![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
První 5G síť pro železnici je v přípravě pro testování na soukromé trati AŽD Praha20.7.2023 Společnost AŽD zahájila v červnu 2323 ve spolupráci s firmou CETIN stavbu první 5G sítě výhradně pro železnici na své vlastní trati Kopidlno – Dolní Bousov. Jde o vysokokapacitní datovou síť, která bude na takzvané Kopidlnce využívána především pro testování autonomního provozu vlaků bez strojvedoucích. Její zprovoznění je plánováno na přelomu září a října 2023. Sítě 5G Síť 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na předchozí standard 4G. Hlavním přínosem nové technologie je významné, přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti až na 20 Gbit/s a latence (zpoždění mezi požadavkem na provedení akce a okamžikem, kdy je tento požadavek zpracován) pod 1 milisekundu (ms). Kromě obsloužení více zařízení současně to umožňuje také využívání nových technologií náročných na objem přenášených dat. Obecně platí, že hlas a data vzduchem pomocí elektromagnetických rádiových frekvencí, přičemž tyto frekvence jsou uspořádány do různých frekvenčních pásem. Některá z těchto pásem mají větší kapacitu než jiná a jsou schopna rychleji doručovat informace, jinde je tomu naopak. To je případ i dvou druhů sítí, které ve skutečnosti zahrnuje obecný pojem 5G: • mmWave fungující na rádiových pásmech od 24 GHz až po 40 GHz, • Sub-6GHz fungující na frekvencích 6 GHz a menších. Síť mmWave je oproti síti Sub-6GHz velmi rychlá, nabízí větší šířku pásma a zmírňuje přetížení sítě, tudíž k ní lze připojit větší počet zařízení. Lze se k ní však připojit jen v bezprostřední blízkosti k vysílači. Přenosu dat po této síti také vadí jakékoli běžné překážky, jako dveře, okna, stěny či stromy. Je pak nutno instalovat o to více vysílačů. 5G pro testování vlaků bez strojvedoucích V evropském měřítku není testování 5G sítí pro autonomní provoz na železnici zcela ojedinělé – zkouší se například v Německu. Společnost AŽD na Kopidlnce (viz foto) zatím pokryje prostřednictvím čtyř vysílačů železniční úsek Dětenice – Ledkov, kde se bude testovat autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích. V rámci těchto testů budou přes 5G síť přenášeny datově náročné informace, jako jsou digitální mapy, dohledové informace, obraz ze senzorů a kamer sledujících prostor kolem vlaku, komunikace s externími detektory podél trati, a současně půjde přes 5G síť autonomní vlak kompletně ovládat. 5G bez kabeláže Společnost AŽD plánuje používat 5G síť i pro nově vyvíjené a zatím neznámé technologie, které díky vysokokapacitnímu a současně velmi stabilnímu přenosu dat budou umožňovat provoz bez kabeláže. Kopání kabelových tras a ukládání metalických či optických kabelů totiž stavby časově protahuje, ale především významně prodražuje. AŽD dnes k tomuto účelu dokáže využívat sítí GSM-R pro bezpečný přenos datových informací na železnici. (Poznámka: GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) je standard bezdrátové komunikace určený pro železniční aplikace.) Jak nicméně připouští, problémem přitom prozatím zůstává nedostatečná datová propustnost. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © AŽD Praha
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|