Přečtěte si:  Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON






Pozvánky na akce


Stalo se



















REM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha s technologií CBTC zahájila provoz

1.8.2023 Technologie CBTC, která se předpokládá i pro novou linku pražského metra D, dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné. Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023.

Technologie CBTC

Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující charakteristické znaky:

•    nezávislost na pevných traťových úsecích (tzv. pohyblivý blok),

•    vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní rádiové spojení),

•    vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory.

CBTC vykonává tři základní funkce:

•    ATP – zajišťuje bezpečnou jízdu vlaku (vždy přednost před funkcemi ATO a ATS),

•    ATO – zajišťuje účelnou a hospodárnou jízdu vlaku,

•    ATS – zajišťuje plynulý a účelný provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu.

Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce 1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, jako právě v Montrealu nebo v budoucnu na pražské lince D. Lze ji však uplatnit i v provozu s řidičem, jako například na rychlodráze v Hamburku.

Obráceně, pro bezobslužný provoz lze použít i jinou technologii než CBTC, pracující s pevným blokem, jako například v Kodani nebo v Římě. CBTC s pohyblivým blokem je nicméně nejrozšířenější.

Blíže k technologii CBTC viz v naší nápovědě k článkům ZDE.

REM v Montrealu

Lehká městská rychlodráha REM v Montrealu (viz foto), jejíž zprovoznění v plné délce je plánováno na rok 2024, bude se svojí celkovou délkou 67 km a 26 stanicemi jednou z nejdelších bezobslužných rychlodrah na světě. Další prodloužení se očekává v roce 2027.

Rychlodráha má normální rozchod 1435 mm a svrchní odběr 1,5 kV DC. Vlaky jezdí průměrnou rychlostí 50 km/h, s možnou maximální rychlostí 100 km/h.

Právě otevřený první úsek o délce 16,6 km s 5 stanicemi spojí montrealské hlavní nádraží se čtvrtí Bossard na jihovýchodě města, přičemž překoná ústí řeky Sv. Vavřince. Vlaky budou v provozu 20 hodin denně. Ve špičkových časech budou mít interval 3:45 minut, v sedlových časech dvojnásobný, tedy 7:30 minut. 

Projekt je dodán na základě dvou smluv na klíč.

První smlouva zahrnuje inženýring, zasmluvnění a výstavbu infrastruktury o celkovém rozpočtu 5 mld. kanadských dolarů (cca 82 mld. Kč). Dodavatelem je konsorcium Groupe NouvLR tvořené společnostmi SNC-Lavalin Grands Projets, Dragados Canada, Groupe Aecon Québec, Pomerleau a EBC.

Druhá smlouva je na dodávku vozidel a technologií spolu s provozem a údržbou po dobu 30 let. Tuto zakázku o celkovém rozpočtu 2,8 mld. kanadských dolarů (cca 46 mld. Kč) získalo konsorcium Groupe des Partenaires pour la Mobilité des Montréalais tvořenou společnostmi Alstom a SNC-Lavalin.

Alstom v rámci této zakázky dodá 106 dvouvozových jednotek typu Metropolis, CBTC typu Urbalis, nástupištní dveře a všechny další související moderní technologie včetně depa vybaveného systémem prediktivní údržby HealthHub. Vzhledem k povětrnostním podmínkám v Montrealu jsou součástí vozidel také zařízení na ochranu před ledem, včetně vyhřívaných předních skel nebo škrabek na led na pantografech.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © DVV Media International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Moderní metro uprostřed historie: stanice Venezia na lince C římského metra

3.7.2023 O Historické památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního prodloužení automatické linky C.


Nové vlaky vídeňského metra: příprava na provoz bez strojvedoucích, informace pro cestující v reálném čase

23.6.2023 Na linku U3 vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v příštích letech na nově budované lince U5.


Technologie CBTC a nástupištní dveře na 50 km metra bez strojvedoucích: Cross Island Line v Singapuru

2.5.2023 Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání CBTC  a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line (CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


CBTC se strojvedoucími v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin

16.11.2022  Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2022.


ETCS, CBTC a tradiční místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah

1.6.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize zde 

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). 


Smart city: příklady projektů a užitečných technologií

Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services