Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















„Zelený“ vodík v komercializovaném řešení nabídne projekt Solar Global v Napajedlech

2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023.

Problém vodíkové plnicí infrastruktury

Dosavadní nabídka vodíku z veřejných plnicích stanic naráží především na vysoké ceny, a v dosledu na ekonomiku palivočlánkových vozidel, jak dokládají ceny u čerpacích stanic Orlen. (Poznámka redakce k článku v odkaze: Na dotaz u skupiny Orlen po původu uváděné ceny 278 Kč/kg se naše redakce dověděla, že tato cena je zaváděcí a současná cena činí 399 Kč/kg. Dále pak, že ceny pohonných hmot na svých stanicích ani jejich tvorbu společnost nekomentuje.)

Jako klíčový faktor pro další rozvoj palivočlánkové elektromobility se proto ukazuje existence vodíkové infrastruktury využívající „zelený“ vodík v technickém řešení schopném komercializace, s ekonomikou nebránící dalšímu rozvoji. Jedním z prvních tohoto druhu bude podle předpokladů projekt společnosti Solar Global v Napajedlech.

Projekt v Napajedlech

Společnost Solar Global v Napajedlech postaví jednu z prvních veřejně dostupných českých plnících stanic na vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů energie. Stanice bude veřejně dostupná pro osobní i nákladní dopravu, a jde vůbec o první komplexní pilotní projekt komerční výroby a využití bezemisního zeleného vodíku.

Plnící stanice na ekologický vodík bude další etapou projektu, který zahrnuje i fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 600 kilowatt-peak (kWp) a bateriový systém o výkonu 100 kilowatt(kW), kapacitě 200 kilowatthodin (kWh) a elektrolyzér s příkonem 225 kW.

Plnící stanice v Napajedlech bude disponovat špičkovými technologiemi, které umožní plnění nádrží v automobilech na vodík na jejich plný provozní tlak, tedy více než 700 barů, a to během cca 5 minut.

Předpokládaná roční produkce vodíku dosáhne 8 tun. Takové množství paliva představuje dojezd přibližně 800 tisíc kilometrů u vodíkového osobního vozu nebo 80 až 90 tisíc kilometrů u palivočlánkového autobusu. Kromě plniící stanice projekt bude obsahovat i dodatečně dimenzovaný vysokotlaký zásobník vodíku. Veškeré technologie včetně veřejně dostupné čerpací stanice budou umístěny v areálu centrály skupiny Solar Global v Napajedlech (viz foto).

Celková výše investice do vybudování plnící vodíkové stanice a související infrastruktury se bude pohybovat kolem 90 mil. Kč. Aktuální předpokládaný termín dokončení projektu je na přelomu let 2024 a 2025.

Projekt uspěl také v žádosti o dotaci v rámci dotačního programu Doprava, jeho realizaci tak částkou zhruba 40 mil. Kč podpoří i Ministerstvo dopravy.

Současný stav a další kroky

Solar Global má nyní stavebním povolením pro celou vodíkovou technologii. Může tak zahájit výběr dodavatele na realizační projektovou dokumentaci a následně i na dodávku celé technologie.

Projekt plnící vodíkové stanice a výrobny zeleného vodíku v Napajedlech je jedním ze tří plánovaných projektů Solar Global na výrobu a distribuci zeleného vodíku v Česku. Další projekty tato společnost plánuje v Ovčárech u Kolína a u Třemošnice.

Celkové náklady na vybudování vodíkových projektů Solar Global odhaduje na zhruba 330 mil. Kč.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Solar Global

Další informace zde 

Přečtěte si také:

Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.


Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR

14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě.


Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná

26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi dlouhodobě zabývá. 


Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě

3.5.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock.


Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici zde 


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022  Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services