Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Dvanáct elektrobusů Linkker pro Helsinky25.3.2015 Mezi bateriové elektrobusy provozované v Evropě i jinde ve světě, které na našich stránkách průběžně sledujeme, se brzy zařadí 12 vozidel od málo známého finského výrobce Linkker. V březnu 2015 si je objednal provozovatel regionální dopravy v Helsinkách HSL pro pilotní provoz, který bude realizovat ve spolupráci s Finským technickým výzkumným centrem VTT. Jeho začátek je plánován na konec léta 2015. Linkker je 12m elektrobus se sníženými vstupy o kapacitě 69 cestujících, z toho 40 sedících. Elektrobus je poháněn elektromotorem s permanentními magnety a pevným převodem. Jako zásobník energie slouží lithium-titanátové baterie o kapacitě 40 až 48 kWh rozmístěné pod podlahou vozidla (viz schéma níže). Jejich životnost udává výrobce počtem 12 000 nabíjecích cyklů. Elektřina z baterií pohání i další pomocné pohony včetně větrání a klimatizace. Na vyžádání lze dodat přídavné naftové topení. Pro průběžné dobíjení slouží pantografová konzole (viz schéma). Dobíjení probíhá výkonem 200 kW po dobu cca 3 – 7 minut. Přesné parametry dobíjecího zařízení výrobce neudává, podle prezentace půjde pravděpodobně o dvoupólový pantografový sběrač, podobně jako např. u e-busů Siemens/Rampini. Pro karoserii a podvozek autobusu Linkker je charakteristická odlehčená plně hliníková konstrukce od inovačního finského autobusového výrobce Kabus Ltd. Oproti běžným srovnatelným autobusům je tak vozidlo o cca 3 tuny lehčí. Výrobce udává dojezd vozidla na jedno nabití baterií v rozsahu 30 – 50 km při trakční spotřebě 0,5 – 0,8 kWh/km, tedy srovnatelná nebo nepatrně nižší než např. u elektrobusů SOR v Ostravě. Linkker je velmi mladý výrobce – vznikl v roce 2014 jako spin-off firma výše uvedeného technologického centra VTT. Jeho činnost je zaměřena na praktickou podporu inovativní elektrické dopravy ve městech. Během pilotního provozu budou elektrobusy vybaveny senzory, jejichž pomocí bude VTT průběžně sledovat a vyhodnocovat energetický management vozidla včetně procesu nabíjení a vybíjení baterií. Celý tento projekt, spolufinancovaný z prostředků EU, tak přispěje k naplnění strategických cílů města Helsinek v oblasti ochrany životního prostředí. redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázek © Linkker Přečtěte si také:Plug-in hybridní autobusy ve Stockholmu zahájily provoz20.3.2015 Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS, který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16. března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73 stockholmské MHD. Londýn připravuje provoz dalších sedmi elektrobusů Optare MetroCity9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity na lince 312 na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci 2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky, dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně elektrický. Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a připravuje 24m elektrobus7.1.2015 V oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový, dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň prvním polským autobusem v kategorii MEGA. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v uvedené oblasti. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|