Přečtěte si: Zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II




Pozvánky na akce


Stalo se










BRC Chicago: automatizační technologie PTC má v USA zelenou

28.6.2017 Positive train control (PTC) je technologií pro automatizaci provozu vlaků, která je rozvíjena zejména v USA. Ačkoli byla původně vyvinuta především pro potřeby tamních nákladních železnic, uplatní se například i u příměstských železnic v New Yorku. Její rozvoj je vázán na interoperabilitu starších a nově dodávaných systémů. Je tomu tak i u projektu PTC, který dodá společnost Wabtec Corp Chicagské železniční společnosti Belt Railway Company (BRC) podle smlouvy z června 2017.

Technologie PTC používá pro určení přesné polohy vlaku satelitní navigaci, doplněnou traťovým zařízením. Na základě získaných údajů systém počítá potřebnou rychlost a bezpečnou zábrzdnou vzdálenost. Hlídá, aby tyto parametry byly dodrženy, a zároveň zajišťuje další bezpečnostní funkce, například kontrolu celistvosti vlaku, tedy detekci jeho případného rozpojení. Systém tak může pracovat s tzv. pohyblivými bloky, podobně jako technologie CBTC, na rozdíl od něj však není určen pro provoz bez strojvedoucích. V porovnání se standardním zabezpečovacím zařízením tato technologie kromě bezpečnosti provozu významně zvyšuje propustnou výkonnost trati a přesnost vlaků.

Železniční společnost Belt Railway Company vlastní a provozuje celkem 470 km tratí v oblasti Chicaga, včetně 43 km hlavních tratí.

Předmětem zmíněného projektu o celkovém rozpočtu 22 mil. dolarů (cca 0,5 mld. Kč) je zkonstruování, dodání a zprovoznění technologie PTC označované dodavatelem jako Interoperable Electronic Train Management Systém (Interoperabilní elektronický systém řízení vlaků). Projekt pokrývá dodávku vozidlové části do pěti lokomotiv, server pro back office, hostingové služby, traťovou databázi a zahrnuje rovněž systémovou integraci a výcvik personálu. Dokončení projektu je plánováno na rok 2018.

Dodané řešení musí splnit komplexní požadavky železniční společnosti BRC na interoperabilitu se systémy implementovanými u nákladních železnic 1. třídy podle americké klasifikace železnic (tedy železnic s největším finančním obratem), u provozovatele chicagských příměstských vlaků Metra, u celostátního provozovatele meziměstských vlaků Amtrak a na pěti kratších tratích v regionu.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Automatické metro v Kodani přizpůsobí intervaly počtu cestujících

23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě. Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive 


Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na železnici: různá jména pro podobná řešení

18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku zvanou Digital Rail Services 


Německý institut DLR ukázal svoji vizi automatické železniční nákladní dopravy

21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna 2017 s vizí plně automatizovaného nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. 


Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími

13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. 


Metro v Kuala Lumpur: také Malajsie preferuje bezobslužný provoz

7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017 informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line)


Program Avenir Metro: Lyonské metro dostane nové CBTC

7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se 40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC


Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům

13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension  v prosinci 2016. 


Hongkongské metro má další CBTC a plně automatický provoz

4.1.2017 Hongkongské metro provozované společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská skupina Alstom. 


CyberRail: pro větší kybernetickou bezpečnost drážní dopravy

4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo CBTC. Jejich infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů. 


Technologie LTE byla testována na lince bezobslužného metra v Paříži

15.8.2016 LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution) představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských dopravních systémech. 


Bezobslužná linka L9 v barcelonském metru prodloužena na letiště

17.3.2016 Linka 9 barcelonského metra je zajímavá ve více ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC. Ačkoliv je vedena z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016 se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na barcelonské letiště. 


Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v Soulu má prodloužení

10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016 byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další 13km úsek 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services