Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl ve společnosti Geomet3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu akumulátorů a baterií a s ním spojený rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o tom byla informována naše veřejnost.
Lithium a jeho cínovecké ložisko Lithium je měkký a lehký stříbrně bílý kov s nejnižší atomovou hmotností ze všech kovů, jehož zásoby se nachází především v Austrálii, Chile a Argentině. Lithium se vyskytuje jen ve sloučeninách jako příměs různých hornin (rudy lithia obsahují okolo 1 – 6 % lithia). Tomu odpovídá i složité průmyslové získávání čistého lithia. Zjednodušeně řečeno, dochází zde nejprve k několika fyzikálně chemickým přeměnám solí tohoto kovu obsažených v horninách. Na jejich konci je zpravidla chlorid lithný, z něhož lze kovové lithium získat elektrolýzou. Jedny z nejrozsáhlejších zásob lithiové rudy v Evropě se nacházejí právě na Cínovci, z toho dvě třetiny na české straně a jedna třetina na straně německé. Lithium se zde vyskytuje ve formě rudy cinvalditu – chemický vzorec KLiFe2+Al(AlSi3O10)(F,OH)2 – jako sloupcovité nebo destičkovité krystaly. Výlučným držitelem práv na průzkum a využití lithiového ložiska na Cínovci je Geomet – soukromá firma založená českými geology. V současné době je tato firma součástí australského holdingu European Metals Holdings – EMH. ČEZ a jeho dceřiná společnost Severočeské doly se po důkladném prověření ložiska a základních možností těžby dohodly se společnostmi Geomet a EMH na dodatku smlouvy, který posiluje kontrolu skupiny ČEZ nad projektem těžby lithia v Krušných horách. Dodatkem smlouvy získává ČEZ (a s ním skrze vlastnickou strukturu i český stát) 51% podíl ve společnosti Geomet, a tedy kontrolu nad způsobem praktického uplatňování výše zmíněných práv na průzkum a využití cínoveckého ložiska lithia. Dodatek o změně akcionářské struktury Geomet musí nyní schválit valná hromada EMH. Druhá fáze projektu Zkoumání projektu možné těžby českého lithia nyní postupuje do druhé fáze. Náplní této fáze bude zejména poloprovozní testování úpravnických metod získávání lithia z cínovecké horniny, stejně jako definitivní studie proveditelnosti týkající se možné budoucí těžby na ložisku. V ní budou vyhodnoceny možnosti a stanoveny metody otvírky, přípravy a dobývání tohoto ložiska. ČEZ si tak v praxi ve větší míře ověří dosavadní poznatky a vyhodnotí zejména konkrétní možnosti získávání lithia z cínovecké rudy. Tato pilotní fáze bude trvat do roku 2023. Na jejích výsledcích pak bude záviset rozhodnutí o zahájení těžby. Těžba této strategické suroviny tak zůstane v českých rukou. Stane se tak za předpokladu, že i druhá fáze potvrdí, že je ložisko reálně vytěžitelné a možnosti získání lithia z cinvalditu jsou i ve větším objemu ekonomicky realizovatelné. redakce Proelektrotechniky, s využitím podkladů MPO ČR Foto © archiv redakce Proelektrotechniky Přečtěte si také:Víte, jak funguje baterie?S bateriemi se setkáváme na každém kroku, v nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají „Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude proto užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. Víte, jak fungují elektromobily a elektrobusy?V předchozích částech našeho seriálu Nápověda k článkům jsme si ukázali, jak fungují baterie a vodíkové palivové články. V dnešní Nápovědě se podíváme, jakým způsobem se baterie a palivové články, případně další zdroje pro alternativní elektrické pohony, používají u automobilů a autobusů i u dalších silničních dopravních prostředků. Pojmy, které je dobré znátZde je shrnutý význam základních pojmů týkajících se energie, jejích zdrojů a šetrného využívání.Principy popisovaných technologiíZde naleznete v přehledném seznamu popisy principů moderních technologií, od baterií, LED, palivového či fotovoltaického článku přes elektromobily, CBTC či kogeneraci až po větrnou, vodní a jadernou elektrárnu, ostrovní systémy či smart grid. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|