„Zelený“ vodík v komercializovaném řešení nabídne
projekt Solar Global v Napajedlech2.11.2023 Palivočlánkový elektrický pohon je jedním z perspektivních směrů
elektromobility. Klíčovým problémem je vodíková infrastruktura a zdroj
vodíku v takové podobě, aby byl vodík k dispozici v objemu dostatečném
pro natankování vozového parku, aby jeho původ byl klimaticky příznivý
a aby náklady na vodík nebyly nepřiměřeně vysoké. Těmto požadavkům by
měl jako jeden z prvních v ČR vyjít vstříc projekt společnosti Solar
Global v Napajedlech, prezentovaný odborné veřejnosti v říjnu 2023. 
Problém vodíkové plnicí infrastruktury
Dosavadní nabídka vodíku z veřejných plnicích stanic naráží především
na vysoké ceny, a v dosledu na ekonomiku palivočlánkových vozidel, jak
dokládají ceny u čerpacích stanic Orlen. (Poznámka
redakce k článku v odkaze: Na dotaz u skupiny Orlen po původu uváděné
ceny 278 Kč/kg se naše redakce dověděla, že tato cena je zaváděcí a
současná cena činí 399 Kč/kg. Dále pak, že ceny pohonných hmot na svých
stanicích ani jejich tvorbu společnost nekomentuje.)
Jako klíčový faktor pro další rozvoj palivočlánkové elektromobility se
proto ukazuje existence vodíkové infrastruktury využívající „zelený“
vodík v technickém řešení schopném komercializace, s ekonomikou
nebránící dalšímu rozvoji. Jedním z prvních tohoto druhu bude podle
předpokladů projekt společnosti Solar Global v Napajedlech.
Projekt v Napajedlech
Společnost Solar Global v Napajedlech postaví jednu z prvních veřejně
dostupných českých plnících stanic na vodík vyrobený z obnovitelných
zdrojů energie. Stanice bude veřejně dostupná pro osobní i nákladní
dopravu, a jde vůbec o první komplexní pilotní projekt komerční výroby
a využití bezemisního zeleného vodíku.
Plnící stanice na ekologický vodík bude další etapou projektu, který
zahrnuje i fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 600 kilowatt-peak (kWp) a
bateriový systém o výkonu 100 kilowatt(kW), kapacitě 200 kilowatthodin
(kWh) a elektrolyzér s příkonem 225 kW.
Plnící stanice v Napajedlech bude disponovat špičkovými technologiemi,
které umožní plnění nádrží v automobilech na vodík na jejich plný
provozní tlak, tedy více než 700 barů, a to během cca 5 minut.
Předpokládaná roční produkce vodíku dosáhne 8 tun. Takové množství
paliva představuje dojezd přibližně 800 tisíc kilometrů u vodíkového
osobního vozu nebo 80 až 90 tisíc kilometrů u palivočlánkového autobusu.
Kromě plniící stanice projekt bude obsahovat i dodatečně dimenzovaný
vysokotlaký zásobník vodíku. Veškeré technologie včetně veřejně
dostupné čerpací stanice budou umístěny v areálu centrály skupiny Solar
Global v Napajedlech (viz foto).
Celková výše investice do vybudování plnící vodíkové stanice a
související infrastruktury se bude pohybovat kolem 90 mil. Kč. Aktuální
předpokládaný termín dokončení projektu je na přelomu let 2024 a 2025.
Projekt uspěl také v žádosti o dotaci v rámci dotačního programu
Doprava, jeho realizaci tak částkou zhruba 40 mil. Kč podpoří i
Ministerstvo dopravy.
Současný stav a další kroky
Solar Global má nyní stavebním povolením pro celou vodíkovou
technologii. Může tak zahájit výběr dodavatele na realizační
projektovou dokumentaci a následně i na dodávku celé technologie.
Projekt plnící vodíkové stanice a výrobny zeleného vodíku v Napajedlech
je jedním ze tří plánovaných projektů Solar Global na výrobu a
distribuci zeleného vodíku v Česku. Další projekty tato společnost
plánuje v Ovčárech u Kolína a u Třemošnice.
Celkové náklady na vybudování vodíkových projektů Solar Global odhaduje
na zhruba 330 mil. Kč.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Solar Global
Další
informace zde
Přečtěte si také:
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
14.7.2023 Po
nedávném
slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla
na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN
Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí
stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí
stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. 
26.6.2023 Ve Mstěticích
u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá. 
3.5.2023 S
rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
23.11.2022 Jako
již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. 
20.10.2022 Na
podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy. 
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. 
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|