Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec
ukazují trend v trolejbusové dopravě
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Trolejbus Van Hool Exqui.City konstrukčně navazuje na
18m kloubové elektrobusy stejného označení sloužící například v
Hamburku. S
jedním článkem navíc a celkovou délkou 24 m pojmou celkem 180
cestujících, tedy právě tolik, co například tříčlánková tramvaj Škoda
ForCity v Praze. K pohonu trolejbusu slouží dva centrálně umístěné
asynchronní motory TSA (Traktionssysteme Austria GmbH) pohánějící
druhou a třetí nápravu. Pohon doplňuje trakční výzbroj s bateriovým
zásobníkem In Motion Charging od Kiepe Electric. Podrobnější technické
údaje výrobce ani dopravce neudávají. Například trolejbusy v San
Franciscu,
vybavené touto technologií, používají bateriové zásobníky energie s
lithium-fosfátovými bateriemi umožňující nezávislý dojezd cca 5 – 8 km.
Trakční baterie se dobíjejí jednak z troleje, a jednak rekuperací během
brzdění.
Všech dvacet trolejbusů by podle plánu mělo od roku 1919
sloužit na trolejbusových linkách linecké MHD č. 41 (Hessenplatz –
Baintwiese), 43 (Hessenplatz – Stadtfriedhof/St. Martin), 45
(Hauptbahnhof – Stieglbauernstraße) a 46 (Hafen – Froschberg). 
Hlavním motivem k obnově vozidlového parku za tyto
velkokapacitní trolejbusy byl rostoucí zájem cestujících o
trolejbusovou dopravu v Linci. Tato obnova představuje celkovou
investici 20 mil. €. Jeden takovýto 24m trolejbus tedy stojí přibližně
1 mil. € (cca 26 mil. Kč), tedy cca o dvě třetiny více, než průměrná
cena 18m trolejbusu Škoda (z publikovaných údajů výrobce).
Rakouská vláda přispívá na tuto investici dotací 1,2 mil. € z
Klimatického a energetického fondu. Další dotaci by měl dopravce dostat
z prostředků spolkové země Horní Rakousko. 
Jak řečeno na úvod, ekonomika trolejbusů je zatížena
nákladnou trakční infrastrukturou. Zároveň však trolejbusy představují
významný ekologický dopravní prostředek, přičemž bateriové zásobníky
energie odstraňují jejich hlavní provozní nevýhodu – naprostou
závislost na trolejovém trakčním vedení v kombinaci se všemi
nejistotami silničního provozu a údržby silniční infrastruktury. To vše
vede k patrnému trendu využívat trolejbusy tam, kde již jejich sítě
existují, především pro páteřní velkokapacitní dopravu. Bateriový
zásobník energie pro jízdu mimo trolej se přitom ve světě z doplňku
stále více stává standardem, jak ukazuje například obnova trolejbusů ve
zmíněném San Franciscu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
LINZ AG für Energie, Telekommunikation, Verkehr und Kommunale Dienste
Další informace zde a také
zde 
Přečtěte si také:
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

19.5.2016 Hamburk
je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) 

|