Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Palivočlánková kogenerační jednotka pro Pfizer v provozu14.11.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016, tedy zhruba tři čtvrtě roku od prvních dohod mezi dodavatelem a uživatelem, byla tato kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. Palivočlánková kogenerační jednotka (viz foto podobného zařízení od FuelCell Energy) o celkovém výkonu 5,6 MW zahrnuje dva 2,8MW moduly DFC3000®. Základem těchto modulů je palivový článek s tavenými karbonáty (MCFC – molten carbonate fuel cell). Jako elektrolyt zde slouží uhlíkaté sloučeniny draslíku a lithia. Palivem může být běžný zemní plyn, případně bioplyn. V obou případech je hlavní složkou metan. Z něho při endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze kterého se dále elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako u palivových článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická účinnost tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se pohybuje v rozmezí 43 – 47 %. Protože se zde elektřina vyrábí z plynu elektrochemickou cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již jakýchkoliv), je palivočlánková energetická jednotka prakticky bezemisní – kromě redukce skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné oxidy síry, oxidy dusíku ani pevné částice. Projekt pro společnost Pfizer je realizován jako dodávka na klíč od společnosti FuelCell Energy. Její součástí je výroba, instalace provozování a údržba celého zařízení. Společnost Pfizer bude energii z této jednotky kupovat na základě dvacetileté smlouvy s dceřinou společností dodavatele. Celý projekt je financován prostřednictvím zpětného leasingu u společnosti PNC Energy Capital, finanční instituce zaměřené na různé typy financování projektů v energetice. Zpětný leasing funguje tak, že vlastník prodá získaný majetek financující společnosti, od které si jej pak pronajímá za leasingové splátky. V případě projektů, jako je tento, se dodavateli uvolní finanční prostředky pro investice do dalších podobných projektů, přičemž leasingové splátky kopírují přijaté platby za dodanou energii. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © FuelCell Energy Přečtěte si také:3,7MW palivočlánková elektrárna pro Connecticut: malá plocha, 60% účinnost21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě mikrokogenerace i v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v americkém státě Connecticut. Městský palivočlánkový park v Soulu: Jižní Korea rozvíjí palivočlánkovou energetiku8.6.2016 Kromě palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy, prozatím největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních. Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje 150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě Soulu Palivočlánková elektrárna ve Stade: první úspěšné výsledky z provozu11.2.2016 Palivočlánková elektrárna v německém městě Stade je v přípravě od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. Farmaceutická společnost Pfizer bude využívat palivočlánkovou kogeneraci13.1.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve 160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. Projekt ene.field: více než 250 mikrokogeneračních jednotek ve zkušebním provozu21.9.2015 Evropský projekt ene.field na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé Evropy.Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM). Palivočlánková kogenerace pro Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce palivočlánkových technologií FuelCell Energy. MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou kogeneraci9.5.2014 Město Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém parku bude v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel, společnost FuelCell Energy Jižní Korea má největší palivočlánkový park na světě11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000® od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW. Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro dálkové vytápění. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|