Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec
ukazují trend v trolejbusové dopravě
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Trolejbus Van Hool Exqui.City konstrukčně navazuje na
18m kloubové elektrobusy stejného označení sloužící například v
Hamburku. S
jedním článkem navíc a celkovou délkou 24 m pojmou celkem 180
cestujících, tedy právě tolik, co například tříčlánková tramvaj Škoda
ForCity v Praze. K pohonu trolejbusu slouží dva centrálně umístěné
asynchronní motory TSA (Traktionssysteme Austria GmbH) pohánějící
druhou a třetí nápravu. Pohon doplňuje trakční výzbroj s bateriovým
zásobníkem In Motion Charging od Kiepe Electric. Podrobnější technické
údaje výrobce ani dopravce neudávají. Například trolejbusy v San
Franciscu,
vybavené touto technologií, používají bateriové zásobníky energie s
lithium-fosfátovými bateriemi umožňující nezávislý dojezd cca 5 – 8 km.
Trakční baterie se dobíjejí jednak z troleje, a jednak rekuperací během
brzdění.
Všech dvacet trolejbusů by podle plánu mělo od roku 1919
sloužit na trolejbusových linkách linecké MHD č. 41 (Hessenplatz –
Baintwiese), 43 (Hessenplatz – Stadtfriedhof/St. Martin), 45
(Hauptbahnhof – Stieglbauernstraße) a 46 (Hafen – Froschberg). ![](obrazky/320-Linec3.jpg)
Hlavním motivem k obnově vozidlového parku za tyto
velkokapacitní trolejbusy byl rostoucí zájem cestujících o
trolejbusovou dopravu v Linci. Tato obnova představuje celkovou
investici 20 mil. €. Jeden takovýto 24m trolejbus tedy stojí přibližně
1 mil. € (cca 26 mil. Kč), tedy cca o dvě třetiny více, než průměrná
cena 18m trolejbusu Škoda (z publikovaných údajů výrobce).
Rakouská vláda přispívá na tuto investici dotací 1,2 mil. € z
Klimatického a energetického fondu. Další dotaci by měl dopravce dostat
z prostředků spolkové země Horní Rakousko. ![](obrazky/320-Linec2.jpg)
Jak řečeno na úvod, ekonomika trolejbusů je zatížena
nákladnou trakční infrastrukturou. Zároveň však trolejbusy představují
významný ekologický dopravní prostředek, přičemž bateriové zásobníky
energie odstraňují jejich hlavní provozní nevýhodu – naprostou
závislost na trolejovém trakčním vedení v kombinaci se všemi
nejistotami silničního provozu a údržby silniční infrastruktury. To vše
vede k patrnému trendu využívat trolejbusy tam, kde již jejich sítě
existují, především pro páteřní velkokapacitní dopravu. Bateriový
zásobník energie pro jízdu mimo trolej se přitom ve světě z doplňku
stále více stává standardem, jak ukazuje například obnova trolejbusů ve
zmíněném San Franciscu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
LINZ AG für Energie, Telekommunikation, Verkehr und Kommunale Dienste
Další informace zde a také
zde ![](obrazky/320-Linec3.jpg)
Přečtěte si také:
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. ![](../sablona/vice3.gif)
18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
19.5.2016 Hamburk
je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city
a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in
hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH
(VHH) ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|