Vodíkové technologie
8.8.2024 Ve spolupráci
Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK,
dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach,
skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen
středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký
projekt tohoto typu realizovaný v ČR.
2.8.2024 Již v březnu
2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini
provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního
města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku
se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna.
Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S
obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v
centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění
koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové)
elektrické midibusy Rampini Hydron.
24.4.2024 Palivočlánkové
autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom
přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024
představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus
Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu.
12.4.2024 Vídeňský
dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými
elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku
2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus.
27.3.2024 Expanze
palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý
kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu
objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem
28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite
Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro
kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením.
2.3.2024 Dopravní
podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty
první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří
průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním
OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp.
palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci
února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá.
22.11.2023 Jako
již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to
opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou
spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.
Konference měla i tentokrát významné partnery z řad průmyslu a
bankovního sektoru: ČEZ ESCO, Wabtec, ČSOB Leasing, PZK Brno,
EZB nano power a Sono Motors. Konferenci navštívilo téměř 120
účastníků, převážně z řad dopravců,
zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Je vidět,
že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i
další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký
zájem.
2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů
elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj
vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném
pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý
a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by
měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar
Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023.
31.10.2023 Dne 31. října 2023 přijala Evropská unie oficiální revidovanou podobu
směrnice na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, tzv. RED
(Renewable Energy Directive). Právní text, který je závazný pro všechny
členské státy, zvyšuje cíl Evropské unie v oblasti podílu obnovitelných
zdrojů energie na konečné spotřebě energie na minimálně 42,5 %.
27.10.2023 V předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023
v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu
Tatra Force e-Drive, již dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery
projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola
chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV.
26.9.2023 Společnost
Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své
palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato
dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do
provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a
Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn
(BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou
spolkové země Bavorsko.
20.9.2023 Inovační
česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj technologií pro
automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich
konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020
byla představena její vodíková
aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali
pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad
Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí.
15.9.2023 Italské
Benátky jsou charakteristické nejen svými kanály s čilým provozem, ale
také svými elektrickými autobusy. Tamní autobusový park provozovaný
městským dopravcem se od roku 2026 rozšíří o celkem 90 palivočlánkových
(vodíkových) autobusů ve 12m a 18m verzi, objednaných začátkem září
2026 u polského výrobce Solaris Bus & Coach.
1.9.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) pohon je jedním z důležitých směrů v rozvoji
elektromobility, včetně palivočlánkových elektrických autobusů. Jedním
z evropských lídrů v této oblasti je polský výrobce Solaris Bus
& Coach, který si v srpnu 2023 objednal u kanadského výrobce
Ballard téměř stovku palivočlánkových energetických jednotek pro
vodíkové elektrobusy určené do různých měst v Evropě.
10.8.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech
oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají
k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově
emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně
vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený
vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u
společnosti Ford Trucks.
14.7.2023 Po nedávném
slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla
na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN
Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí
stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí
stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě.
26.6.2023 Ve
Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá.
10.5.2023 Memorandum
Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje je společným krokem
ke spolupráci v oblasti využití vodíku, a to jak v oblasti podpory
aplikace vodíkových technologií, tak v koordinaci rozvoje konceptu
„vodíkových údolí“, Informuje o tom květnové vydání Priority –
informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).
3.5.2023 S rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
16.3.2023 Světový
důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 %
ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní
doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z
dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode,
zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký
průmysl.
22.2.2023 Evropský trh
palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním
výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od
portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus,
dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.
23.1.2023
V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor
vodíkových technologií
pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku)
jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se
týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového
silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká
společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro
elektrické dopravní prostředky.
12.12.2022 V
listopadu 2022 bylo v jihoportugalské provincii Alentejo v rámci
demonstračního projektu uvedeno do provozu unikátní zařízení H2Évora.
Toto zařízení akumuluje elektřinu ze solárních panelů do vodíku, z
něhož pak ve špičkovém období vyrábí pomocí palivových článků opět
elektřinu.
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala.
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.
20.10.2022 Na podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy.
12.10.2022 Elektrárny
využívající jako primární zdroj zemní plyn spalovaný ve
spalovacích turbínách jsou rozšířené po celém světě. Jejich úskalím je
mj. nepříznivý vliv na životní prostředí a klimatické změny, byť menší
než u uhelných elektráren. Jedním z možných řešení je spalování vodíku
místo zemního plynu nebo ve směsi s ním. To je cílem výzkumného
projektu, na nějž společnost General Electric získala v říjnu 2022
financování od americké federální vlády. Vzhledem k současné
energetické situaci v Evropě včetně ČR může být tento projekt zajímavý
i zde.
26.9.2022 V
polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka
Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem
1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou
elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která
je od poloviny
srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und
Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími.
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město.
6.6.2022 Při
provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory.
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích.
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí.
1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014
|