Technologii PTC pro automatický provoz využijí vlaky na
Floridě
25.6.2020 Technologie Positive Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. 
Technologie PTC byla vyvinuta především pro potřeby
nákladních železnic v USA. Pro určení přesné polohy vlaku používá
satelitní navigaci, doplněnou traťovým zařízením. Na základě získaných
údajů systém počítá potřebnou rychlost a bezpečnou zábrzdnou
vzdálenost. Hlídá, aby tyto parametry byly dodrženy, a zároveň
zajišťuje další bezpečnostní funkce, například kontrolu celistvosti
vlaku, tedy detekci jeho případného rozpojení. Systém tak může pracovat
s tzv. pohyblivými bloky, podobně jako technologie CBTC, na rozdíl od něj
však není určen pro provoz bez strojvedoucích. V porovnání se
standardním zabezpečovacím zařízením tato technologie kromě bezpečnosti
provozu významně zvyšuje propustnou výkonnost trati a přesnost vlaků.
Tuto technologii Wabtec dodává pod názvem Interoperable
Electronic Train Management Systém (I-ETMS), tedy interoperabilní
elektronický systém řízení vlaků. I-ETMS průběžně kalkuluje varovné a
brzdné křivky na základě informací o vlaku a trati, včetně rychlosti,
poloze vlaku, povolení k pohybu, omezení rychlosti a pracovních zón na
trati.
Celý projekt o celkovém rozpočtu 120 mil. dolarů (téměř
3 mld. Kč) je rozdělen do dvou fází.
V první fázi bude I-ETMS instalována na 110km koridoru
Brightline mezi městy Miami a West Palm Beach. Technologie bude
zahrnovat systém back office a vozidlové vybavení u celkem 90 lokomotiv
používaných v osobní dopravě a rovněž u provozovatele nákladní dopravy
Florida East Coast Railway (FEC).
Druhá fáze zahrnuje instalaci I-ETMS na 275km trati mezi
městem West Palm Beach a letištěm ve městě Orlando. Tato trasa zahrnuje
směsici rekonstruovaných nákladních tratí společnosti FEC a novou
odbočnou trať, která je nyní ve výstavbě.
Dodávka Wabtec zahrnuje kompletní konstrukci, instalaci,
systémovou integraci projektový management a proces implementace celého
zařízení. Ve druhé fázi také v rámci samostatné smlouvy zajistí
konstrukci a implementaci signalizačního zařízení.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
DVV Media International
Další informace zde
Přečtěte si také:
4.6.2020 Zatímco u vlaků metra a dalších městských rychlodrah je
plná automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným
trendem, v
povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále
výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt.
Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické
části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od
německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. 
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.

22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|