Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
FCwaveTM: Ballard představil první komerční palivový článek pro pohon lodí11.9.2020 V situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích v říční plavbě nebo na trajektech představil kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020 vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod produktovým označením FCwaveTM. FCwaveTM (viz foto) je 200kW palivočlánková jednotka, kterou lze škálovat až do mutimegawattových energetických zdrojů pro pohon velkých lodí. Tuto jednotku lze použít dvěma způsoby: Prvním z nich je primární zdroj energie pro pohon námořních a říčních lodí, jako jsou trajekty, remorkéry a rybářské lodě. Stejně tak ji lze použít jako stacionární zdroj pro provoz hotelů a dalších pomocných zařízení na velkých výletních lodích při jejich kotvení v přístavu, kde za normálních okolností znečišťují prostředí motory dodávající elektřinu pro tento účel (v námořní terminologii se pro tento provoz používá výraz „cold ironing“, tedy doslova „studené žehlení“). Palivočlánková jednotka FCwaveTM se vyznačuje některými významnými provozními vlastnostmi. Patří k nim špičková provozní životnost větší než 30 000 hodin, energetická efektivnost přesahující 55 % i nízká jednotková hmotnost ve vztahu k výkonu ve výši 4,4 kg/kW (pro představu, jde o parametr s výhradami srovnatelný s motorem rychlého motorového člunu, zatímco např. jednotková hmotnost u motorů pro velké námořní lodě přesahuje 33 kg/kW). Vzdálenost, kterou palivočlánková loď ujede na jedno naplnění nádrží, je fakticky omezená pouze zásobami vodíku. Významná je rovněž flexibilita při škálování základních jednotek do různě výkonných zdrojů, spolehlivý provoz a odzkoušený servisní model. Palivočlánková jednotka FCwaveTM je nyní v procesu schvalování u renomované certifikační organizace pro lodní průmysl DNV-GL sídlící v Norsku. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Ballard Power Systems Přečtěte si také:Do Evropy bylo dodáno prvních deset palivočlánkových těžkotonážních tahačů13.7.2020 Začátek července 2020 se stal významným milníkem v evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. Říční remorkér Elektra: palivové články dobývají vnitrozemské vodní cesty také v Německu29.10.2019 Palivočlánkové pohony zvolna dobývají také říční nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po projektu palivočlánkového remorkéru pro francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v říjnu 2019 seznámena s dalším podobným projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba: Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko. První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|