Interact Retail: propojené vnitřní osvětlení zlepšuje
efektivnost v maloobchodu10.3.2020 Samostatnou problematikou v oblasti vnitřního osvětlení je osvětlování
prodejních prostor v maloobchodu, obzvláště v maloobchodu s
potravinami. Jeho správné nastavení ovlivňuje nejen náklady, ale také
tržby provozovatele. Na jeho podporu pomocí unikátního řídicího systému
přichází v únoru 2020 výrobce světelné techniky Signify (dříve Philips
Lighting) ve spolupráci s obchodním řetězcem Marks & Spencer. 
Osvětlení prodejních prostor, zejména v prodejnách s potravinami, má
některé důležité dopady do ekonomiky provozovatele:
Spotřeba energie a náklady na údržbu osvětlení bývají významnou složkou
nákladů provozovatele. Nadměrné nebo nevhodně volené svícení na snadno
zkazitelné zboží (ovoce, zeleninu) může kromě toho zapříčinit jeho
zhoršenou kvalitu nebo zkažení.
Naopak správně nasvícené prodejní prostory mohou významně podpořit
atraktivnost vystaveného zboží, a tedy jeho prodej. Vzhledem k tomu, že
přirozené podání barev není při umělém osvětlení nikdy tak dokonalé,
jako při denním světle, je vždy potřeba denní světlo v prodejních
prostorách co nejvíce využít. V neposlední řadě ušetří využité denní
světlo i energii na svícení.
V případě velkých obchodních řetězců přistupuje ještě další aspekt:
požadavek na unifikaci zevnějšku, a tedy i nasvícení, u různých
prodejen téhož řetězce.
Na všechny tyto aspekty v podmínkách obchodních řetězců reaguje řídicí
systém propojeného osvětlení pro maloobchod od Signify využívající
internet věcí, prezentované pod obchodní značkou Interact Retail. Jeho
praktická použitelnost byla prověřena britským řetězcem Marks &
Spencer.
Interact Retail umožňuje maximální využití denního světla a
odpovídající nasvícení zboží. Tím jednak šetří energii, a jednak
přispívají k atraktivnosti zboží.
Tento řídicí systém dále nabízí nastavení různých světelných režimů
podle konkrétních okolností. Ztlumí tedy například osvětlení, aby
zbytečně nesvítilo v době přejímky zboží nebo úklidu. Umí také reagovat
na různou délku dne a různou intenzitu denního světla během ročních
období. Pokud denní odběr energie pro vnitřní osvětlení koliduje s
nastavením tarifu u dodavatele elektřiny, umí systém příslušným
způsobem optimalizovat její odběr.
Takovéto osvětlení lze ovládat z jednoho řídícího místa pro celý
řetězec maloobchodních prodejen. Takto na dálku umí systém v neposlední
řadě monitorovat technický stav osvětlení a předvídat jeho možné
poruchy. Z reaktivní údržby se tak stává údržba preventivní s přímým
dopadem na minimalizaci nákladů na údržbu i úniků tržeb při uzavření
prodejny kvůli opravám osvětlení.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Signify
Holding
Další
informace zde 
Přečtěte si také:
3.12.2019 Charakteristickým
rysem současného masivního rozvoje
inovativních technologií, jejichž společným jmenovatelem je internet
věcí (IoT), je prolínání účelů jejich využití. Dalším charakteristickým
rysem je rostoucí tlak na efektivnost vnitřních procesů v organizacích
i ochranu životního prostředí, který je hnací silou tohoto vývoje.
Příkladem je „chytré“ vnitřní osvětlení od Signify (dříve Philips
Lightong), které pomáhá vytvořit „chytrý“, tedy efektivní a zároveň
životnímu prostředí přátelský, sklad firmy Pilkington Automotive v
německém Gelsenkirchenu. Odborná veřejnost byla s tímto projektem
seznámena v listopadu 2019. 
25.11.2019 Velká část
dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého
pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s
ostatními lidmi, s nimiž
komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z
této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má
velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho
si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify
(dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard
indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro
evropský trh z hodnoty 80 na 90. 
17.10.2019 LiFi
a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G představují
perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí netušené
příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb. Není proto
s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve Philips
Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto technologie
společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.
10.7.2019 Internetová
komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost
Signify (dříve Philips Lighting) učinila po
pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující
krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena
na běžný trh. 
4.1.2019 Pod
názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu
Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh
osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde
uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné
softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní
byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití
zejména v následujících oblastech: 
29.10.2018 Je
všeobecně známo, že světlo a světelné podmínky
významně ovlivňují lidské pocity a jednání. Studie světového dodavatele
světelné techniky společnosti Signify (dříve Philips Lighting),
publikovaná v říjnu 2018, uvádí velmi konkrétní aspekty této
skutečnosti v podnikání. Dochází k závěru, že u malých a středních
firem mohou moderní osvětlovací technologie
ve vnitřních prostorách významně
přispět k získání nových zaměstnanců i ke zdaru v obchodních jednáních.

28.3.2018 Potíže s
připojením k neustále přetížené internetové
síti WiFi zaznamenal snad každý. Řešení tohoto problému nabízí
revoluční technologie LiFi (Light Fidelity) jako kombinace WiFi a
světelných zdrojů, která se rozvíjí již od roku 2010. S praktickým
využitím této technologie přichází v březnu 2018 společnost Philips
Lighting jako první světový výrobce světelné techniky nabízející LiFi
technologie jako součást svého portfolia kancelářských
svítidel. 
20.11.2017 Pronájem
kancelářských prostor představuje významnou
část nákladů větších i menších obchodních a dalších společností. Přitom
v této oblasti existuje významný potenciál úspor v důsledku využití
moderních technologií. Celkový potenciál těchto úspor odhaduje studie
společnosti Philips Lighting, zveřejněná na konci září 2017, na 1,5
biliónu amerických dolarů (v americké číselné soustavě se hovoří o
triliónech – jde o řád 1012) – v přepočtu tedy
přes 33 biliónů Kč. 
16.3.2017 U velkých
kancelářských objektů, stejně jako třeba ve
veřejném osvětlení, je snaha zefektivnit provoz osvětlovací soustavy
tím, že se intenzita osvětlení upravuje podle přítomnosti a pohybu osob
v objektu. Australská společnost Organic Response, nabízející
„inteligentní“ osvětlovací systémy, nabízí zajímavé řešení, založené na
komunikaci mezi jednotlivými svítidly pomocí modulovaných
infračervených signálů. Odborné veřejnosti bylo toto řešení představeno
v březnu 2017. 
2.2.2016 Power
over Ethernet, zkráceně PoE, je napájení po datovém síťovém kabelu, bez
nutnosti přivést napájecí napětí k přístroji dalším samostatným
kabelem. Tento způsob napájení se dnes používá především ve spotřební
elektronice u přístrojů (kamer či telefonů) napojených na internet. V
lednu 2016 představila společnost Royal Philips poprvé na světě využití
této technologie pro inteligentní vnitřní osvětlení v nově otevřeném
inovačním centru Watt Family Innovation Center na Clemsonově univerzitě
v americké Jižní Karolíně. 

|