Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
FUSO eCanter – ideální nákladní vůz pro moderní město7.3.2024 Na veletrhu IAA Transportation v září 2022 byla představena úplně nová generace elektrické verze řady lehkých nákladních vozů Fuso eCanter. Výkonná, hospodárná, s velmi rozmanitými možnostmi využití – to jsou společní jmenovatelé této nové generace. Od července 2023 je nový eCanter v prodeji i v České republice. Nyní jsou již v ČR první vozidla a dovozce zaznamenal i zájem a první objednávky od zákazníků. Značka FUSO patří do portfolia jednoho z největších světových výrobců nákladních vozů, koncernu Daimler Truck. Evropský program značky Fuso, tvořený pouze řadou lehkých nákladních vozů Canter, je malou částí celého portfolia značky. V Evropě se vozidla Fuso Canter vyrábí v portugalském Tramagalu. Evropská verze má samozřejmě řadu prvků, které musí odpovídat evropské legislativě a zvyklostem, ale základ vozidla tvoří díly, vyráběné v Japonsku. Elektrická verze známého Canteru se vyvíjí již od poloviny předcházející dekády. Malosériová výroba předchozí generace modelu eCanter začala již v roce 2017, stala se prvním sériově vyráběným elektrickým nákladním vozidlem, a od té doby je japonská značka FUSO považována za průkopníka, který důsledně pracuje na vývoji a realizaci trvale udržitelných řešení pro dopravu s neutrální bilancí emisí CO2. Od počátku výroby v roce 2017 bylo v Evropě, Japonsku, USA, Austrálii a na Novém Zélandu uvedeno do běžného provozu u zákazníků více než 450 vozidel FUSO eCanter. Celková vzdálenost, kterou tato globální flotila vozidel eCanter ujela zcela elektricky, a tím s nulovými lokálními emisemi, již přesáhla šest milionů kilometrů. Obě modelové řady, Canter i eCanter, s konvenčními spalovacími motory nebo s elektrickým pohonem napájeným akumulátory, nabízejí v segmentu lehkých nákladních vozidel inteligentní řešení pro nejrůznější požadavky zákazníků díky své robustnosti ve spojení s vysokou užitečnou hmotností, obratností a spolehlivostí. Pro obě verze pohonu jsou k dispozici dvě varianty šířky kabin pro posádku – kabina Standard se šířkou 1,7 metru a Komfort se šířkou 2 metry. Ty se vyznačují nejen ekologickým a ekonomickým celkovým konceptem, ale také mnohostranností. Vysokou míru komfortu pro řidiče a bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu zajišťuje velký počet asistenčních funkcí a dalších zařízení. Mezi pozoruhodné prvky standardní výbavy patří mimo jiné multifunkční volant s tlačítky pro ovládání zcela digitálního panelu sdružených přístrojů na displeji LCD, světlomety LED, které vydávají v porovnání s halogenovými verzemi o 30 procent jasnější světlo, a zlepšují tak viditelnost, funkce Autolight pro automatické ovládání světlometů v závislosti na světelných podmínkách a inteligentní asistent dálkových světel. eCanter je také standardně vybaven externím výstražným akustickým systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), který zlepšuje akustické vnímání vozidla například chodci nebo cyklisty. Asistent pro odbočování, Active Side Guard Assist, zvyšuje bezpečnost při odbočování vpravo. Standardně dodávaná pátá generace asistenta pro nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců, Active Brake Assist, minimalizuje nebezpečí kolize s překážkou vpředu. Elektricky poháněná verze eCanter nezaostává v žádném případě za verzí se spalovacím motorem ani v připravenosti na využití s mnoha různými nástavbami. Je tak ideální volbou pro nejrůznější aplikace – ať se jedná o doručování kusových zásilek a zboží objednaného na internetu na krátké vzdálenosti, nebo o přepravu nápojů a průmyslových plynů, či o odtahovou službu, svoz odpadu a případně i provoz ve stavebnictví a zahradnictví a jiných městských službách. Vzhledem k tomu, že elektromobilita je mnohem více než jen novým pohonem, integruje značka FUSO novou generaci modelu eCanter do obchodního ekosystému, který zahrnuje také nástroje a poradenství pro vysokou úroveň využití vozidla a optimalizaci celkových nákladů na vlastnění TCO (Total Cost of Ownership). Dovozce, společnost Daimler Truck ČR, a jeho dealerská síť, zajišťují kompletní poradenství, co se týká celého ekosystému elektrických vozidel, počínaje vozidlem samotným, přes volbu vhodné nabíječky, až po servisní smlouvy. Ekologický a ekonomický provoz V řadě eCanter je podobně jako u dieselové verze, na výběr šest rozvorů náprav od 2500 do 4750 milimetrů a celkovou hmotnost 4,25 až 8,55 tuny. Nosnost podvozku je až 5 tun. Nová generace modelu eCanter je poháněna elektromotorem o výkonu buď 110 kW (varianty s celkovou hmotností 4,25 a 6 tun), nebo 129 kW (varianty s celkovou hmotností 7,49 a 8,55 tuny), s točivým momentem 430 N.m a optimalizovaným hnacím řetězcem. Nejvyšší rychlost je omezovačem rychlosti limitována na povolených 89 km/h. V závislosti na rozvoru náprav a na celkové hmotnosti jsou k dispozici tři různé sady akumulátorů: S, M a L. Baterie přitom používají technologii lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují především dlouhou životností a větším množstvím využitelné energie. Z důvodu bezpečnosti jsou sady akumulátorů uloženy pod rámem podvozku vozidla uvnitř velmi tuhé ocelové konstrukce, která slouží také jako ochrana sady akumulátorů při čelním nebo bočním nárazu. V případě nehody senzor nárazu automaticky deaktivuje vysokonapěťový systém. Sada akumulátorů ve variantě S disponuje jmenovitou kapacitou 41 kWh a umožňuje dojezd až 70 kilometrů. U varianty M dosahuje jmenovitá kapacita 83 kWh a dojezd je až 140 kilometrů. Nejvýkonnější sada, varianta L, nabízí jmenovitou kapacitu 124 kWh a dojezd až 200 kilometrů. Uvedené dojezdové vzdálenosti odpovídají minimálnímu dojezdu za nepříznivých podmínek, například v zimě. První zkušenosti z provozu ukazují, že při běžném provozu může být dojezd vozidel v závislosti na hmotnosti, topografii, způsobu jízdy nebo počasí i výrazně delší. Takový dojezd odpovídá běžně ujetým denním vzdálenostem v lehké rozvážkové dopravě nebo při využití pracovních vozidel v městském nasazení – svozu odpadu, přepravě materiálu na drobné stavební nebo údržbové práce v zařízeních měst a obcí. Díky rekuperaci lze dojezd ještě prodloužit, což současně zkracuje přestávky kvůli nabíjení. Co se týká nabíjení sady akumulátorů, je nová generace modelu eCanter kompatibilní se všemi síťovými napětími na nejdůležitějších trzích. Nabíjecí jednotka podporuje nabíjení jak střídavým (AC), tak i stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjecím standardem je CCS (Combined Charging System). Nabíjet je možné výkonem až 104 kW. V závislosti na sadě akumulátorů lze rychlým, stejnosměrným nabíjením dosáhnout 90 procent kapacity za cca 36 (S), 44 (M) nebo 75 minut (L). V případě nabíjení střídavým proudem (11 a 22 kW) to trvá mezi čtyřmi a šesti hodinami, v závislosti na sadě akumulátorů. Možnost využití jak AC, tak DC nabíjení je velkou výhodou, protože díky tomu lze eCanter nabíjet jak z běžně dostupných wallboxů pro osobní automobily nebo dokonce ze zásuvky s třífázovým střídavým proudem 400V, tak z výkonnějších nabíječek se stejnosměrným proudem. Díky malým vnějším rozměrům eCanteru a jeho skvělým manévrovacím schopnostem není obvykle problém využívat i nabíjecí stanice, které jsou rozměrově koncipovány pro nabíjení osobních vozů. Daimler Truck Česká republika Foto © Daimler Truck Česká republika Další informace zde Přečtěte si také:Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Naše služby pro Váš marketingMarketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám. Naše služby pro Váš marketingMarketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici zde Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí1.7.2022 Jste výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli. Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusůElektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí. Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představujeStejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|