![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Rok 2025: Očekává se nárůst výroby elektrické energie z jaderných zdrojů |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Elektrický seaglider vzniká ve spolupráci REGENT a Siemens19.8.2022 Společnost Siemens Digital Industries Software oznámila začátkem srpna 2022, že americká firma REGENT si zvolila její portfolio cloudového softwaru a služeb Siemens Xcelerator, které jí pomůže při vývoji nové kategorie dopravního prostředku s názvem Seaglider. Seaglider je elektrické vysokorychlostní vozidlo pohybující se nad hladinou vody.
Seaglider REGENT Seaglider (viz obrázky) se pohybuje výhradně nad vodou jako plně elektrický stroj typu WIG (Wing-in-Ground effect vehicle). K pohybu využívá jeden ze tří režimů – buď je nadnášen na trupu v blízkosti doku, nebo při vplouvání a vyplouvání z přístavu používá tzv. hydrofoil (tj. podvodní křídlo), kdy se pohybuje rychlostí až 40 uzlů (74 km/h), nebo letí nad hladinou rychlostí 160 uzlů (296 km/h) při dopravě do cíle. Při letu se vznáší několik metrů nad vodní hladinou a využívá jevu zvaného „přízemní efekt“, kdy letí na vzduchovém polštáři. Nabízí tak kombinaci vysoké rychlosti a pohodlí letadla a nízkých nákladů na provoz elektromobilu. Seaglidery se od předchozích strojů typu WIG liší tím, že mají podvodní křídla (hydrofoily), distribuovaný elektrický pohon a systém řízení FWB (fly-by-wire). Tyto prvky umožňují bezpečný provoz v přístavu, zvýšenou odolnost vůči vlnám a pohodlné cestování. (Poznámka: Fly-by-wire je systém, který umožnil nahradit konvenční systém ovládání řídících ploch letounů pomocí táhel, lanek, hydromechanických převodů systémem elektrickým. Řídící signály, například pohyb kniplu, jsou snímány a převáděny do elektronické podoby, které následně může vyhodnotit palubní počítač.)
Vlajková loď společnosti REGENT, 12místný Viceroy, bude vyrobena v souladu s nejpřísnějšími bezpečnostními standardy. Se stávající bateriovou technologií bude stroj schopen obsluhovat trasy do 180 mil (290 km) a s bateriemi nové generace až do 500 mil (805 km), a to v rámci stávající přístavní infrastruktury. Navíc jeho provoz jako vozidla typu WIG umožňuje námořní testování a certifikaci. Jedná se o efektivní cestu k uvedení do provozu, která zákazníkům umožní vyzkoušet si vysokorychlostní pobřežní mobilitu s nulovými emisemi dříve, než budou k dispozici možnosti elektrické letecké dopravy, a to při zachování podobné úrovně bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že 40 % světové populace žije v pobřežních oblastech, budou elektrické hydroplány REGENT první stroje, které nabídnou bezpečnou, levnou, rychlou a bezemisní dopravu pro tento segment. Mezi prvními zákazníky společnosti REGENT patří firmy z leteckého průmyslu či provozovatelé trajektové dopravy a poskytovatelé logistických služeb. Siemens Xcelerator pomáhá při vývoji Srdcem veškerých nástrojů pro návrh, konstrukci a vývoj společnosti REGENT je portfolio Siemens Xcelerator, které zde hraje zásadní roli již od jejího založení v roce 2020. Seaglidery jsou, podle výrobce, již blízko certifikace a uvedení do plné komerční výroby. Potřebují proto stabilní a moderní platformu digitálních nástrojů, dostatečně komplexní, aby obsáhla tak složitý produkt, jako je tento. Platforma Siemens Xcelerator as a Service, tj. poskytovaná jako služba, je ideálním řešením pro digitálně orientovaný startup, jako je právě REGENT. redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů Siemens Obrázky © REGENT Další informace zde a také zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|