Přečtěte si: Konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio





 

Pozvánky na akce


Stalo se







  

Automatizace dopravy

Technologie ToF a UWB pomáhají spolehlivému a bezpečnému CBTC

6.9.2021 Na samém konci srpna 2021 udělil německý zkušební a certifikační orgán TÜV Süd bezpečnostní certifikaci pro úroveň SIL 4 americkému dodavateli informačních technologií Piper Networks na jeho technologii Ultra Wideband (UWB) pro detekci vlaků. Tato technologie je založená na technologii ToF a může významně podpořit řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jak prokázalo její zkušební nasazení na lince newyorského metra 7-Flushing Line.


Projekt AStriD: automatický provoz tramvají v postupimské vozovně předvedl úspěšný demonstrační provoz

2.9.2021 Automatizace manipulačních jízd tramvají ve vozovnách, podobně jako automatizace pojíždění elektrobusů v garážích, může významně napomoci zefektivnění provozu. Autonomním provozem tramvají ve vozovně se zabývá německý projekt AStriD („Autonomous Tram in Depot“), který v srpnu 2021 předvedl úspěšnou demonstrační ukázku v německé Postupimi (německy Potsdam) ve vozovně tamního dopravce Verkehrsbetriebs Potsdam. Tento výzkumný a vývojový projekt, zahájený v roce 2019, trvá tři roky 


První přeshraniční trať s CBTC spojí Malajsii a Singapur

27.8.2021 Řídicí a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití technologie CBTC.


Nový globální leader pro CBTC i bezobslužné metro s kolejovými obvody: Hitachi Rail odkoupí od skupiny Thales divizi povrchové dopravy

19.8.2021 Začátkem srpna 2021 začala významná změna na trhu informačních, zabezpečovacích a řídicích systémů v kolejové dopravě včetně systémů pro bezobslužné městské rychlodráhy. Společnost Hitachi Rail se dohodla na akvizici Thales Ground Transportation Systems – divize povrchové dopravy skupiny Thales. 


Technologie ETCS stále více střeží bezpečnost na české železnici, časový horizont je 2040

6.8.2021 Před schvalováním vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 


Na cestě k bezobslužné lince D pražského metra: první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností

28.7.2021 Další krok v projektu nové, bezobslužné linky D pražského metra, na jehož přípravě se v roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova.


Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe

14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace.


Platforma HYPEX integruje palubní systémy a jednotky kolejových vozidel do jednoho celku

15.6.2021 Softwaroví a hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace, diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.


Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem

2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku.


Posunovací roboty: chytrá mobilita pomáhá zvýšit efektivitu také v železniční nákladní dopravě

7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu. Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. 


Lidarové technologie zvyšují přesnost obrazu díky novým laserům od Osramu

12.2.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace autonomních vozidel. S další novinkou zvyšující přesnost lidarů přichází v únoru 2021 společnost Osram, mj. výrobce infračervených laserů. 


AŽD testuje systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na celostátních tratích

1.2.2021 Trať Kopidlno – Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu 2021. 


Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu

29.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.


Nákladní vlak ve Švýcarsku vybavený českou zabezpečovací technologií: Jak Česko přispívá jednotné automatizaci evropských železnic

29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha (dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System). 


Nevšední lokálka: na Švestkové dráze se testuje zabezpečovací zařízení ETCS

15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice – Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha (dále AŽD). 


Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory

9.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020.


Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS

4.8.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.


Revoluční změna v dopravní legislativě: mění se stavební a technický řád drah, pomůže budování automatického metra

10.7.2020 Od července 2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah. Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky D pražského metra.


Technologii PTC pro automatický provoz využijí vlaky na Floridě

25.6.2020 Technologie Positve Train Control (PTC) pro automatický provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě. Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. 


Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách

9.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací. 


V Německu bude testován automatický provoz regionálních vlaků

4.6.2020 Zatímco u vlaků metra a dalších městských rychlodrah je plná automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným trendem, v povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt. Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. 


Pražský dopravní podnik zahajuje předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli plné automatizace metra technologií CBTC

29.5.2020 Ve světě je dnes provozováno více než 60 plně automatizovaných linek metra, jejichž celková délka přesahuje tisíc kilometrů. Převažující technologií je přitom CBTC, tedy automatizace na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. Tímto směrem míří i pražské metro. Jeho provozovatel, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), k tomu v květnu 2020 učinil důležitý krok: zahájil předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů metra.


Krakov testoval tramvaj bez řidiče

4.3.2020 Krakov je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní městské dopravy (viz například naše reportáž o krakovských elektrobusech). Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. 


Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz

28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. 


Osram představuje nový infračervený laser pro využití v lidarech

13.2.2020 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u navigace autonomních vozidel. O zájmu uživatelského trhu svědčí i nový produkt výrobce Osram Opto Semiconductors: 65Wattový infračervený laser určený pro lidarové aplikace. 


Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince

9.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském Sydney.


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

26.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019.


Bezobslužné metro v Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a financování

25.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.


Autonomní elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující od vlaku do centra 

22.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.


5G a LiFi: společně k netušeným příležitostem

17.10.2019 LiFi a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.


Nejnovější laser od Osramu pomůže lidarové navigaci autonomních vozidel

10.10.2019 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi oblasti jeho využití patří i autonomní vozidla a jejich navigace (jako například britský projekt GATEway). Právě pro tento trh představila společnost OSRAM koncem září 2019 odborné veřejnosti svoji nejnovější laserovou technologii – čtyřkanálový a jednokanálový pulsní laser, vyhovující přísné normě pro polovodiče v automobilovém průmyslu AEC-Q102. 


Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje unikátní antikolizní systém tramvají

11.9.2019 Tramvaj je kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize. Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září 2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. 


Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra

30.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.


Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu

12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales.


Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. 


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce 

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). 


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

5.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace. 


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.


Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel

25.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.




1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |9 |10 | 11


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis