![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nápověda k článkům 5Víte, co je to projekt a projektové řízení?
Projektem v manažerském slova smyslu rozumíme systém činností, směřujících k dosažení určitého jedinečného cíle za pomoci přidělených zdrojů v rámci organizace. Tyto pojmy si hned vysvětlíme. Cíl projektu má tři základní rozměry:• věcné provedení – tedy dosažení požadovaných výstupů projektu v požadované kvalitě, • rozpočet – tedy objem peněžních prostředků, které jsou přidělené k uskutečnění věcného provedení projektu a které jsou postupně čerpány podle stanoveného plánu, • časový harmonogram – tedy provádění projektových činností a dodání výsledku projektu v plánovaných termínech. Mezi uvedenými třemi rozměry projektového cíle – věcným provedením, rozpočtem a časovým harmonogramem – existuje úzký vzájemný vztah. S rostoucími nároky na věcné provedení rostou požadavky na rozpočet a/nebo spotřebu času. Případné snížení rozpočtu se nutně nepříznivě odrazí buď v kvalitě výstupů, nebo v dodržení harmonogramu (případně v obojím). Krácení časového harmonogramu zpravidla ústí ve zvýšené nároky na rozpočet nebo v ohrožení kvality věcného provedení. Předmětem projektu může být jakýkoliv konkrétní jednorázový užitek pro konkrétního uživatele – například vývoj nového typu baterie, výstavba a zprovoznění nové trati metra spolu s jeho údržbou po určitou, pevně stanovenou dobu, ale také třeba natočení filmu nebo školení. Nezáleží tedy na povaze a velikosti projektového cíle, ale na způsobu jeho dodání formou projektu. Rozpočet projektu přitom může být několik tisíc korun (krátké školení) stejně jako mnoho miliard korun (pořízení nové elektrárny). Základní principy projektového řízení zůstávají stejné, jen se mění jeho obsah, rozsah a složitost. Pokud je součástí věcného provedení projektu stavba nebo zařízení (jako třeba u zmíněné trati metra), hovoříme o investičním projektu. Projekt se může členit na dílčí části či etapy nebo fáze, z nichž každá má opět svůj trojrozměrný cíl, tedy věcné provedení, rozpočet a časový harmonogram. Uveďme si dva příklady: Výše zmíněný investiční projekt má zpravidla:• předinvestiční fázi, kdy se celý projekt připravuje a rozhoduje se, zda se uskuteční nebo ne (například jak a kudy povede nová linka metra, čím bude vybavena a z čeho se zaplatí); • investiční fázi, kdy se navrhují a staví či vyrábějí a následně uvádějí do provozu stavby nebo zařízení, které jsou součástí věcného provedení projektu (například se staví tunely a tratě metra, vyrábějí se vlaky a všechna pevná zařízení a vše se instaluje a zkouší); • provozní fázi, kdy projekt přináší po plánovanou dobu užitek, přičemž některé jeho části mohou být průběžně obnovovány (metro jezdí s cestujícími, dodavatel projektu jej udržuje, přitom jsou vyměňovány opotřebované součásti); • poprovozní fázi, kdy dodavatel projektu jej již neprovozuje a řeší vypořádání projektu (dodavatel projektu předává po uplynutí stanovené doby údržbu metra svému nástupci). Projekt vývoje technického zařízení může být naproti tomu členěn na jednotlivé etapy podle dosažení plánovaných dílčích výsledků – například analýza vstupních informací, návrh technického řešení, konstrukce a odzkoušení dílčích součástí, konstrukce a odzkoušení prototypu, úpravy prototypu pro sériovou výrobu a jeho předání výrobci. Aby bylo možné dosáhnout věcného provedení projektu v rámci stanovaného rozpočtu a ve stanoveném termínu, jsou k tomu potřeba tři druhy zdrojů:• technické (či fyzické) zdroje, jako budovy, stroje a zařízení apod., které jsou potřeba pro dosažení projektového cíle; • lidské zdroje, tedy projektový tým, s nímž se pojí i nehmotné zdroje ve formě znalostí a zkušeností jeho členů; • finanční zdroje, tedy peníze potřebné k realizaci projektu. Projektovou organizací rozumíme firmu nebo jinou instituci (například školu), která projekt dodává. Projektovou organizací může být: • organizace založená za účelem jednoho konkrétního projektu, po jehož dodání zaniká – například firma založená pro natočení celovečerního filmu nebo samostatné sdružení (konsorcium) firem založené pro zmíněnou výstavbu a údržbu trati metra po smluvně stanovenou dobu • organizace specializované na průběžné dodávání různých projektů – třeba výzkumný ústav specializovaný na výzkumné projekty • organizace zaměřená na průběžné dodávání zboží a služeb, jíž je projekt součástí, ale ne hlavní náplní – například automobilka vyvíjející elektromobil v rámci samostatného firemního projektu. Svojí jedinečností se projekt liší od podniku, jehož základní vlastností je naopak předpokládaná trvalost do neurčené budoucnosti. Řízením projektu rozumíme cílevědomé ovlivňování projektových zdrojů za účelem dosažení cíle projektu. Proces řízení projektu zahrnuje:• definování projektu – stanovení projektového cíle ve všech jeho třech rozměrech, • plánování projektu – přípravu projektových zdrojů a časového harmonogramu pro dodání projektu, • vedení projektu – řízení projektového týmu a kontrolu plnění projektového cíle ve všech jeho třech rozměrech, • uzavření projektu – schválení výsledků projektu a vypořádání projektových financí (například zaplacení za výsledek projektu od zákazníka nebo schválení výkazu o čerpání peněz školy určených na daný projekt). Za řízení projektu zodpovídá manažer projektu. Aby celý projekt úspěšně uřídil, musí: • rozumět věcnému provedení projektu z hlediska jeho účelu, užitku a základních vlastností natolik, aby o něm dokázal kvalifikovaně komunikovat s uživatelem a členy projektového týmu a rozhodovat o něm; nemusí přitom rozumět podrobnostem, pro něž má v týmu specialisty; • rozumět projektovým financím tak, aby byl schopen uřídit projekt po finanční stránce; • umět řídit lidi (i sebe sama), aby projektový tým rozuměl cílům projektu a dokázal je splnit. Dobrým manažerem projektu tedy nebude ani zanícený technický specialista, neschopný vést lidi, ani univerzální schůzovní přeborník, který nevidí do věcné stránky projektu. Při řízení projektů, obzvlášť těch složitějších, pomáhají manažerovi projektu různé softwarové nástroje. Ty jsou zaměřené zejména na sledování časového harmonogramu projektu a vzájemných návazností jednotlivých činností v projektu a na finanční řízení projektu, čili na sledování projektového rozpočtu a přidělování peněz jednotlivým etapám projektu a členům projektového týmu. Příklad grafického výstupu takového softwarového nástroje ukazuje obrázek. Je však třeba hlídat, aby se z řízení projektu nestala pouhá „počítačová hra“ s příslušným softwarem. Základem každého řízení – ať projektu, firmy nebo jakékoliv jiné organizace – je vždy řízení lidí. Ing. Jakub Slavík, MBA Bonus: Vtip o projektu
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|