Přečtěte si: Pozvánka do Letňan na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě eSALON 2025






Pozvánky na akce


Stalo se







Reference-Proelektrotechnikycz



 

 

Vodíkové technologie


Rampini za Rampini, pantografy za vodík: Na linkách v centru Vídně již od září

22.7.2025 Vídeňským elektrickým midibusům Rampini s dvoupólovým dobíjením z troleje, provozovaný městským dopravcem Wiener Linien, se krátí poslední dny na linkách 2a a 3a v centru města. Už od letošního září je nahradí elektrické midibusy od stejného výrobce, ovšem palivočlánkové. V polovině července 2025 se představily v barvách dopravce.


Bezemisní hamburské autobusy: baterie i palivové články

4.4.2025 Přestože mezi bezemisními autobusy dnes výrazně převažují bateriové elektrobusy, ani palivočlánkové autobusy nezůstávají opodál. Příkladem je hamburský městský dopravce Hamburger Hochbahn, který na konci března 2025 uvedl do provozu s cestujícími svůj první palivočlánkový autobus a další budou následovat.


Zelený vodík má podporu z Modernizačního fondu

27.1.2025 V předposledním lednovém týdnu 2025 byly z Modernizačního fondu uvolněny prostředky na podporu výroby a využití vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů, tzv. zeleného vodíku. Na budování nových elektrolyzérů jsou k dispozici 3 mld. Kč. Výzva navazuje na Vodíkovou strategii schválenou Vládou ČR v roce 2024, jejímž cílem je nejen chránit životní prostředí, ale také vytvářet příležitosti pro český průmysl a podnikatele. 


Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen

8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.


Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu

2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron.


Z dieselu vodík: Safra představila dieselový autobus rekonstruovaný na palivočlánkový pro francouzského zákazníka

24.4.2024 Palivočlánkové autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024 představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu.


Vídeň pojede na vodík: 10 CaetanoBusů pro Wiener Linien

12.4.2024 Vídeňský dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku 2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus.


Britské palivočlánkové autobusy dobývají kontinent: Další německý dopravce objednává Kite Hydrolinery od výrobce Wrightbus

27.3.2024 Expanze palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem 28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením.


Dopravní podnik Ostrava se (prozatím) odklání od vodíku

2.3.2024 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp. palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá.


Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII

22.11.2023 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Konference měla i tentokrát významné partnery z řad průmyslu a bankovního sektoru: ČEZ ESCO, Wabtec, ČSOB Leasing, PZK Brno, EZB nano power a Sono Motors. Konferenci navštívilo téměř 120 účastníků, převážně z řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Je vidět, že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký zájem.


„Zelený“ vodík v komercializovaném řešení nabídne projekt Solar Global v Napajedlech

2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023. 


RED: Nová směrnice EU na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie podporuje „zelený“ vodík v průmyslu a dopravě

31.10.2023 Dne 31. října 2023 přijala Evropská unie oficiální revidovanou podobu směrnice na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, tzv. RED (Renewable Energy Directive). Právní text, který je závazný pro všechny členské státy, zvyšuje cíl Evropské unie v oblasti podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie na minimálně 42,5 %. 


Vodík do těžkých provozních podmínek: Palivočlánkový nákladní vůz Tatra Force e-Drive měl světovou premiéru

27.10.2023 V předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023 v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu Tatra Force e-Drive, již dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. 


Palivočlánkový vlak Siemens absolvoval první zkušební jízdy v Bavorsku, do provozu s cestujícími v roce 2024

26.9.2023 Společnost Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn (BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou spolkové země Bavorsko.


Byli jsme při tom: Premiéra vodíkového hospodářství společnosti Devinn

20.9.2023 Inovační česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj technologií pro automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020 byla představena její vodíková aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí. 


90 palivočlánkových autobusů Solaris pro Benátky

15.9.2023 Italské Benátky jsou charakteristické nejen svými kanály s čilým provozem, ale také svými elektrickými autobusy. Tamní autobusový park provozovaný městským dopravcem se od roku 2026 rozšíří o celkem 90 palivočlánkových (vodíkových) autobusů ve 12m a 18m verzi, objednaných začátkem září 2026 u polského výrobce Solaris Bus & Coach.


Palivočlánkové autobusy na postupu: 96 palivočlánkových jednotek Ballard pro autobusy Solaris

1.9.2023 Palivočlánkový (vodíkový) pohon je jedním z důležitých směrů v rozvoji elektromobility, včetně palivočlánkových elektrických autobusů. Jedním z evropských lídrů v této oblasti je polský výrobce Solaris Bus & Coach, který si v srpnu 2023 objednal u kanadského výrobce Ballard téměř stovku palivočlánkových energetických jednotek pro vodíkové elektrobusy určené do různých měst v Evropě.


Projekt ZEFES: Ford Trucks vyvíjí dálkové silniční tahače s palivočlánkovými jednotkami Ballard

10.8.2023 Palivočlánkový (vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u společnosti Ford Trucks.


Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR

14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě.


Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná

26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi dlouhodobě zabývá. 


Místo uhlí vodík: Hejtmani uhelných regionů podepsali vodíkové memorandum

10.5.2023 Memorandum Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje je společným krokem ke spolupráci v oblasti využití vodíku, a to jak v oblasti podpory aplikace vodíkových technologií, tak v koordinaci rozvoje konceptu „vodíkových údolí“, Informuje o tom květnové vydání Priority – informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).


Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě

3.5.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock.


Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII

22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.


 

1 | 2 | 3 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014

RiLineX-Rittal

Naše tipy


EcoLab-Schmachtl

Konference-na-eSALONu

























Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis