COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu
5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila
Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu
(COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších
mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která
vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a
ekonomiky. ![](obrazky/212-COP21.jpg)
Základem smlouvy je závazek držet globální oteplování na
Zemi do roku 2100 pod úrovni 2 °C a usilovat o její udržení na úrovni
1,5 °C, především kvůli ochraně ostrovních zemí, které jsou globálním
oteplováním ohroženy nejvíce. Velký důraz mezi sektorovými akčními
plány jednotlivých zemí byl kladen zejména na využívání obnovitelných
zdrojů energie a na snižování emisní náročnosti v dopravě.
Vyspělé ekonomiky při této příležitosti představily své
cíle v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie. Například
Japonsko má v plánu v roce 2030 vyrábět 22 – 24 % elektřiny z
obnovitelných zdrojů. Evropská unie si vytkla jako cíl pokrýt v témže
roce obnovitelnými zdroji 27 % své veškeré spotřeby energie. Své
přiměřené cíle si stanovily i málo rozvinuté země, jako například
Alžírsko nebo Pobřeží slonoviny.
K odpovědnosti za snižování negativního vlivu dopravy na
životní prostředí se přihlásila Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
s deklarací, v níž se mj. zavazuje podporovat zvýšení podílu veřejné
dopravy na přepravním trhu ve městech do roku 2025 na dvojnásobek. V
tomto směru hodlá UITP zejména podporovat systematické plánování a
využívání moderních technologií ve veřejné dopravě.
Další prezentovanou iniciativou UITP směřující k trvale
udržitelné dopravě je Charta udržitelnosti (Sustainability Charter), v
jejímž rámci 125 provozovatelů hromadné dopravy a zúčastněných
průmyslových firem sdílí zkušenosti a osvědčené postupy z podpory
nízkoemisní dopravy.
Jako příspěvek k ekologické dopravě byla v rámci COP21
prezentována také deklarace C40 Clean Bus Declaration, v niž se 22
světových velkoměst zavazuje pohánět parky svých městských autobusů,
dohromady 40 tisíc vozidel, pomocí nízkoemisních technologií.
Není proto náhodou, že u příležitosti COP21 byly v
provozu demonstrovány také elektrobusy, například průběžně dobíjený
kloubový elektrobus Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA, elektrobus
Solaris Urbino 12 electric nebo
elektrobus Irizar i2e, který je v provozu například v Londýně a v Barceloně.
K závěrům a cílům COP21 se hlásí také mnohé další
organizace, sdružení a projekty, jejichž cílem je podporovat udržitelný
rozvoj na Zemi. Patří sem například projekt CHIC, zaměřený na podporu
palivočlánkových autobusů (blíže k tomuto projektu viz v naší studii
„E-mobilita v MHD“).
Uvedené iniciativy a závazky lze tedy obecně brát i jako
velké výzvy do nového roku 2016. Svojí troškou do mlýna přitom hodlá
přispět i naše Pracovní komise pro elektromobilitu
v rámci
Sdružení dopravních podniků ČR, jejímž cílem je podporovat rozvoj
elektrobusů i další elektrické dopravy ve městech.
Ing.
Jakub Slavík, MBA
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
18.12.2015
Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických
autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických
dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u
příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této
konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli
k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. ![](../sablona/vice3.gif)
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. ![](../sablona/vice3.gif)
14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude
mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně
dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z
tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK
Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015
k
tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. ![](../sablona/vice3.gif)
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. ![](../sablona/vice3.gif)
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). ![](../sablona/vice3.gif)
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|