Bateriové vlaky pro přepravu cestujících: ÖBB a Siemens
vyvíjejí regionální elektrickou jednotku s přídavným akumulátorem
18.9.2018 Životnímu prostředí šetrná elektrická trakce ve spojení
s nezávislým zdrojem elektrické energie je stále více výzvou nejen pro
městské dráhy, ale také pro železniční přepravu cestujících na
celostátních tratích. Vedle rozvíjející se palivočlánkových pohonů,
které mají například v Německu již nakročeno na rutinní provoz (viz článek
o palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom)
se v oblasti železniční osobní přepravy hlásí o slovo také čistě
bateriové elektrické pohony. Důkazem je společný projekt Rakouských
spolkových drah (ÖBB) a společnosti Siemens Mobility, které vyvíjejí
kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla.
Česká veřejnost byla o tomto projektu informována v září 2018. 
Výsledkem projektu je prototyp regionální nízkopodlažní
elektrické jednotky Cityjet eco s přídavným zásobníkem elektrické
energie (viz foto), která je součástí rodiny vozidel Desiro ML. Díky
možnosti akumulátorového napájení lze využít přednosti elektrického
provozu i tam, kde dosud jezdí osobní vlaky poháněné spalovacími
motory. Ve srovnání s nimi přinášejí významnou úsporu energie, úplné
odstranění místních emisí zdraví škodlivých látek a významné snížení
globálních emisí, měnících klimatické podmínky na Zemi. Emise oxidů
uhlíku mohou být sníženy až o 50 procent.
Kombinované trolejové a akumulátorové napájení vozidla
Cityjet eco umožňuje pomocí pantografu na elektrifikovaných tratích
napájet pohon vozidla z trakčního vedení a elektrickou energii zároveň
ukládat do nově zabudovaných akumulátorů. Tato elektrická energie pak
může být použita pro provoz na neelektrizovaných tratích. Jakmile vlak
opustí elektrizovanou trať, kompletní napájení vlaku včetně trakčního
pohonu je zajištěno vestavěnými akumulátory. Tato koncepce odpovídá
současnému stavu částečné elektrizace železniční sítě a umožňuje zavést
bezemisní provoz na sousední tratě bez elektrizace. Cestujícím se
přitom nabízí přímé spojení bez přestupu. Přitom není nutné budovat
zvláštní zdroje a infrastrukturu pro nabíjení – k tomu je využito
standardní trakční vedení na elektrizovaných tratích. Akumulátor je
využíván i pro ukládání energie při rekuperačním brzdění na spádech a
při zastavování, což dále snižuje spotřebu energie, a tím i emise oxidů
uhlíku.
V pilotním projektu, na kterém se významně podílejí i
vývojoví pracovníci z českých pracovišť Engineeringu společnosti
Siemens, je použito vozidlo z právě probíhající sériové výroby
elektrických jednotek Siemens Desiro ML pro ÖBB. Konstrukce vozidla
umožňuje dodatečné zatížení střechy. Tímto postupem může být obvyklá
dodací a výrobní lhůta nového kolejového vozidla 36 měsíců zkrácena na
méně než polovinu.
Akumulátorový zdroj ve vloženém voze upravené třívozové
trakční jednotky zahrnuje tři akumulátorové zásobníky, dva polovodičové
DC/DC měniče, chladič akumulátoru a další elektronická zařízení. Ve
vozidle jsou aplikovány vysoce odolné lithium-titanátové akumulátory
(LTO). V porovnání s konvenčními lithium-iontovými akumulátory umožňují
LTO akumulátory použití výrazně vyšších nabíjecích proudů pro rychlé
nabíjení. Díky speciální tepelné koncepci akumulátorových zásobníků se
očekává, že životnost článků ani stav nabití akumulátoru nebudou
ovlivněny vlivem vnějších povětrnostních podmínek. Životnost
akumulátorů se očekává okolo 15 let, tj. výměna se předpokládá pouze
jednou za celou dobu životnosti vozidla.
Siemens a ÖBB společně představily první výsledky
inovativního pilotního projektu již v polovině září 2018 ve Vídni. S
prototypem vozidla se může široká veřejnost seznámit na mezinárodním
berlínském veletrhu dopravních technologií InnoTrans 2018.
Po rozsáhlém testování této nové elektrické trakční
jednotky se očekává její nasazení do provozu ve druhé polovině roku
2019.
Siemens,
redakčně upraveno
Foto ©
Siemens
Další
informace zde
Přečtěte si také:
23.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují
samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního
autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ –
rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně
vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to
nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model.
Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca
30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal
objednávku v srpnu 2018. 
17.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti,
ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro
efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní
informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby
od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl
odborné veřejnosti představen v srpnu 2018. 
1.8.2018 V
červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint získaly od Spolkového drážního
úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých
železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně
otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. 
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. 
8.6.2018 V
prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5.
6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference
„Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické
autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a
stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze.
Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. 
7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv
železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z
provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla
nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a
elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z
cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení
vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný
projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing
železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2018. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 

|