Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních
autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč, jehož součástí bude rovněž spínací
ústrojí a kompletní servis nabíjecích stanic. Se zprovozněním systému
se počítá koncem roku 2016. ![](obrazky/221-Volvo.jpg)
Volvo 7900
(viz nahoře) je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus se širokou
střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností 89
cestujících, z toho 34 sedících.
Jeho pohon Volvo Electric Hybrid Driveline zahrnuje:
• elektromotor I-SAM o
výkonu 150 kW, 19 kWh trakční baterie a řídicí jednotku;
• čtyřválcový vznětový
motor Volvo DSK240 EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW;
• dvánáctistupňovou automatickou převodovku
Volvo I-Shift se zvláštním programem pro hybridní pohon.
Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém
provozu, jehož dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá
pohon energii z trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při
potřebě dodatečného výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy
je krouticí moment automaticky rozdělován mezi elektromotor a
dieselový motor podle aktuálních provozních podmínek.
Samozřejmostí pohonu je rekuperace brzdné energie. Průběžné
dobíjení trakčních baterií trvá cca 6 minut. Je aktivováno automaticky
při přistavení autobusu do požadované polohy a končí plným
nabitím baterií nebo na pokyn řidiče.
Nabíjecí
stanice Terra XB (viz foto vpravo) je typově řešena jako
čtyřpólová dobíjecí konzole pantografového typu, výsuvná z pevného
pylonu na ližinové kontakty ve střeše autobusu. Pro dobíjení plug-in
hybridních autobusů Volvo má tyto základní výkonové parametry:
• vstupní napětí: 400 V AC
(±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz);
• výstupní napětí: 0 – 750
V DC;
• maximální přenášený
výkon: 150 kW do plug-in hybridního autobusu, možnost 300 kW do plně
elektrického autobusu.
Nabíjecí stanice používá standard CCS2/Combo2.
Komunikace dobíjecí stanice s vozidlem probíhá pomocí wi-fi sítě.
Řešení vyhovuje standardům ISO 15118-1:8 (komunikační rozhraní
vozidlo-síť) a ČSN EN 61851-23 (stejnosměrné nabíjecí stanice
elektrických vozidel). Výška nabíjecího zařízení nad zemí
složeného/vysunutého pro plug-in hybridní autobusy Volvo činí 4,6 m/3,0
– 3,2 m.
Nabíjecí stanice Terra XB je nabízena na trhu nejen jako
součást celkové nabídky Volvo, ale i samostatně. Ačkoliv celková
koncepce těchto čtyřpólových nabíjecích stanic od obou výrobců, Siemens
a ABB, musí být z principu shodná, je i zde prostor pro individuální
řešení. ABB dodává stanice Terra XB v modulárním designu s moduly o
nabíjecím výkonu 150 kW, umožňujícím použít výkony 150 kW, 300 kW nebo
450 kW. Výstupní napětí se může pohybovat v rozmezí 400 – 800 V DC a
výstupní proud max. 200 A (na 150kW modul). Stanice se vyrábějí v
provedení pro venkovní i vnitřní použití. Standardně pracují v rozmezí
teplot –10 až +45 °C, na vyžádání je lze upravit pro provoz v mrazech
až –30 °C. Stanice lze navzájem propojit do sítě, kde spolu komunikují
po Ethernetu.
Veřejnosti byla tato nabíjecí stanice poprvé představena
na veletrhu Busworld v říjnu 2015 (viz foto).
Projekt pro Namur následuje další připravovaný projekt
elektrické dopravy ve spolupráci firem Volvo a ABB, plug-in hybridní autobusy pro Lucemburk.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Volvo a ABB
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus ![](../sablona/vice3.gif)
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. ![](../sablona/vice3.gif)
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a
elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. ![](../sablona/vice3.gif)
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|