Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se

















  

  

Automatizace dopravy


Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX

27.2.2024 Srdečně Vás zveme na již 9. ročník konference „Smart city v praxi IX“, která se koná 19. března 2024 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je svým obsahem zaměřena zejména na představitele municipalit a městských služeb a pokrývá širokou škálu moderních technologií a jejich uplatnění pro dosahování sociálních a ekonomických cílů měst. Program konference bude zahrnovat průřezové problémy – strategie smart city, ekonomika a rozvoj měst, nové technologie pro smart city – prezentace průmyslových partnerů konference, zahrnující nové produkty pro smart city a praktické zkušenosti z jejich aplikací, a také příklady dobré praxe ve městech a obcích.


Nejstarší linka pražského metra C bude mít plně automatický provoz s technologií CBTC

9.2.2024 Stejně jako nově budovaná linka D pražského metra, přejde i nejstarší linka C, sloužící Pražanům již od roku 1974, v budoucnu na plně automatický provoz využívající technologii CBTC. Rada hl. m. Prahy (RHMP) odsouhlasila v lednu 2024 přípravu realizace dopravního systému společně pro obě linky C a D v podobě automatického metra bez strojvedoucích a s novým vozovým parkem.


O krok blíže automatickému metru v Praze: První tunel trasy D proražen

6.12.2023 Budování nové trasy pražského metra D zaznamenalo na začátku prosince 2023 důležitý milník: První úsek byl propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků. Dodavatelem je konsorcium firem „Sdružení Metro I.D“ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin.


Autonomní mobilita bez 3D map a velkých objemů dat: Změní umělá inteligence navigaci autonomních silničních vozidel?

28.11.2023 Současné systémy navigace u autonomních silničních vozidel, jmenovitě autonomních elektrických minibusů (viz příklad z německého Hofu), vyžadují zpracování velkých množství dat a potřebnou infrastrukturu. Tento problém se stal výzvou pro izraelskou inovační firmu Imagry, která přichází se zcela novým pojetím navigace využívajícím umělou inteligenci.


Německo digitalizuje železnice: elektrická jednotky Siemens Mireo pro Stuttgart jako příklad

18.8.2023 Evropské národní železnice ve spolupráci s průmyslem postupují v procesu automatizace směrem k co nejvyšší bezpečnosti a zároveň unifikaci řídicích a zabezpečovacích technologií. Konkrétním příkladem je zakázka společnosti Siemens Mobility ze srpna 2023 na dodání 28 třívozových elektrických jednotek Mireo


Dobrá praxe z Plzně: inteligentní řízení křižovatek a polygon pro autonomní mobilitu

16.8.2023 Rychlejší a bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie v křižovatkách na Borech. Při té příležitosti byla veřejnost seznámena i s dalším vybavením pro inteligentní mobilitu budoucnosti – testovacím polygonem pro autonomní silniční vozidla.


REM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha s technologií CBTC zahájila provoz

1.8.2023 Technologie CBTC, která se předpokládá i pro novou linku pražského metra D, dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné. Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023. 


Moderní metro uprostřed historie: stanice Venezia na lince C římského metra

3.7.2023 O Historické památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního prodloužení automatické linky C.


Nové vlaky vídeňského metra: příprava na provoz bez strojvedoucích, informace pro cestující v reálném čase

23.6.2023 Na linku U3 vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v příštích letech na nově budované lince U5.


Technologie CBTC a nástupištní dveře na 50 km metra bez strojvedoucích: Cross Island Line v Singapuru

2.5.2023 Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání CBTC  a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line (CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.


Pozemní lanovka na londýnském letišti Luton: netradiční ekologická přeprava cestujících

13.4.2023  Přeprava leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů. Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na konci března 2023.


Projekt NAVETTY: Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním centru

17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY je testován automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku střeleckých sportů.


Autonomní elektrický midibus od ZF měl světovou premiéru v Las Vegas

13.1.2023 Ke světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se často užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal německý výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji světovou premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových dnech 2023 v americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show (CES).


Satelitní navigace NavCom podpoří bezpečnost českých vlaků, samostatně i spolu s ETCS

12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. 


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


CBTC se strojvedoucími v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin

16.11.2022  Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2022.


Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě

31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.


V Rennes byla zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval

5.10.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR.


První bezobslužnou zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla i CBTC

30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail, která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 


Bateriový posunovací robot šetří hluk, emise, pracovní sílu i peníze

15.9.2022 Posunovací práce v železničních stanicích a depech, často prováděné pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého výrobce Vollert, se představí odborné veřejnosti na veletrhu Inno Trans 2022. 


Antikolizní systém nyní na všech ostravských tramvajích Stadler, rozšířen bude i na tramvaje Škoda

29.8.2022 Od března 2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních automobilů.


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


ETCS, CBTC a tradiční místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah

1.6.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.


Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace

5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 


Konečně do díla! DPP získal pravomocné stavební povolení na první úsek metra D a odeslal výzvy k zahájení stavby

25.3.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel 24. března 2022 pravomocné stavební povolení na stavbu metra D v úseku I.D1 Pankrác – Nové Dvory včetně pravomocného povolení kácení v úseku Pankrác – Olbrachtova. Po desítkách let přípravných prací bude díky tomu moct DPP zahájit samotnou stavbu prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác D – Olbrachtova, pro kterou v loňském roce vysoutěžil zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace.


Nová automatická linka pražského metra na postupu: předběžné tržní konzultace pro druhý úsek metra D

24.2.2022  Nová linka D pražského metra je na postupu. Po veřejné zakázce na stavbu prvního úseku Pankrác – Olbrachtova vyhlásil v polovině února Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) předběžné tržní konzultace související s dalším úsekem Olbrachtova – Nové Dvory.


Turínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích

15.2.2022  Řídicí a zabezpečovací systém CBTC představuje vrcholnou technologii pro automatizaci vlaků na městských rychlodráhách. Tento systém dodávají světoví výrobci, kteří zároveň dodávají vlakové soupravy pro tyto dráhy. Vzhledem ke standardizaci CBTC však nehrozí tzv. uzamčení zákazníka – tímto systémem mohou být automatizovány i vlaky konkurenčních výrobců. Příkladem je projekt automatizace metra v italském Turíně, který byl odborné veřejnosti představen v únoru 2022.


Premiéra autonomního vlaku na českých železnicích

4.1.2022 V polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové dráze. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu. 


Glasgow Subway: nejužší metro světa úspěšně pokračuje v rekonstrukci a konverzi na bezobslužný provoz s CBTC

22.12.2021 Nové vlaky pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom byla informována v prosinci 2021.


Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních přejezdech

9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například autonomní mobility. S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku listopadu 2021. 


Zabezpečovací technologie ETCS testována také pro historické parní a dieselové lokomotivy

19.10.2021 Moderní zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České republiky. Ačkoli je přednostně určen pro vysokorychlostní tratě, do budoucna by se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales, jednoho z dodavatelů technologie ETCS. 


Grand Paris Express dostal stínového provozovatele

7.10.2021 S pojmem „stínový provozovatel“ (anglicky „shadow operator“) se lze setkat u projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Příkladem stínového provozovatele je konsorcium firem Transamo, Transdev a Strides International, které bylo na konci září 2021 touto rolí pověřeno pro nové linky bezobslužného metra Grand Paris Express v Paříži.


Technologie ToF a UWB pomáhají spolehlivému a bezpečnému CBTC

6.9.2021 Na samém konci srpna 2021 udělil německý zkušební a certifikační orgán TÜV Süd bezpečnostní certifikaci pro úroveň SIL 4 americkému dodavateli informačních technologií Piper Networks na jeho technologii Ultra Wideband (UWB) pro detekci vlaků. Tato technologie je založená na technologii ToF a může významně podpořit řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jak prokázalo její zkušební nasazení na lince newyorského metra 7-Flushing Line.


Projekt AStriD: automatický provoz tramvají v postupimské vozovně předvedl úspěšný demonstrační provoz

2.9.2021 Automatizace manipulačních jízd tramvají ve vozovnách, podobně jako automatizace pojíždění elektrobusů v garážích, může významně napomoci zefektivnění provozu. Autonomním provozem tramvají ve vozovně se zabývá německý projekt AStriD („Autonomous Tram in Depot“), který v srpnu 2021 předvedl úspěšnou demonstrační ukázku v německé Postupimi (německy Potsdam) ve vozovně tamního dopravce Verkehrsbetriebs Potsdam. Tento výzkumný a vývojový projekt, zahájený v roce 2019, trvá tři roky 


První přeshraniční trať s CBTC spojí Malajsii a Singapur

27.8.2021 Řídicí a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití technologie CBTC.


Nový globální leader pro CBTC i bezobslužné metro s kolejovými obvody: Hitachi Rail odkoupí od skupiny Thales divizi povrchové dopravy

19.8.2021 Začátkem srpna 2021 začala významná změna na trhu informačních, zabezpečovacích a řídicích systémů v kolejové dopravě včetně systémů pro bezobslužné městské rychlodráhy. Společnost Hitachi Rail se dohodla na akvizici Thales Ground Transportation Systems – divize povrchové dopravy skupiny Thales. 


Technologie ETCS stále více střeží bezpečnost na české železnici, časový horizont je 2040

6.8.2021 Před schvalováním vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 


Na cestě k bezobslužné lince D pražského metra: první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností

28.7.2021 Další krok v projektu nové, bezobslužné linky D pražského metra, na jehož přípravě se v roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova.


Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe

14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace.


Platforma HYPEX integruje palubní systémy a jednotky kolejových vozidel do jednoho celku

15.6.2021 Softwaroví a hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace, diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.


Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem

2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku.


Posunovací roboty: chytrá mobilita pomáhá zvýšit efektivitu také v železniční nákladní dopravě

7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu. Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. 


Lidarové technologie zvyšují přesnost obrazu díky novým laserům od Osramu

12.2.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace autonomních vozidel. S další novinkou zvyšující přesnost lidarů přichází v únoru 2021 společnost Osram, mj. výrobce infračervených laserů. 


AŽD testuje systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na celostátních tratích

1.2.2021 Trať Kopidlno – Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu 2021. 


Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu

29.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.


Nákladní vlak ve Švýcarsku vybavený českou zabezpečovací technologií: Jak Česko přispívá jednotné automatizaci evropských železnic

29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha (dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System). 


Nevšední lokálka: na Švestkové dráze se testuje zabezpečovací zařízení ETCS

15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice – Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha (dále AŽD). 


Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory

9.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020.


Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS

4.8.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |10 |11 | 12

 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis