![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím českého patentu
Český patent Baterie na principu lithium-síra představují ekologickou variantu k současným Li-ion akumulátorům a mohou znamenat významný posun v oblasti elektromobility. Před dvěma lety podal Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v oblasti uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů lithium-sirných baterií, na jaký jsme zvyklí u dnes běžně dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou. Výzkum na brněnské technice vznikal ve spolupráci s norským partnerem, který nedávno informoval veřejnost o plánované výstavbě první továrny na výrobu lithium-sirných baterií na světě. Norská továrna na baterie a její odběratelé Plánovaná produkce továrny by měla dosáhnout celkové výrobní kapacity 32 GWh. Půjde o čtyři samostatné moduly o dodávce 8 GWh a práci by zde mohlo najít zhruba 2 500 zaměstnanců. S výstavbou se začne v roce 2021 a první část výstavby má být dokončena v roce 2024. Hlavním odběratelem by pak měly být především evropské automobilky. V současné době jde více jak 60 % vyrobených Li-ion akumulátorů do elektrických silničních dopravních prostředků (viz ilustrační foto), a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována. Příkladem je elektrická jednotka Flirt Akku od formy Stadler. Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout ekologickou alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra. Pokud se jejich výroba osvědčí, bude se jednat o první podobnou výrobu na světě. Nová továrna by měla v následujících letech vyrůst na jihu Norska, konkrétně v regionu Agder, kde bude dobře dostupná evropským trhům. Elektromobilita v Norsku a v ČR Zatímco v Česku tvoří auta čistě na elektrický pohon něco 1,3 % ze všech nově prodaných automobilů, v Norsku je jejich podíl nejvyšší v Evropě. Zhruba 60 % aut prodaných letos na jaře v Norsku bylo čistě na elektrický pohon. V této souvislosti je však nutno poznamenat, že jde o zemi s několikanásobně vyšší spotřebou elektřiny na obyvatele oproti Česku i oproti evropskému průměru, kde téměř veškerá elektrická energie je vyráběna z obnovitelných zdrojů, převážně ve vodních elektrárnách. Elektřina je proto v Norsku používána jako převažující zdroj energie pro téměř jakékoli použití. Podpora elektromobilů zde spočívá hlavně v komplikovaném systému daní, jimiž je zatížen nákup tradičních automobilů natolik, že výsledná kupní cena takového automobilu včetně všech daní se nakonec může vyrovnat srovnatelnému elektromobilu (nebo jej dokonce předstihnout). Nákup elektromobilu je pak především otázkou ekonomické úvahy. O specifikách elektromobility v Norsku viz také záznam televizní diskuse s provozovatelem tohoto portálu. V Česku jezdí po silnicích zhruba 5 000 elektromobilů, i zde je ovšem patrný meziroční nárůst prodeje. Odborníci očekávají, že trh v oblasti elektromobility poroste v následující dekádě až o 1 450 % a evropský trh s bateriemi by tak mohl dosáhnout hodnoty až 90 miliard eur. Vysoké učení technické v Brně a redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © redakce Smartcityvpraxi.cz
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|