Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na novou generaci palivočlánkových autobusů, koncepčně shodnou s řešením pro Londýn. Základním zdrojem elektrické energie pro pohon je zde palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280 – 420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí zařízení. Předpokládá se, že spotřeba vodíku bude u těchto palivočlánkových jednotek činit cca 8 kg/100 km. Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Z porovnání různých sestav pohonů pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se její kapacita bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh. Palivočlánkové autobusy Van Hool v provedení pro evropské zákazníky jsou standardně dodávány jako třínápravový typ A330 fuel cell Europe o délce 13,2 m, ve třídveřovém provedení s 36 místy k sezení. Tyto autobusy jsou vybaveny elektrickou pohonnou jednotkou Siemens. Cena jednoho palivočlánkového autobusu pro Rotterdam činí 850 000 €, čili v přepočtu cca 23 mil. Kč. Pro srovnání, cena palivočlánkového autobusu v USA dnes činí v přepočtu cca 53 – 60 mil. Kč a cílem amerických demonstračních projektů je snížit průměrnou cenu palivočlánkového autobusu na úroveň v přepočtu 25 mil. Kč v roce 2016 a v cílovém stavu na 15 mil. Kč. Palivočlánkové autobusy pro Rotterdam jsou spolufinancovány z prostředků evropského Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu 3Emotion. Tento projekt, realizovaný v evropských městech Antverpy, Cherbourg, Londýn, Řím a Rotterdam, je zaměřený na podporu komercializace palivočlánkových autobusů v Evropě. K tomuto účelu jsou sbírány a vyhodnocovány informace z demonstračních provozů a promítány do dalšího vývoje vozidel s cílem zlepšit jejich provozní vlastnosti a snížit jejich cenu. Partnery projektu jsou provozovatelé veřejné dopravy v uvedených městech a průmysloví dodavatelé, například již zmíněný Van Hool nebo plynárenská skupina Air Liquide. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © Van Hool Další informace zde a také zde a také zde Přečtěte si také:Smart city v praxi: odborná konference pro AMPER 2016 připravena3.2.2016 S potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně zveme, se koná se 15. března 2016 na Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající organizace. Program konference a více informací naleznete zde Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Smart city Písek: Schneider Electric rozvíjí partnerství s městem2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel, je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015 město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu, Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. Internet věcí: nejen Industry 4.0, ale také inteligentní mobilita21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí
inteligentní
město občanům a průmyslu
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|