Těžké nákladní
elektromobily na postupu: Skanska testuje elektrický domíchávač, šetří
emise i lidské zdraví11.3.2024 V každodenním rozvozu betonu na stavby Skanska v Praze od března 2024
používá plně elektrický autodomíchávač. Čtyřnápravové vozidlo s
hmotností 34 tun ujede denně až 300 kilometrů, nabíjí se v noci a v
provozu se projevují hlavně výhody nulových lokálních emisí a nízké
hlučnosti. Ta může být významným faktorem zejména v případech, kdy
stavební práce probíhají v blízkosti lidských obydlí.
Elektrický autodomíchávač
Čtyřnápravový podvozek od čínského výrobce stavebních strojů Sany je
osazen standardní autodomíchávací nástavbou Putzmeister o objemu 9 m3 –
ta je totožná s těmi, které jsou montovány na podvozky různých výrobců
s turbodieselovým motorem.
Vozidlo má evropskou homologaci a baterie o kapacitě 350 KWh vystačí na
celodenní provoz s dojezdem až 300 km včetně pohonu nástavby.
Elektromotor o výkonu až 360 kW pohání obě zadní nápravy.
Elektrodomíchávač je nasazován stejně intenzivně, jako auta s
konvenčním pohonem. Skanska chce ověřit provozní vlastnosti v opravdu
těžkém nasazení, sbírá data o dojezdu, zatížení, nabíjení a údržbě. Z
prvních testů vyplývá, že náklady na provoz jsou srovnatelné s
konvenčním pohonem. Vše tedy, podle aktuálních zkušeností firmy
Skanska, záleží na servisních a hlavně pořizovacích nákladech.
Provoz elektrodomíchávače nyní probíhá v testovacím režimu, o možném
dalším využití se rozhodne po vyhodnocení všech parametrů. 
Nepřítel hluk
V souvislosti s přínosy elektrických pohonů u těžkých vozidel se hovoří
zejména o klimatických vlivech a emisích. Neméně závažné jsou však
přínosy z razantně snížené hlučnosti.
Světová zdravotnická organizace (WHO) ve své studii konstatuje, že 30 %
Evropanů je vyrušováno hlukem z dopravy. Výsledkem jsou zdravotní
problémy, které jsou prozatím, bohužel, podceňovány. Vystavení
nadměrnému hluku totiž může vést ke kardiovaskulárním problémům, které
zkracují lidský život.
Obzvláště závažné je vystavení tomuto hluku během spánku. Lidský
organismus má totiž od pravěku nastaven varovný systém, reagující i ve
spánku na cizí zvuky. Nepříjemný nebo nepřirozený hluk tak narušuje
klidný spánek. Zná to každý, kdo nemůže klidně spát v cizím prostředí,
například v hotelu. Zvláště zranitelní jsou v tomto směru staří a
nemocní lidé, ale také děti. 
Problém představuje zejména hluk o nízkém kmitočtu, který snadno
proniká zdmi a okny. Významně vnímáno je tudíž i malé zvýšení jeho
hlasitosti. Právě takovýto hluk vydávají těžká motorová vozidla se
spalovacím motorem.
Pozvání na konferenci o elektromobilitě
Další zajímavosti o elektromobilitě, včetně těžkých elektrických
vozidel, se lze dovědět již ve středu 20. 3. 2024 na konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích na veletrhu AMPER, pořádané
provozovateli tohoto portálu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Skanska
Další
informace zde
Přečtěte si také:
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. 
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. 
Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|