodní elektrárny do elektrických vlaků: norská voda začala pohánět německé železnice

25.8.2021 Německá snaha využívat v maximální možné míře obnovitelné zdroje energie se projevuje i v provozu elektrifikovaných železnic. Důkazem je smlouva o nákupu elektrické energie, kterou v polovině srpna 2021 podepsal národní železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) s norskou státní energetickou společností Statkraft. 


Zákon o nízkoemisních vozidlech v přepravě cestujících má zpoždění, dočasně jej nahradí usnesení vlády

6.8.2021 Vláda schválila koncem června Pravidla podpory nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb pro úřady státní správy. Pro ostatní zadavatele jde pak pouze o doporučení. Jedná se o dočasné řešení do doby, než bude přijat zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.


Trend růstu registrací nových „čistých“ automobilů pokračuje: za první pololetí 2021 jich přibylo 3,5 tisíce

4.8.2021 V průběhu ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 112 805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 17 775 registrací více, tj. +18,7 %. Elektromobily a plug-in hybridní automobily (někdy souhrnně označované pojmem „elektroauta“) se na počtu podílí 4,3 % s počtem 3 454 vozidel. Meziroční nárůst registrací je tak o 65 % vyšší oproti stejnému období roku 2020.


Továrna na bateriové články: projekt Gigafactory odstartovalo memorandem Ministerstva průmyslu a obchodu a skupiny ČEZ

3.8.2021 Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do elektromobilů, tzv. Gigafactory, uzavřely koncem června 2021 Ministerstvo průmyslu a ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií. 


Novela zákona o podporovaných zdrojích energie odstraňuje rozpor mezi „čistou“ energií a „čistou“ městskou dopravou

2.8.2021 Společným úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení.


Elektrobusy eCitaro s bateriemi s pevným elektrolytem také v Basileji

21.7.2021 Po německém Wiesbadenu budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state) také ve švýcarské Basileji. Od července 2021 nasazuje tamní městský dopravce  Baselland Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno na regionální linky.


Projekt RegioKArgo: připravovaný projekt nákladních tramvají v Karlsruhe dostane inteligentní logistický software

16.7.2021 V rámci demonstračního projektu RegioKArgo by na tratě systému tram-train v německém Karlsruhe a okolí měly v roce 2022 vyjet nákladní tramvaje. Příprava tohoto projektu zaznamenala v červenci 2021 další důležitý milník: Ve veřejné soutěži byla vybrána IT firma INIT specializovaná na informační systémy ve veřejné dopravě, aby vyvinula software pro rezervaci, provozní řízení, platbu a sledování zásilek.


Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe

14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46

Naše tipy














Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis