Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Kolik se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobněKomentář společnosti Unicorn, hlavního partnera připravované konference Smart city FOR ARCH 20.8.2020 Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku. Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? Optimistické prognózy zaznívaly už na počátku minulé dekády. A zůstaly nenaplněny. Nyní ale mají nejrůznější předpovědi reálnější základ. Evropské automobilky musí letos poprvé splnit v průměru za prodanou flotilu aut emisní limit 95 gramů CO₂ na kilometr. Což je prakticky nedosažitelné bez elektrických vozidel – bateriových nebo plug-in hybridů. V letošním roce jejich prodej kvůli následkům koronavirové pandemie celosvětově poklesne na 1,7 milionu, ale vzhledem k propadu celého automobilového trhu elektromobily mírně zvýší tržní podíl na 2,7 procenta, předpovídá ve své publikaci Electric Vehicle Outlook 2020 agentura BloombergNEF. V roce 2025 by už auta do zásuvky měla představovat desetinu a na konci dekády 28 procent všech prodaných osobních vozidel na světě. V roce 2030 by jich tak mělo jezdit 116 milionů, tedy osm procent z celkové flotily. Dlužno podotknout, že o ekologičtější autodopravu neusiluje zdaleka jen Evropa. Zhruba polovina prodejů elektrických aut se má během následující desetiletky podle uvedené prognózy odehrát v Číně. K podobným číslům celosvětového rozvoje elektromobility dospívá ve své publikaci Global EV Outlook 2020 i Mezinárodní energetická agentura. Ve scénáři založeném na současných státních politikách předpovídá v roce 2030 celosvětovou flotilu 140 milionů elektrovozidel, včetně lehkých užitkových aut, autobusů a náklaďáků. „Je ovšem třeba dodat, že scénář udržitelného rozvoje hovoří o čísle až 240 milionů. Snaha omezovat emise CO₂ , a bojovat tak s klimatickou změnou směřuje minimálně v evropském kontextu stále více k rychlejšímu nástupu čistější mobility, která by měla být celkově bezemisní do roku 2050,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která vytváří produkty s názvem ChargeUp pro správu a obsluhu dobíjecích stanic. Evropa raketově, nebo mírně napřed? Vyspělý evropský trh bude podle analytiků BloombergNEF směřovat k o něco rychlejšímu rozvoji e-mobility. Letos by elektrická vozidla měla představovat 3,75 % a na konci dekády 34,5 % prodejů. Například autoři webu CleanTechnica považují takový odhad za nemístně podhodnocený a argumentují tím, že už za první dva měsíce roku se podíl aut do zásuvky v Evropě pohyboval kolem 6,5 procenta a v dubnu a březnu vzhledem k poklesu celkového automobilového trhu vyskočil k deseti procentům. Celoroční rozumný odhad tak podle nich zní sedm až osm procent, což ovšem vrhá na zcela jinou trasu i desetiletou prognózu. „Z řady důvodů předpovídám minimálně 75% tržní podíl elektrických aut na konci dekády,“ píše senior reportér CleanTechniky Maximilian Holland. A poukazuje mimo jiné na tzv. Osbornův efekt, který vykládá tak, že jakmile se nová technologie uchytí a je vnímána jako předurčená k růstu a zdokonalování, zákazníci začnou minimálně upouštět od nákupu technologie překonané. Nárůst novinky pak nebývá lineární, ale výrazně dynamičtější. Expert na automobilový trh z české pobočky PwC Michal Razim je naopak výrazně skeptičtější. „S předpověďmi o tom, že by tržní podíl elektrických aut byl v roce 2030 okolo 75 procent, je velmi těžké se ztotožnit. Pro takto silný nástup této technologie podle našeho odhadu není prostor,“ říká. A dodává, že jakékoli předpovědi zůstávají ošidné vzhledem k „divokým kartám“, jakými jsou vodíkový pohon či syntetická paliva. „Nyní není ani stoprocentně jasné, že elektrovozy jsou budoucím tržním vítězem,“ podotýká. Zdrženlivé Česko Předpovědi pro domácí trh jsou spíše opatrné. Svaz dovozců automobilů předpokládá pozvolný nárůst prodejů čistě elektrických, tedy bateriových vozů na 21 tisíc (cca osm procent trhu) v roce 2025 a 35 tisíc (cca 14 procent trhu) v roce 2030. Na konci desetiletí by tak v Česku mohlo silnice brázdit kolem 218 tisíc bateriových vozů, což budou zhruba 3 % vozového parku. Takové číslo odpovídá i střednímu scénáři aktualizovaného Národního akčního plánu Čistá mobilita. Vysoký scénář pak hovoří o 500 tisících čistých elektromobilů, tedy osmi procentech vozového parku v tuzemsku v roce 2030. „Kloníme se jednoznačně k vyššímu číslu, kterému bude třeba přizpůsobit i veřejnou dobíjecí síť. Ta by podle doporučeného poměru deset ku jedné měla čítat 50 tisíc dobíjecích bodů,“ říká Ondřej Synek z platformy ChargeUp. Zatížení rozvodné sítě pak podle něj nebude možné zvládat jinak než chytrým řízením celé infrastruktury, při kterém bude hrát software rozhodující roli. Unicorn Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Spojení nespojitelného? ČEZ a Shell spolupracují při výstavbě nabíjecích stanic23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června 2020. ChargeUp: Unicorn dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách9.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací. Dancer Mobility poskytne kompletní leasingové služby pro elektrobusy3.6.2020 Odpovědí na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou, jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy, rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů. Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility, poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla informována v květnu 2020. Řetězec ASKO elektrifikuje svoji logistiku26.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu. Nabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření. „Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. Rychlodobíjení alias Fast-charging20.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. Elektromobilita a nákupní centra: síť dobíjecích stanic skupiny ČEZ v Kauflandu se rozšiřuje16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. Quo vadis, elektromobilito ve městech?6.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|