Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Plug-in hybridní autobusy Volvo s dobíjením Siemens v Hamburku

10.11.2014 Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci. Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na začátku listopadu 2014.

„Inovační“ linka 109 povede mezi Alsendorfem a nově vybudovaným terminálem elektrických autobusů. Na plně elektrický pohon zde ujede autobus cca 7 km. Na konečných zastávkách této linky jsou umístěny dobíjecí stanice.

Společnost Hamburger Hochbahn provozuje od konce října 2014 také malý elektrobus Siemens/Rampini, který se představil i českým cestujícím v několika městech včetně Prahy. Tento 7,7m dlouhý elektrický midibus je dobíjen z klasické troleje pomocí dvoupólového pantografu, umístěného na střeše vozidla.

Plug-in hybridní autobus Volvo s dobíjecí technologií Siemens se liší nejen svojí kapacitou (jde o klasický 12m autobus o kapacitě 95 míst, z toho 32+1 sedících), ale také koncepcí dobíjecího zařízení. Rameno pantografového typu je v tomto případě umístěno v konzoli na zastávce, odkud se zasune do kolejnic na střeše autobusu (viz foto). Průběžné dobíjení probíhá výkonem až 300 kW po dobu cca 6 minut. Před začátkem nabíjení je vozidlo elektricky uzemněno a celý proces dobíjení probíhá plně automaticky. Přesné navádění nabíjecí konzole zajišťuje wi-fi systém umístěný na střeše vozidla.

K pohonu autobusu slouží 150kW elektromotor Volvo I-SAM a pro dojezd čtyřválcový dieselový motor Volvo D5K 240 splňující normu Euro 6. Zásobník energie tvoří lithium-iontové baterie o kapacitě 28 kWh. Kromě vlastního pohonu slouží elektrická energie i pro pomocná zařízení, jako otevírání dveří, vytápění a klimatizace.

Plug-in hybridní autobusy Volvo nacházejí uplatnění i v jiných evropských městech, například ve Stockholmu. Používají přitom různé dobíjecí technologie. Kromě popisovaného systému Siemens spolupracuje Volvo v této oblasti také např. se společností ABB.  

Vedle uvedených bateriových elektrických autobusů s dobíjecím systémem Siemens plánuje Hamburk také provoz hybridního palivočlánkového elektrobusu Solaris.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Siemens

Další informace zde

Přečtěte si také:

Mesto Košice má flotilu piatich elektrobusov

15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok 9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na celom Slovensku. 


Modulo Medio Electric: kompozitový elektrobus z Maďarska

13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 


Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz

7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče

21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2.  


Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí

4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) 


Elektrobus BYD v Ostravě

11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 


Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services