![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. Využití amoniaku jako nosiče energie Amoniak (NH3) je bezbarvý dráždivý plyn. Známý je jeho roztok ve vodě, běžně nazývaný čpavek. Jeho využití jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky je zřejmé ze schématu na obrázku: ZVĚTŠIT OBRÁZEKAmoniak vyrobený rozmanitými průmyslovými fyzikálně chemickými procesy je ukládán do nádrží. Před využitím v palivových článcích se rozkládá na vodík a dusík (jde fakticky o obrácenou reakci k syntéze vodíku a dusíku, jíž se amoniak obvykle získává). U silničních vozidel se vodík používá přímo jako zdroj energie pro palivový článek vyrábějící elektřinu pro pohon. U plavidel se kromě toho spaluje amoniak ve spalovacím motoru (viz ICE – „internal combustion engine“ na schématu), který následně pohání generátor pro výrobu elektřiny. Oproti fosilním palivům je přitom třeba počítat s nižší výhřevností amoniaku. Oproti němu ale nezanechává saze (pevné částice). Elektrické plavidlo V prosinci 2022 uzavřel v úvodu zmíněný americký výrobce Amogy smlouvu s kanadským dodavatelem palivových článků Ballard Power Systems na dodávku palivočlánkových jednotek pro velká námořní plavidla (viz ilustrační foto níže). Jedná se o kapalinou chlazené palivočlánkové jednotky FCwave o výkonu 200 kW od Ballard Power Systems (viz foto), pracující na principu protonvýměnné membrány (PEM). Tato jednotka je primárně určená pro využití v námořní dopravě a k jejím charakteristickým vlastnostem patří mj. energetická účinnost až 53,5 %. Dodávka tří těchto jednotek je plánována během roku 2023, přičemž Ballard se bude podílet rovněž na jejich integraci do energetického a pohonného systému. V případě úspěchu je zde opce na další dodávky. Elektrický silniční tahač V lednu 2023 oznámil výrobce Amogy úspěšné testování prvního elektrického nákladního tahače, jehož zdrojem energie je amoniak. K tomuto účelu posloužil tahač Freightliner Cascadia (viz foto níže). Jde o silniční tahač americké třídy 8, určený pro silniční soupravy o hrubé hmotnosti 15 – 36 tun. Vozidlo pohání amoniaková energetická jednotka (viz popis výše) dávající na výstupu elektrický výkon 300 kW. V nádržích tahače, jejichž naplnění trvá 8 minut, je pro tento účel uskladněno v přepočtu 900 kWh elektrické energie. První testování tohoto vozidla proběhlo po dobu několika hodin v univerzitním kampusu Stony Brook University v americkém státě New York. Následovat bude testování v plném rozsahu na testovací trati, kde budou zkoumány výkony tohoto vozidla v rozmanitých reálných provozních podmínkách. Videoprezentace z testovacího provozu je k dispozici ZDE redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázek © Amogy a Ballard Power Systems Další informace zde a také zde a také zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|