Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se












    

  

Vodíkové technologie


Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen

8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.


Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu

2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron.


Z dieselu vodík: Safra představila dieselový autobus rekonstruovaný na palivočlánkový pro francouzského zákazníka

24.4.2024 Palivočlánkové autobusy mohou vzniknout i přestavbou dieselových. V praxi se o tom přesvědčí obyvatelé francouzského regionu Occitanie. V dubnu 2024 představil francouzský výrobce Safra takto přestavěný autobus Mercedes-Benz Intouro pro dopravce Spl působícího v tomto regionu.


Vídeň pojede na vodík: 10 CaetanoBusů pro Wiener Linien

12.4.2024 Vídeňský dopravní podnik rozvíjí svůj park bezemisních autobusů palivočlánkovými elektrobusy. Na základě výsledků veřejné soutěže jich do konce roku 2025 do rakouského hlavního města dodá portugalský výrobce CaetanoBus.


Britské palivočlánkové autobusy dobývají kontinent: Další německý dopravce objednává Kite Hydrolinery od výrobce Wrightbus

27.3.2024 Expanze palivočlánkových autobusů britského výrobce Wrightbus na „starý kontinent“ pokračuje: Po německém Kolínu nad Rýnem a Geilenkirchenu objednal koncem února 2024 také německý dopravce Saarbahn GmbH celkem 28 palivočlánkových autobusů Wrightbus Kite Hydroliner. Wrightbus Kite Hydroliner je 12m palivočlánkový autobus o kapacitě 90 cestujících, pro kontinentální podmínky pochopitelně s levostranným řízením.


Dopravní podnik Ostrava se (prozatím) odklání od vodíku

2.3.2024 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je průkopníkem elektrobusů v České republice. Ty první začal provozovat už v roce 2011. Druhé jeho prvenství patří průběžně dobíjeným elektrobusům se standardizovaným nabíjecím rozhraním OppCharge. Dalším krokem měl být rozvoj vodíkových, resp. palivočlánkových autobusů. Jak však byla veřejnost informována na konci února 2024, tento rozvojový směr DPO prozatím odkládá.


Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII

22.11.2023 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 22. 11. 2023 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy pro město XII, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Konference měla i tentokrát významné partnery z řad průmyslu a bankovního sektoru: ČEZ ESCO, Wabtec, ČSOB Leasing, PZK Brno, EZB nano power a Sono Motors. Konferenci navštívilo téměř 120 účastníků, převážně z řad dopravců, zadavatelů veřejné dopravy a municipalit z ČR a ze Slovenska. Je vidět, že o inovativní a ekologická řešení pro elektrické autobusy i další dopravní systémy v městské dopravě je v odborném prostředí velký zájem.


„Zelený“ vodík v komercializovaném řešení nabídne projekt Solar Global v Napajedlech

2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023. 


RED: Nová směrnice EU na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie podporuje „zelený“ vodík v průmyslu a dopravě

31.10.2023 Dne 31. října 2023 přijala Evropská unie oficiální revidovanou podobu směrnice na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, tzv. RED (Renewable Energy Directive). Právní text, který je závazný pro všechny členské státy, zvyšuje cíl Evropské unie v oblasti podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie na minimálně 42,5 %. 


Vodík do těžkých provozních podmínek: Palivočlánkový nákladní vůz Tatra Force e-Drive měl světovou premiéru

27.10.2023 V předposledním říjnovém týdnu 2023 se v rámci konference H2 Fórum 2023 v Ostravě představil prototyp palivočlánkového nákladního automobilu Tatra Force e-Drive, již dříve avizovaný na našem portále. Vozidlo vyvíjí konsorcium vedené společností ÚJV Řež. Dalšími partnery projektu jsou automobilka Tatra Trucks, firma Devinn, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. 


Palivočlánkový vlak Siemens absolvoval první zkušební jízdy v Bavorsku, do provozu s cestujícími v roce 2024

26.9.2023 Společnost Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn (BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou spolkové země Bavorsko.


Byli jsme při tom: Premiéra vodíkového hospodářství společnosti Devinn

20.9.2023 Inovační česká společnost Devinn, zaměřená na vývoj technologií pro automobilový průmysl a nejen pro něj, je známá účastníkům našich konferenci Smart city v praxi. Na 5. běhu této konference v roce 2020 byla představena její vodíková aplikace H2Base. Proto jsme rádi přijali pozvání na premiéru vodíkového hospodářství této firmy v Jablonci nad Nisou, jehož je H2Base důležitou, ovšem ne jedinou součástí. 


90 palivočlánkových autobusů Solaris pro Benátky

15.9.2023 Italské Benátky jsou charakteristické nejen svými kanály s čilým provozem, ale také svými elektrickými autobusy. Tamní autobusový park provozovaný městským dopravcem se od roku 2026 rozšíří o celkem 90 palivočlánkových (vodíkových) autobusů ve 12m a 18m verzi, objednaných začátkem září 2026 u polského výrobce Solaris Bus & Coach.


Palivočlánkové autobusy na postupu: 96 palivočlánkových jednotek Ballard pro autobusy Solaris

1.9.2023 Palivočlánkový (vodíkový) pohon je jedním z důležitých směrů v rozvoji elektromobility, včetně palivočlánkových elektrických autobusů. Jedním z evropských lídrů v této oblasti je polský výrobce Solaris Bus & Coach, který si v srpnu 2023 objednal u kanadského výrobce Ballard téměř stovku palivočlánkových energetických jednotek pro vodíkové elektrobusy určené do různých měst v Evropě.


Projekt ZEFES: Ford Trucks vyvíjí dálkové silniční tahače s palivočlánkovými jednotkami Ballard

10.8.2023 Palivočlánkový (vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u společnosti Ford Trucks.


Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR

14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě.


Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná

26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi dlouhodobě zabývá. 


Místo uhlí vodík: Hejtmani uhelných regionů podepsali vodíkové memorandum

10.5.2023 Memorandum Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje je společným krokem ke spolupráci v oblasti využití vodíku, a to jak v oblasti podpory aplikace vodíkových technologií, tak v koordinaci rozvoje konceptu „vodíkových údolí“, Informuje o tom květnové vydání Priority – informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).


Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě

3.5.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock.


Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII

22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.


V USA budou testována těžká nákladní vozidla s palivočlánkovým pohonem pro doly  

16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 % ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode, zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl. 


Portugalský palivočlánkový autobus dobývá německé dráhy: 60 CaetanoBusů pro DB

22.2.2023 Evropský trh palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus, dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.


Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě

23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky.


H2Évora akumuluje solární elektřinu do vodíku k využití ve špičkových časech

12.12.2022 V listopadu 2022 bylo v jihoportugalské provincii Alentejo v rámci demonstračního projektu uvedeno do provozu unikátní zařízení H2Évora. Toto zařízení akumuluje elektřinu ze solárních panelů do vodíku, z něhož pak ve špičkovém období vyrábí pomocí palivových článků opět elektřinu. 


Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY

1.12.2022  Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky.


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022  Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.


General Electric bude zkoumat využití vodíku v plynových spalovacích turbínách pro výrobu elektřiny

12.10.2022 Elektrárny využívající jako primární zdroj zemní plyn spalovaný ve spalovacích turbínách jsou rozšířené po celém světě. Jejich úskalím je mj. nepříznivý vliv na životní prostředí a klimatické změny, byť menší než u uhelných elektráren. Jedním z možných řešení je spalování vodíku místo zemního plynu nebo ve směsi s ním. To je cílem výzkumného projektu, na nějž společnost General Electric získala v říjnu 2022 financování od americké federální vlády. Vzhledem k současné energetické situaci v Evropě včetně ČR může být tento projekt zajímavý i zde. 


1175 km na jedno naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem

26.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem 1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která je od poloviny srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory. 


Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. 


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


 

1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis