Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Interact Retail: propojené vnitřní osvětlení zlepšuje efektivnost v maloobchodu

10.3.2020 Samostatnou problematikou v oblasti vnitřního osvětlení je osvětlování prodejních prostor v maloobchodu, obzvláště v maloobchodu s potravinami. Jeho správné nastavení ovlivňuje nejen náklady, ale také tržby provozovatele. Na jeho podporu pomocí unikátního řídicího systému přichází v únoru 2020 výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips Lighting) ve spolupráci s obchodním řetězcem Marks & Spencer.

Osvětlení prodejních prostor, zejména v prodejnách s potravinami, má některé důležité dopady do ekonomiky provozovatele:

Spotřeba energie a náklady na údržbu osvětlení bývají významnou složkou nákladů provozovatele. Nadměrné nebo nevhodně volené svícení na snadno zkazitelné zboží (ovoce, zeleninu) může kromě toho zapříčinit jeho zhoršenou kvalitu nebo zkažení.

Naopak správně nasvícené prodejní prostory mohou významně podpořit atraktivnost vystaveného zboží, a tedy jeho prodej. Vzhledem k tomu, že přirozené podání barev není při umělém osvětlení nikdy tak dokonalé, jako při denním světle, je vždy potřeba denní světlo v prodejních prostorách co nejvíce využít. V neposlední řadě ušetří využité denní světlo i energii na svícení.

V případě velkých obchodních řetězců přistupuje ještě další aspekt: požadavek na unifikaci zevnějšku, a tedy i nasvícení, u různých prodejen téhož řetězce.

Na všechny tyto aspekty v podmínkách obchodních řetězců reaguje řídicí systém propojeného osvětlení pro maloobchod od Signify využívající internet věcí, prezentované pod obchodní značkou Interact Retail. Jeho praktická použitelnost byla prověřena britským řetězcem Marks & Spencer.

Interact Retail umožňuje maximální využití denního světla a odpovídající nasvícení zboží. Tím jednak šetří energii, a jednak přispívají k atraktivnosti zboží.

Tento řídicí systém dále nabízí nastavení různých světelných režimů podle konkrétních okolností. Ztlumí tedy například osvětlení, aby zbytečně nesvítilo v době přejímky zboží nebo úklidu. Umí také reagovat na různou délku dne a různou intenzitu denního světla během ročních období. Pokud denní odběr energie pro vnitřní osvětlení koliduje s nastavením tarifu u dodavatele elektřiny, umí systém příslušným způsobem optimalizovat její odběr.

Takovéto osvětlení lze ovládat z jednoho řídícího místa pro celý řetězec maloobchodních prodejen. Takto na dálku umí systém v neposlední řadě monitorovat technický stav osvětlení a předvídat jeho možné poruchy. Z reaktivní údržby se tak stává údržba preventivní s přímým dopadem na minimalizaci nákladů na údržbu i úniků tržeb při uzavření prodejny kvůli opravám osvětlení.  

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Signify Holding

Další informace zde

Přečtěte si také:

Interact Industry: „chytré“ osvětlení pomáhá fungování „chytrého“ průmyslového skladu

3.12.2019 Charakteristickým rysem současného masivního rozvoje inovativních technologií, jejichž společným jmenovatelem je internet věcí (IoT), je prolínání účelů jejich využití. Dalším charakteristickým rysem je rostoucí tlak na efektivnost vnitřních procesů v organizacích i ochranu životního prostředí, který je hnací silou tohoto vývoje. Příkladem je „chytré“ vnitřní osvětlení od Signify (dříve Philips Lightong), které pomáhá vytvořit „chytrý“, tedy efektivní a zároveň životnímu prostředí přátelský, sklad firmy Pilkington Automotive v německém Gelsenkirchenu. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v listopadu 2019. 


Žádné bledé tváře v práci: CRI 90 se stává standardem pro kancelářské osvětlení Signify

25.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s ostatními lidmi, s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.


5G a LiFi: společně k netušeným příležitostem

17.10.2019 LiFi a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.


Trulifi: technologie LiFi má obchodní značku a první zákazníky

10.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh.


Lightelligence: OSRAM představil IoT platformu pro široké využití v oblasti osvětlení a budov

4.1.2019 Pod názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití zejména v následujících oblastech: 


Studie Signify: chytré osvětlení v kanceláři může příznivě ovlivnit zákazníka i udržet zaměstnance ve firmě

29.10.2018 Je všeobecně známo, že světlo a světelné podmínky významně ovlivňují lidské pocity a jednání. Studie světového dodavatele světelné techniky společnosti Signify (dříve Philips Lighting), publikovaná v říjnu 2018, uvádí velmi konkrétní aspekty této skutečnosti v podnikání. Dochází k závěru, že u malých a středních firem mohou moderní osvětlovací technologie ve vnitřních prostorách významně přispět k získání nových zaměstnanců i ke zdaru v obchodních jednáních.


LiFi: internet pomocí světla poprvé v kancelářských prostorách

28.3.2018 Potíže s připojením k neustále přetížené internetové síti WiFi zaznamenal snad každý. Řešení tohoto problému nabízí revoluční technologie LiFi (Light Fidelity) jako kombinace WiFi a světelných zdrojů, která se rozvíjí již od roku 2010. S praktickým využitím této technologie přichází v březnu 2018 společnost Philips Lighting jako první světový výrobce světelné techniky nabízející LiFi technologie jako součást svého portfolia kancelářských svítidel. 


Analýza Philips Lighting: na pronájmu velkých kancelářských prostor mohou firmy ušetřit dohromady až 1,5 bilionů dolarů

20.11.2017 Pronájem kancelářských prostor představuje významnou část nákladů větších i menších obchodních a dalších společností. Přitom v této oblasti existuje významný potenciál úspor v důsledku využití moderních technologií. Celkový potenciál těchto úspor odhaduje studie společnosti Philips Lighting, zveřejněná na konci září 2017, na 1,5 biliónu amerických dolarů (v americké číselné soustavě se hovoří o triliónech – jde o řád 1012) – v přepočtu tedy přes 33 biliónů Kč. 


Efektivní osvětlení velkých prostor: svítidla komunikují mezi sebou pomocí infračervených LED

16.3.2017 U velkých kancelářských objektů, stejně jako třeba ve veřejném osvětlení, je snaha zefektivnit provoz osvětlovací soustavy tím, že se intenzita osvětlení upravuje podle přítomnosti a pohybu osob v objektu. Australská společnost Organic Response, nabízející „inteligentní“ osvětlovací systémy, nabízí zajímavé řešení, založené na komunikaci mezi jednotlivými svítidly pomocí modulovaných infračervených signálů. Odborné veřejnosti bylo toto řešení představeno v březnu 2017. 


Inteligentní vnitřní osvětlení využívá Power over Ethernet k úsporám energie

2.2.2016 Power over Ethernet, zkráceně PoE, je napájení po datovém síťovém kabelu, bez nutnosti přivést napájecí napětí k přístroji dalším samostatným kabelem. Tento způsob napájení se dnes používá především ve spotřební elektronice u přístrojů (kamer či telefonů) napojených na internet. V lednu 2016 představila společnost Royal Philips poprvé na světě využití této technologie pro inteligentní vnitřní osvětlení v nově otevřeném inovačním centru Watt Family Innovation Center na Clemsonově univerzitě v americké Jižní Karolíně. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services