Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II



   

Pozvánky na akce


Stalo se






  

  

   

Elektromobilita

Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. 


Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge

20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). 


Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě

13.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). 


Německo vybuduje zkušební elektrifikovanou dálnici pro kamiony

12.9.2017 Po zkušebním provozu ve Švédsku se také Německo dočká své první elektrifikované dálnice pro kamiony. Na základě smlouvy mezi spolkovým státem Hesensko a společností Siemens jako dodavatelem bude její desetikilometrový úsek zprovozněn do konce roku 2018. 


Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee

8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy 


Elektrobusy pro Kristiansand: další norský projekt výrobce Solaris

30.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce Solaris, se po hlavním městě Oslo stane téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země. Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017. 


Elektrobusy SOR pro 3ČSAD

28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v Prazev Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12 elektrobusů. 


Nákladní tramvaje vozí součásti pro elektromobily, potraviny i tříděný odpad

25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty (viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. 


Nizozemská Arriva pořizuje elektrické midibusy VDL pro historický Gorinchem

24.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. 


Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků

23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě. Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc, specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní Americe. 


Elektrobusy Solaris se čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska

22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu 2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro historický Krakov, který již elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 


185 parciálních trolejbusů pro San Francisco

18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior XT40 pro San Francisco 


Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II

17.8.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 3. října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích, kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Více informací zde 


Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney

16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. 


Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti

15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km 


Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím

11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva EEA). Vedení města se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací regulace a dotačních nástrojů. 


Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB

8.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf) lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. 


Ikonická místa v centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris

7.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB. Podle uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018. Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která povede centrem města přes pěší zónu. 


Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare

3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 


Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče

28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče. 


Elektrobusy u King County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby

27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky z této zprávy. 


Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů

21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 


Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu

18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. 


Elektrobusy Solaris úspěšné doma i ve světě

17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem, pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10 elektrobusů). 


Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou logistiku

10.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 % kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice. 


Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii

30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. 


Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické

27.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné 


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive 


Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu

16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. 


Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon

8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.


European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily

7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku 


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. 


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 


Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Konference „Elektrické autobusy pre mesto“ na veletrhu BUS SHOW 2018 podpoří slovenská smart cities

29.5.2017 Parky městských autobusů ve světě se postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku 2017“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku se začínají uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách košického dopravního podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy jsou zároveň jednou z moderních technologií, které pomáhají vytvářet chytrá města – smart cities. Není proto divu, že se elektrobusům v kontextu chytrých měst bude věnovat také konference „Elektrické autobusy pre mesto“ jako doprovodný program připravovaného veletrhu BUS SHOW 2018 v Nitře. 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30

 

Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis