Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se
















FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla

19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017.  

Základem projektu bude palivočlánková jednotka SureSource od FuelCell Energy, instalovaná v kalifornském přístavu Port of Long Beach, ležícím asi 40 km od stejnojmenného města. Tato jednotka bude napojená na zdejší zdroj bioplynu ze zemědělského bioodpadu jako vstupní médium. Na výstupu bude produkovat jednak vodík pro palivočlánkové automobily Toyota Mirai a pro prototypový nákladní automobil Toyota třídy 8 (tj. automobil s nosností 15 tun – viz foto níže), a jednak elektrickou energii. Palivočlánková vozidla budou sloužit logistickému centru Toyota v přístavu.

Jak takovéto zařízení bude fungovat?

Palivočlánkové jednotky FuelCell Energy SureSource (viz foto níže) používají palivové články typu (MCFC), jejichž elektrolytem jsou tavené uhlíkaté sloučeniny – tedy tavená směs uhlíkatých solí rozpuštěná v porézní, chemicky inertní keramické matrici. Protože jde o vysokoteplotní palivový článek, pracující při teplotách 600 °C a vyšších, není nutno u jeho elektrod používat jako katalyzátor vzácné kovy, což významně snižuje jeho pořizovací náklady.

Vstupním médiem je nejčastěji zemní plyn nebo – jako právě zde – bioplyn. V obou případech je hlavní složkou metan. Z něho při endotermní reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku, ze kterého se dále elektrochemickou reakcí vyrábí elektřina, podobně jako u palivových článků používajících jiné druhy elektrolytů. Energetická účinnost tohoto typu palivočlánkových energetických jednotek se pohybuje v rozmezí 43 – 47 %. Protože se zde elektřina vyrábí z plynu elektrochemickou cestou, nikoli spalováním v tepelných strojích (ať již jakýchkoliv), je takováto palivočlánková energetická jednotka prakticky bezemisní – kromě redukce skleníkových plynů neprodukuje téměř žádné oxidy síry, oxidy dusíku ani pevné částice.

U tohoto projektu bude konfigurace palivočlánkového zdroje nastavena tak, aby se všechen vodík získaný reformováním nespotřeboval při vlastní výrobě elektřiny, nýbrž aby byl také k dispozici pro další použití v palivočlánkových vozidlech. Ta využívají palivové články s protonvýměnnou membránou (PEM), které vyžadují na vstupu chemicky čistý vodík.

Celý systém bude mít elektrický výkon 2,35 MW a vyrobit denně 1,2 tun vodíku. Zahájení provozu se předpokládá v roce 2020.

Obchodní model projektu bude nastaven tak, že FuelCell Energy palivočlánkovou jednotku dodá a bude provozovat a Toyota bude od ní tento ekologicky vyrobený vodík nakupovat.   FuelCell Energy bude kromě toho dodávat vyrobenou elektřinu do veřejné distribuční sítě v rámci kalifornského programu Bioenergy Market Adjustment Tariff (BioMAT).

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Toyota a FuelCell Energy

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Palivočlánkový zdroj zajistí ekologickou a nezávislou dodávku elektrické energie pro americkou ponorkovou základnu v Grotonu

27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v palivočlánkových zdrojích. 


V japonském městě Namie-cho vznikne demonstrační projekt vodíkové ekonomiky

11.9.2017 Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití.


University of Bridgeport: mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem úspěšně prošla zkušebním provozem

10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 


Trinity College: palivočlánkový zdroj ušetří vysoké škole 30 % nákladů na energii

26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“ obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě Connecticut. 


Palivočlánkový zdroj doplní veřejnou energetickou síť v New Yorku

11.4.2017 Long Island, součást amerického státu a metropole New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží. O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje  SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. 


Central Connecticut State University: palivočlánková kogenerace v univerzitní mikrosíti úspěšně slouží pět let

5.1.2017 Palivočlánkové energetické jednotky představují bezemisní a spolehlivý zdroj energie nejen pro vozidla, ale i pro stacionární využití. Uplatňují se mimo jiné jako zdroj pro mikrosítě propojující kritickou infrastrukturu měst nebo areálů rozmanitých organizací. Příkladem jsou kogenerační jednotky americké společnosti FuelCell Energy. Jedna z nich, jak bylo avizováno v prosinci 2016, již slouží cca 5 let v Central Connecticut State University (CCSU), do jejíž mikrosítě dodává ročně více než 11 mil. kilowatthodin elektrické energie. 


Palivočlánková kogenerační jednotka pro Pfizer v provozu

14.11.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 


3,7MW palivočlánková elektrárna pro Connecticut: malá plocha, 60% účinnost

21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě mikrokogenerace i v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v americkém státě Connecticut. 


Městský palivočlánkový park v Soulu: Jižní Korea rozvíjí palivočlánkovou energetiku

8.6.2016 Kromě palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy, prozatím největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních. Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje 150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě Soulu 


Palivočlánková elektrárna ve Stade: první úspěšné výsledky z provozu

11.2.2016 Palivočlánková elektrárna v německém městě Stade je v přípravě od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 


Farmaceutická společnost Pfizer bude využívat palivočlánkovou kogeneraci

13.1.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve 160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. 



Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services