Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. Využití amoniaku jako nosiče energie Amoniak (NH3) je bezbarvý dráždivý plyn. Známý je jeho roztok ve vodě, běžně nazývaný čpavek. Jeho využití jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky je zřejmé ze schématu na obrázku: ZVĚTŠIT OBRÁZEKAmoniak vyrobený rozmanitými průmyslovými fyzikálně chemickými procesy je ukládán do nádrží. Před využitím v palivových článcích se rozkládá na vodík a dusík (jde fakticky o obrácenou reakci k syntéze vodíku a dusíku, jíž se amoniak obvykle získává). U silničních vozidel se vodík používá přímo jako zdroj energie pro palivový článek vyrábějící elektřinu pro pohon. U plavidel se kromě toho spaluje amoniak ve spalovacím motoru (viz ICE – „internal combustion engine“ na schématu), který následně pohání generátor pro výrobu elektřiny. Oproti fosilním palivům je přitom třeba počítat s nižší výhřevností amoniaku. Oproti němu ale nezanechává saze (pevné částice). Elektrické plavidlo V prosinci 2022 uzavřel v úvodu zmíněný americký výrobce Amogy smlouvu s kanadským dodavatelem palivových článků Ballard Power Systems na dodávku palivočlánkových jednotek pro velká námořní plavidla (viz ilustrační foto níže). Jedná se o kapalinou chlazené palivočlánkové jednotky FCwave o výkonu 200 kW od Ballard Power Systems (viz foto), pracující na principu protonvýměnné membrány (PEM). Tato jednotka je primárně určená pro využití v námořní dopravě a k jejím charakteristickým vlastnostem patří mj. energetická účinnost až 53,5 %. Dodávka tří těchto jednotek je plánována během roku 2023, přičemž Ballard se bude podílet rovněž na jejich integraci do energetického a pohonného systému. V případě úspěchu je zde opce na další dodávky. Elektrický silniční tahač V lednu 2023 oznámil výrobce Amogy úspěšné testování prvního elektrického nákladního tahače, jehož zdrojem energie je amoniak. K tomuto účelu posloužil tahač Freightliner Cascadia (viz foto níže). Jde o silniční tahač americké třídy 8, určený pro silniční soupravy o hrubé hmotnosti 15 – 36 tun. Vozidlo pohání amoniaková energetická jednotka (viz popis výše) dávající na výstupu elektrický výkon 300 kW. V nádržích tahače, jejichž naplnění trvá 8 minut, je pro tento účel uskladněno v přepočtu 900 kWh elektrické energie. První testování tohoto vozidla proběhlo po dobu několika hodin v univerzitním kampusu Stony Brook University v americkém státě New York. Následovat bude testování v plném rozsahu na testovací trati, kde budou zkoumány výkony tohoto vozidla v rozmanitých reálných provozních podmínkách. Videoprezentace z testovacího provozu je k dispozici ZDE redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázek © Amogy a Ballard Power Systems Další informace zde a také zde a také zde Přečtěte si také:Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY1.12.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky. Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků14.11.2022 Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy. Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město. Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|