Hybrid Tram Train Citylink: diesel-elektrická
vlakotramvaj pro Chemnitz
27.8.2015
V
srpnu 2015 byla saskému dopravci Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH
dodána první ze série osmi „vlakotramvají“ od společnosti Vossloh
(Vossloh Kiepe and Vossloh Rail Vehicles). Tato vozidla s označením
„Hybrid Tram Train Citylink“ kombinují elektrický pohon pro provoz v
režimu městské tramvaje ve městě Chemnitz s provozem na dieselový pohon
na neelektrifikovaných železničních tratích v okolí města.
Tato
vlakotramvaj (i v češtině se někdy používá anglické označení
„tram-train“) bude provozována v rámci městské tramvajové sítě v
Chemnitz a na okolních neelektrifikovaných tratích do měst Burgstädt,
Mittweida a Hainichen. Do roku 2020 tak vznikne síť lehké městské a
příměstské železnice o celkovém rozsahu 226 km.
Tříčlánková
jednotka Hybrid Tram Train Citylink pro Chemnitz (viz foto) vychází z
řady vozidel typu Citylink vyráběné firmou Vossloh Rail Vehicles ve
Španělsku a v plně elektrické verzi používané například u systémů
tram-train v německém Karlsruhe nebo u sheffieldského dopravního
systému Supertram ve Velké Británii. Jednotka pro Chemnitz je 37 m
dlouhá a z cca 80 % nízkopodlažní. Má přepravní kapacitu 234 sedících
cestujících + dvě místa pro vozíčkáře. K pohonu slouží čtyři 135kW
trakční elektromotory. Zdrojem elektrické energie je buďto trakční
vedení 600/750 V DC nebo šestiválcový vodou chlazený dieselgenerátor
6H1800 o výkonu 390 kW od MTU/Rolls-Royce Power Systems. Při spalování
nafty je zde využívána technologie AdBlue (speciální roztok močoviny
vstřikovaný do výfukových plynů) pro snižování emisí oxidu dusíku.
Vozidlo má maximální rychlost 100 km/h.
Celá dodávka osmi těchto
elektrických jednotek má rozpočet 42,3 mil. €. Součástí smlouvy je i
opce na další dvě jednotky tohoto typu.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © Railway Gazette International
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
15.7.2015 Technologie spodního odběru
pro pouliční tramvaje APS,
vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. ![](../sablona/vice3.gif)
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků,
o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015. ![](../sablona/vice3.gif)
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. ![](../sablona/vice3.gif)
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec ![](../sablona/vice3.gif)
13.5.2015 Poslední
ze sedmi objednaných tramvajových souprav,
které jezdí na bateriový pohon a jsou tudíž schopny jezdit i bez
trolejí, dokončily na začátku května 2015 společně v Ostravě
společnosti Inekon Group a Ekova Electric, dceřiná společnost
Dopravního podniku Ostrava. Tramvaje jsou určeny pro americký
Seattle. ![](../sablona/vice3.gif)
7.5.2015 O
využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále
psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“.
Vždy se
přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro
posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či
„lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží
zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj
Zephir CRAB 1800 E ![](../sablona/vice3.gif)
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. ![](../sablona/vice3.gif)
18.2.2015 O diesel-bateriových
posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě ![](../sablona/vice3.gif)
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském
městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. ![](../sablona/vice3.gif)
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018. ![](../sablona/vice3.gif)
30.9.2014 O rekuperaci brzdné
energie metra nebo jiných vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP.
Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu
energie ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|