Přečtěte si:  Rok 2025: Očekává se nárůst výroby elektrické energie z jaderných zdrojů






Pozvánky na akce


Stalo se

















O dodávku CBTC pro pražské metro se ucházejí dva velcí světoví hráči

9.1.2025 Ve druhé polovině prosince 2024 se uzavřela pomyslná brána pro účast v zadávacím řízení na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel závazné žádosti od dvou uchazečů: konsorcia Siemens Mobility – ŠKODA TRANSPORTATION a společnosti ALSTOM Czech Republic.

CBTC v Barceloně

Zakázka pro pražské metro

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C plánuje DPP nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě vlaku, s využitím technologie CBTC. Za tímto účelem vypsal v dubnu 2024 veřejnou soutěž na dodavatele.

Součástí zakázky by mělo být 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic, nový vlakový dispečink pro obě linky, odpovídající modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Kromě toho je součástí veřejné zakázky zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Na komplexní dodávku dopravního systému tzv. na klíč DPP vypsal veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu. Její předpokládaná hodnota je 85,98 mld. Kč bez DPH.

Přesný počet vlaků, které DPP bude potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D.

Technologie CBTC a nástupištní stěny

Technologie CBTC (communication-based train control) funguje, zjednodušeně řečeno, takto: Tento plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků, zejména jejich vzájemnou přípustnou vzdálenost, a na základě toho pak vydává pokyny k další bezpečné jízdě. To umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku, kdy do pevně vymezeného úseku trati je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej předchozí souprava i s potřebnou rezervou opustila.

Historii CBTC začal psát vancouverský SkyTrain již v roce 1985. Je nejčastěji nasazována v provozu bez řidičů, lze ji však uplatnit i v provozu s řidičem. Další podrobnosti k této technologii najde čtenář v naší nápovědě k článkům ZDE.

Nástupištní stěny nejsou podmínkou automatického provozu, tedy nejsou zcela nezbytné pro záchranu životů při pádu do kolejiště. K tomuto účelu mohou posloužit (a v praxi slouží) i jiné, sofistikované technologie. Ovšem pouze fyzická bariéra spolehlivě zabrání zastavení provozu celého metra při takovéto události, nebo při „obyčejném“ pádu jakéhokoli předmětu do kolejiště. Proto je doporučováno jejich nasazení, i když představují další technologii, kterou je třeba integrovat tak, aby bezchybně spolupracovala s ostatními technickými systémy metra.

Hlavní dodavatelé CBTC ve světě

Systémy CBTC prodělaly nejen technický, ale také organizační vývoj, směřující ke koncentraci produktů pod několik málo hráčů. Mezi nimi jsou právě Siemens a Alstom, ucházející se o pražskou zakázku.

Prvním průkopníkem této technologie byl systém SelTrac, použitý u zmíněného kanadského Sky Trainu a jako první v Evropě také na londýnské Docklands Light Railway. SelTrac byl původně dodáván společností Alcatel a v roce 2007 odkoupen, spolu s dalšími produkty Alcatelu sahajícími mimo oblast telekomunikací, společností Thales, zaměřenou na bezpečnostní a obranné technologie. V roce 2024 byl následně odkoupen společností Hitachi Rail, pod jejíž značkou je dále prodáván.

Siemens nabízí CBTC pod produktovým názvem Trainguard MT. Tento produkt slouží na mnoha městských rychlodráhách, například v Barceloně (viz foto). V roce 2013 Siemens také odkoupil britského dodavatele Invensys Rail s jeho vlastním produktem Sirius CBTC.

Alstom nabízí svoji technologii CBTC pod produktovým názvem Urbalis. I tento produkt má bohaté uplatnění ve světě, například v Montrealu. Prostřednictvím akvizice dopravní divize skupiny Bombardier v roce 2021 získal Alstom také její produkt Cityflo 650 CBTC.

Další postup v pražském metru

V další fázi veřejné zakázky pro pražské metro probíhající formou soutěžního dialogu DPP posoudí podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií a vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali, k účasti na jednací fázi.

Průběh veřejné zakázky monitoruje, na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International. DPP tuto veřejnou zakázku vyhlásil v polovině letošního dubna. Předcházelo ji několik kol předběžných tržních konzultací.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací naleznete zde.


Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 9

13.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra.


Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

11.11.2024 Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024.


Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích

18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city.

Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace. Na necelých osmdesáti stránkách, obsahujících stručná vysvětlení doplněná příklady z praxe, se čtenář doví například:


Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde 


CBTC nahradila CBTC: Linka 14 pařížského metra dostala dokonalejší systém pro bezobslužný provoz

21.8.2024 Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci července 2024. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče přestavěna na stejnou úroveň automatizace s dokonalejší technologií. Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu.


Kodaň pojede na kolejích bez strojvedoucích: k metru také plně bezobslužná S-bane s CBTC

30.4.2024 Dánské hlavní město Kodaň má celkem téměř 40 km tratí bezobslužného metra, postupně uváděného do provozu od roku 2002. Do roku 2030 přejde na bezobslužný provoz (GoA 4) také kodaňská městská železnice S-bane, provozovaná národním železničním dopravcem DSB. Na rozdíl od bezobslužného metra bude bezobslužná S-bane vybavena technologií CBTC, a to od společnosti Siemens.


 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services