Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















eBTM: Systém teplotního managementu trakčních baterií od Webasto prodlužuje dojezd těžkých elektrických vozidel a životnost baterií

31.1.2023 Jak ukazuje tabulka v naší škole baterií, teplota trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto.

Systém eBTM (viz foto) je určen pro těžká elektrická vozidla, tedy především pro elektrobusy a elektrická nákladní vozidla a stavební stroje. Systém udržuje teplotu trakčních baterií setrvale na ideální úrovni kolem 22 °C. Aby toho bylo dosaženo, průběžně monitoruje teplotu a podle toho balancuje topení a chlazení baterií. Činí to nejen během jízdy samotné, ale také během nabíjení baterií a jeho jednotlivých fází.

Díky systému eBTM lze zvýšit nabíjecí výkon o více než 40 %, a tím významně zkrátit dobu nabíjení. Při jízdě s častými rozjezdy a zastaveními zvyšuje tento systém reálný dojezd o téměř 9 %, zejména díky rekuperaci energie vyšší až o 24 % při nízkých teplotách. Při vysokých okolních teplotách prodlužuje „mobilní život“ baterií o více než 20 %.

Jedna takováto jednotka eBTM zajistí žádoucí teplotu pro modul trakčních baterií o kapacitě až 210 kWh. Tyto energetické jednotky lze kromě toho podle potřeby navzájem kombinovat podle typu vozidla, způsobu jeho použití a počtu jeho trakčních baterií.   

Systém je konstruován pro trakční baterie pracující s napětím 400 V nebo 800 V. Dodává až 8 kWh chladicího výkonu a 10 kW topného výkonu. K jeho dalším provozním vlastnostem patří kompaktní rozměry 100 × 70 × 30 cm, hmotnost 90 kg a pouze několik málo přípojných rozhraní. Díky systému pluh-and-play jej lze snadno instalovat a zprovoznit. (Poznámka: Označením „plug and play – doslova: „připoj a hraj“ – rozumíme počítačovou technologii umožňující operačním systémům správně zjistit, jaký hardware je v počítači, na základě čehož lze automaticky k tomuto hardware nainstalovat či spustit příslušné ovladače a provést nastavení potřebných parametrů systému.)

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Webasto

Další informace zde

Přečtěte si také:

Jaderná elektrárna Temelín nabízí elektřinu pro elektromobily z bezemisního zdroje

16.1.2023 Dvě veřejné dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“ elektřině. 


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services