Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením
v Londýně v provozu
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň.
Demonstračním vozidlem v Londýně (viz foto) je
diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400. Je to 10,2m
patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu
slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW
elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195
kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn
čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o výkonu 138 kW a objemu
válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh lithium-iontové
baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu jet až 80 % v
plně elektrickém módu.
Autobusy jsou provozovány na 11 km dlouhé lince č. 69
mezi stanicemi Canning Town Bus Station a Walthamstow Central Bus
Station.
Pro průběžné dobíjení je autobus vybaven systémem
indukčního dobíjení IPT® od Conductix-Wampfler, úspěšně zkoušený v
Británii od začátku letošního roku na elektrických midibusech v Milton
Keynes a od
roku 2003 provozovaný na elektrobusech v italském Turíně (viz studie
„E-mobilita v MHD“). Zde je to
vůbec poprvé, co je tento nabíjecí systém použit u patrového autobusu.
Při průměrné výšce londýnského patrového autobusu cca 4,4 m (nehledě na
konstrukci jeho karoserie a těžiště vozidla) si lze ostatně těžko
představit jiný způsob průběžného dobíjení než spodní. Přitom indukční
dobíjení je již odzkoušené v různých pilotních i rutinních provozech,
zatímco nedávno představené kontaktní spodní dobíjení typu Alstom SRS má prozatím
jedinou provozní aplikaci u tramvají v Nice
a na svoje
uplatnění u elektrobusů teprve čeká.
Stanice pro průběžné dobíjení jsou umístěny na obou
konečných zastávkách. Průběžné dobíjení v Londýně pracuje s nabíjecím
výkonem 100 kW. Vozidla jsou vybavena pozičním systémem Geo-Fencing,
který umožňuje jejich přesné zastavení nad nabíjecí deskou.
Kromě průběžného nabíjení používají autobusy také pomalé
zásuvkové nabíjení přes noc v garáži.
Partnery demonstračního projektu v Londýně jsou výše
uvedení výrobci spolu s dopravcem Tower Transit a s organizacemi
Transport Research Laboratory a Transport & Travel Research
Ltd. monitorujícími průběh zkoušek. Jeho hlavním cílem je otestovat
funkčnost zvolené technologie pohonu a nabíjení systému a dojezdovou
vzdálenost na plně elektrický pohon.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
ZeEUS
Další informace zde ![](obrazky/207-BusLondyn.jpg)
Přečtěte si také:
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015
k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. ![](../sablona/vice3.gif)
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. ![](../sablona/vice3.gif)
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). ![](../sablona/vice3.gif)
4.11.2015
O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od
společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na
našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně
dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho
poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že
celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro
elektrická vozidla. ![](../sablona/vice3.gif)
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS,
jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|