REM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha
s technologií CBTC zahájila provoz1.8.2023 Technologie CBTC, která se předpokládá i pro novou linku pražského
metra D,
dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro
městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné.
Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau
Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž
první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023. 
Technologie CBTC
Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující charakteristické
znaky:
• nezávislost na pevných traťových
úsecích (tzv. pohyblivý blok),
• vysokokapacitní obousměrná komunikace
dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena
poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní rádiové spojení),
• vykonávání životně důležitých funkcí
vlakovými a traťovými procesory.
CBTC vykonává tři základní funkce:
• ATP – zajišťuje bezpečnou jízdu vlaku
(vždy přednost před funkcemi ATO a ATS),
• ATO – zajišťuje účelnou a hospodárnou
jízdu vlaku,
• ATS – zajišťuje plynulý a účelný provoz
všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu.
Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce 1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, jako
právě v Montrealu nebo v budoucnu na pražské lince D. Lze ji však
uplatnit i v provozu s řidičem, jako například na rychlodráze v
Hamburku.
Obráceně, pro bezobslužný provoz lze použít i jinou technologii než
CBTC, pracující s pevným blokem, jako například v Kodani nebo v Římě.
CBTC s pohyblivým blokem je nicméně nejrozšířenější.
Blíže k technologii CBTC viz v naší nápovědě k článkům ZDE.
REM v Montrealu
Lehká městská rychlodráha REM v Montrealu (viz foto), jejíž zprovoznění
v plné délce je plánováno na rok 2024, bude se svojí celkovou délkou 67
km a 26 stanicemi jednou z nejdelších bezobslužných rychlodrah na
světě. Další prodloužení se očekává v roce 2027. 
Rychlodráha má normální rozchod 1435 mm a svrchní odběr 1,5 kV DC.
Vlaky jezdí průměrnou rychlostí 50 km/h, s možnou maximální rychlostí
100 km/h.
Právě otevřený první úsek o délce 16,6 km s 5 stanicemi spojí
montrealské hlavní nádraží se čtvrtí Bossard na jihovýchodě města,
přičemž překoná ústí řeky Sv. Vavřince. Vlaky budou v provozu 20 hodin
denně. Ve špičkových časech budou mít interval 3:45 minut, v sedlových
časech dvojnásobný, tedy 7:30 minut. 
Projekt je dodán na základě dvou smluv na klíč.
První smlouva zahrnuje inženýring, zasmluvnění a výstavbu
infrastruktury o celkovém rozpočtu 5 mld. kanadských dolarů (cca 82
mld. Kč). Dodavatelem je konsorcium Groupe NouvLR tvořené společnostmi
SNC-Lavalin Grands Projets, Dragados Canada, Groupe Aecon Québec,
Pomerleau a EBC.
Druhá smlouva je na dodávku vozidel a technologií spolu s provozem a
údržbou po dobu 30 let. Tuto zakázku o celkovém rozpočtu 2,8 mld.
kanadských dolarů (cca 46 mld. Kč) získalo konsorcium Groupe des
Partenaires pour la Mobilité des Montréalais tvořenou společnostmi
Alstom a SNC-Lavalin.
Alstom v rámci této zakázky dodá 106 dvouvozových jednotek typu
Metropolis, CBTC typu Urbalis, nástupištní dveře a všechny další
související moderní technologie včetně depa vybaveného systémem
prediktivní údržby HealthHub. Vzhledem k povětrnostním podmínkám v
Montrealu jsou součástí vozidel také zařízení na ochranu před ledem,
včetně vyhřívaných předních skel nebo škrabek na led na pantografech.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DVV Media
International
Další
informace zde
Přečtěte si také:
3.7.2023 O Historické
památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a
hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba
stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla
zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního
prodloužení automatické linky C. 
23.6.2023 Na linku U3
vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener
Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování
nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez
strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v
příštích letech na nově budované lince U5. 
2.5.2023 Řídicí
a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním
trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a
především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního
úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání
CBTC a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line
(CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
16.11.2022 Do
roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován
nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens
Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný
provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve
špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost
o tom byla informována v listopadu 2022. 
1.6.2022 Nová,
velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi
Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní
přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její
technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie,
zvlášť pro každý ze tří úseků linky. 
Oba naše
portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|