Přečtěte si: Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu



   

Pozvánky na akce


Stalo se




  
  

     

Elektromobilita

Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 


Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi

12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti.


Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo

10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma úspěšně expanduje.


Novou lanovku na Zugspitze v Německu pohánějí technologie ABB

9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018 již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB. Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících


Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 


FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla

19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. 


Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?

18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde.  


Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz

15.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. 


Dopravní podnik Praha sází i na „malou“ elektromobilitu

14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 


ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových systémech pro námořní lodě

12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových technologií na velkých námořních výletních lodích. 


Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad

8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 


Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“

23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 


3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky

16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. 


62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord

15.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 


Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus

10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. 


Národní program Životní prostředí podruhé přispívá na čistou mobilitu

8.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou. 


Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

7.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 


Vídeň do roku 2020 postaví 1000 nových dobíjecích míst pro elektromobily

3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost, do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý projekt částečně zafinancovaly občanské investice. 


ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

2.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení, při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. 


Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 


Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool

26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra.


Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem

24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15. října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239. 


Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením

23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. 


Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě

19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality 


Databáze TRIMIS pomáhá vyznat se ve spleti evropských inovačních projektů a programů v dopravě

18.10.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS). 


Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií

16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 


ČEZ a ABB: společně pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým výkonem se představila světu

6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta vzniká i díky evropskému grantu z  programu Connecting Europe Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými nabíjecími výkony až 350 kW. 


Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II

3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32

 

Naše tipy















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis