Snowdon Mountain Railway: diesel-bateriové lokomotivy
šetří horské prostředí8.7.2020 O diesel-bateriových hybridních lokomotivách píšeme na
našem portále především v souvislosti se zefektivněním posunu ve
stanicích. Mohou však být využívány i jinak, například pro efektivní a
přírodě přátelský provoz turistických vlaků uprostřed horské přírody.
Příkladem je úzkorozchodná železnice Snowdon Mountain Railway ve Velké
Británii, která začátkem července 2020 obdržela pro svůj provoz dvě
ozubnicové diesel-bateriové lokomotivy, objednané v roce 2019. 
Snowdon Mountain Railway je ozubnicová horská železnice (systém Abt) o
délce cca 8 km a rozchodu kolejí 800 mm, nacházející se ve Snowdonských
horách v Severním Walesu. Vede z vesnice Llanberis na vrchol hory
Snowdon s pěti mezilehlými stranicemi. Přitom překonává výškový rozdíl
téměř 960 m (tedy téměř kilometr) s průměrným stoupáním 12,7 % a
maximálním stoupáním 18,2 %. Z těchto parametrů je zřejmé, že provoz
dieselových lokomotiv jednak narušuje horské prostředí hlukem a
emisemi, a jednak nedostatečně využívá tíhovou energii vlaku na cestě z
kopce.
Řešením jsou zmíněné dvě diesel-bateriové lokomotivy (viz foto), dodané
společností Clayton Equipment zaměřenou na výrobu speciálních
železničních vozidel a dalšího železničního vybavení.
Hybridní lokomotiva CBD30 (viz foto) využívá k pohonu sériovou hybridní
soustavu, trakční baterie pohánějící elektromotory v kombinaci s
dieselovým generátorem. Při jízdě z kopce je diesel vypnutý a
elektromotory fungující jako generátory nabíjejí baterie rekuperovanou
energií. Ta je používána při jízdě do kopce, přičemž dieselový
generátor podle potřeby dobije baterie.
Nové lokomotivy o celkové investici 1,1 mil. liber (cca 33 mil. Kč)
jsou financovány soukromým bankovním kapitálem z programu HSBC
Equipment Finance UK zaměřeného na obnovu a rozšiřování technologického
vybavení.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media
International
Další
informace zde
Přečtěte si také:
14.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují
také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v
lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří
se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím
vývojem v zahraničí. 
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. 
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. 
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. 
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.


|