Vodíkové technologie
22.7.2025 Vídeňským
elektrickým midibusům Rampini s dvoupólovým dobíjením z troleje,
provozovaný městským dopravcem Wiener Linien, se krátí poslední dny na
linkách 2a a 3a v centru města. Už od letošního září je nahradí
elektrické midibusy od stejného výrobce, ovšem palivočlánkové. V
polovině července 2025 se představily v barvách dopravce. 
4.4.2025 Přestože
mezi bezemisními autobusy dnes výrazně převažují bateriové elektrobusy,
ani palivočlánkové autobusy nezůstávají opodál. Příkladem je hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, který na konci března 2025 uvedl
do provozu s cestujícími svůj první palivočlánkový autobus a další
budou následovat. 
27.1.2025 V
předposledním lednovém týdnu 2025 byly z Modernizačního fondu uvolněny
prostředky na podporu výroby a využití vodíku vyrobeného z
obnovitelných zdrojů, tzv. zeleného vodíku. Na budování nových
elektrolyzérů jsou k dispozici 3 mld. Kč. Výzva navazuje na Vodíkovou
strategii schválenou Vládou ČR v roce 2024, jejímž cílem je nejen
chránit životní prostředí, ale také vytvářet příležitosti pro český
průmysl a podnikatele. 
8.8.2024 Ve spolupráci
Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK,
dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach,
skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen
středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký
projekt tohoto typu realizovaný v ČR.

2.8.2024 Již v březnu
2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini
provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního
města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku
se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna.
Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S
obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v
centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění
koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové)
elektrické midibusy Rampini Hydron.

24.4.2024 Palivočlánkové
autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom
přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024
představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus
Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu. 
12.4.2024 Vídeňský
dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými
elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku
2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus. 
27.3.2024 Expanze
palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý
kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu
objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem
28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite
Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro
kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením. 
2.3.2024 Dopravní
podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty
první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří
průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním
OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp.
palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci
února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá. 
22.11.2023 Jako
již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to
opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou
spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.
Konference měla i tentokrát významné partnery z řad průmyslu a
bankovního sektoru: ČEZ ESCO, Wabtec, ČSOB Leasing, PZK Brno,
EZB nano power a Sono Motors. Konferenci navštívilo téměř 120
účastníků, převážně z řad dopravců,
zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Je vidět,
že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i
další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký
zájem.

2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů
elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj
vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném
pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý
a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by
měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar
Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023. 
31.10.2023 Dne 31. října 2023 přijala Evropská unie oficiální revidovanou podobu
směrnice na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, tzv. RED
(Renewable Energy Directive). Právní text, který je závazný pro všechny
členské státy, zvyšuje cíl Evropské unie v oblasti podílu obnovitelných
zdrojů energie na konečné spotřebě energie na minimálně 42,5 %. 
27.10.2023 V předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023
v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu
Tatra Force e-Drive, již dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery
projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola
chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. 
26.9.2023 Společnost
Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své
palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato
dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do
provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a
Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn
(BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou
spolkové země Bavorsko. 
20.9.2023 Inovační
česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj technologií pro
automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich
konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020
byla představena její vodíková
aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali
pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad
Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí. 
15.9.2023 Italské
Benátky jsou charakteristické nejen svými kanály s čilým provozem, ale
také svými elektrickými autobusy. Tamní autobusový park provozovaný
městským dopravcem se od roku 2026 rozšíří o celkem 90 palivočlánkových
(vodíkových) autobusů ve 12m a 18m verzi, objednaných začátkem září
2026 u polského výrobce Solaris Bus & Coach. 
1.9.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) pohon je jedním z důležitých směrů v rozvoji
elektromobility, včetně palivočlánkových elektrických autobusů. Jedním
z evropských lídrů v této oblasti je polský výrobce Solaris Bus
& Coach, který si v srpnu 2023 objednal u kanadského výrobce
Ballard téměř stovku palivočlánkových energetických jednotek pro
vodíkové elektrobusy určené do různých měst v Evropě. 
10.8.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech
oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají
k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově
emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně
vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený
vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u
společnosti Ford Trucks. 
14.7.2023 Po nedávném
slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla
na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN
Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí
stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí
stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. 
26.6.2023 Ve
Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá. 
10.5.2023 Memorandum
Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje je společným krokem
ke spolupráci v oblasti využití vodíku, a to jak v oblasti podpory
aplikace vodíkových technologií, tak v koordinaci rozvoje konceptu
„vodíkových údolí“, Informuje o tom květnové vydání Priority –
informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).

3.5.2023 S rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
1 | 2 | 3 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019
| Archiv
2016/2017 | Archiv
2015 | Archiv
2013/2014
|