Plug-in hybridní autobusy Volvo s dobíjením Siemens v
Hamburku
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014.
„Inovační“ linka 109 povede mezi Alsendorfem a nově
vybudovaným terminálem elektrických autobusů. Na plně elektrický pohon
zde ujede autobus cca 7 km. Na konečných zastávkách této linky jsou
umístěny dobíjecí stanice.
Společnost Hamburger Hochbahn provozuje od konce října
2014 také malý elektrobus Siemens/Rampini, který se
představil i českým cestujícím v několika městech včetně Prahy. Tento
7,7m dlouhý elektrický midibus je dobíjen z klasické troleje pomocí
dvoupólového pantografu, umístěného na střeše vozidla.
Plug-in hybridní autobus Volvo s dobíjecí technologií
Siemens se liší nejen svojí kapacitou (jde o klasický 12m autobus o
kapacitě 95 míst, z toho 32+1 sedících), ale také koncepcí dobíjecího
zařízení. Rameno pantografového typu je v tomto případě umístěno v
konzoli na zastávce, odkud se zasune do kolejnic na střeše autobusu
(viz foto). Průběžné dobíjení probíhá výkonem až 300 kW po dobu cca 6
minut. Před začátkem nabíjení je vozidlo elektricky uzemněno a celý
proces dobíjení probíhá plně automaticky. Přesné navádění nabíjecí
konzole zajišťuje wi-fi systém umístěný na střeše vozidla.
K pohonu autobusu slouží 150kW elektromotor Volvo I-SAM
a pro dojezd čtyřválcový dieselový motor Volvo D5K 240 splňující normu
Euro 6. Zásobník energie tvoří lithium-iontové baterie o kapacitě 28 kWh. Kromě vlastního
pohonu slouží elektrická energie i pro pomocná zařízení, jako otevírání
dveří, vytápění a klimatizace.
Plug-in hybridní autobusy Volvo nacházejí uplatnění i v
jiných evropských městech, například ve Stockholmu. Používají
přitom různé dobíjecí technologie. Kromě popisovaného systému Siemens
spolupracuje Volvo v této oblasti také např. se společností ABB.
Vedle uvedených bateriových elektrických autobusů s
dobíjecím systémem Siemens plánuje Hamburk také provoz hybridního
palivočlánkového elektrobusu Solaris.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Siemens
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej
dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V
Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok
9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i
viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na
elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na
celom Slovensku.
13.10.214
V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost
seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014
Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva,
zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|