Využití polovodičů z karbidu křemíku zlepšuje provozní
vlastnosti tramvají9.12.2021 Karbid křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji
materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající
test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná
veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 
Polovodičové součástky na bázi karbidu křemíku (SiC) byly a neustále
jsou vyvíjeny pro použití do vysokých teplot, velkých výkonů, dynamických aplikací a
pro zařízení s vysokou dávkou radiace. Jak patrno, jedná se o podmínky,
ve kterých by tradiční křemíková součástka nemohla fungovat. Karbid
křemíku je velmi odolný proti působení těchto vlivů, což umožňuje
například významnou úsporu energie i další přínosy při použití u
vysokonapěťových spínačů v řízení elektrických pohonů.
Ukazuje to i výsledky testu u mnichovské tramvaje Siemens Avenio
vybavené polovodičovými součástky od firmy Infineon Technologies (viz
foto k tomuto článku). Během ročního testovacího provozu najela celkem
65 000 km. Přitom bylo zaznamenáno velmi významné snížení hluku a 10%
úspora energie.
Testovací provoz byl součástí výzkumného a vývojového projektu PINTA,
realizovaného evropským společným podnikem Shift2Rail. (Poznámka:
Shift2Rail je partnerství veřejného a soukromého sektoru, které
podporuje investice do inovací a výzkumu v kolejové dopravě. Je
spolufinancovaný z programu Horizont 2020.)
Hlavním cílem projektu je snížit náklady životního cyklu vozidel díky
využití SiC polovodičů. Pro dopravce je rovněž důležité snížení hluku
vozidel jako významný faktor pro přijetí kolejové dopravy veřejností.
Zdrojem hluku zde přitom může být mimo jiné pulsní regulace výkonu
pomocí polovodičů. redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Stadtwerke
München a Infineon Technologies
Další
informace zde
Přečtěte si také:
8.9.2021 Plzeňští
záchranáři během zásahů v bavorském pohraničí mnohdy naráží na problém
nestabilních mobilních sítí. Sanitky, které fungují na obou stranách
hranice, jsou proto výrazně limitovány ve své práci. V blízké
budoucnosti by problém mohl odstranit rozvoj 5G sítí, který povede k
celkovému zefektivnění a modernizaci záchranné služby. Je to náplní
projektu „5G koridor Mnichov – Praha“, o němž byla veřejnost
informována na začátku září 2021.
6.9.2021 Na
samém konci srpna 2021 udělil německý zkušební a certifikační orgán
TÜV Süd bezpečnostní certifikaci pro úroveň SIL 4 americkému dodavateli
informačních technologií Piper Networks na jeho technologii Ultra
Wideband (UWB) pro detekci vlaků. Tato technologie je založená na
technologii ToF a může významně podpořit řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jak prokázalo její zkušební nasazení na lince newyorského metra
7-Flushing Line.
30.8.2021 Verkehrsbetriebe
Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje
(kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů.
Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky
technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto
jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven,
významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v
srpnu 2021.
26.7.2021
Evropská kosmická agentura (ESA) doporučila v
červenci 2021 k realizaci český projekt SLAVIA. Projekt zahrnuje
dvojici dvacetikilogramových družic, z nichž každá ponese trojici
přístrojů určených zejména k průzkumu úlomků asteroidů, resp.
meziplanetární hmoty vstupující do atmosféry Země. Projekt SLAVIA,
první z řady tzv. Ambiciózních projektů, se tak stane základem pozdější
těžby na asteroidech. 
12.2.2021
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně
široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou
přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších
objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u
navigace autonomních vozidel. S další novinkou zvyšující přesnost
lidarů přichází v únoru 2021 společnost Osram, mj. výrobce
infračervených laserů. 

|