Bateriové elektrické vlaky v Moravskoslezském kraji
dostanou klimaticky příznivou nabíjecí infrastrukturu 1.7.2024 Správa železnic, organizace odpovědná za celostátní železniční
infrastrukturu v ČR, učinila v červnu 2024 významný krok k zavedení
provozu bateriových elektrických jednotek (BEMU) v Moravskoslezském
kraji: Vypsala veřejnou soutěž na nabíjecí infrastrukturu pro tyto
specifické druhy elektrických souprav, využívající pro svůj pohon
elektřinu z troleje a z baterií. 
BEMU v Moravskoslezském kraji
Škoda Group postupně dodá pro Moravskoslezský kraj 19 elektrických
jednotek RegioPanter v provedení BEMU (viz foto). Jde o dvouvozovou
jednotku o přepravní kapacitě 323 cestujících a maximální rychlosti 160
km/h (při jízdě na baterie 120 km/h). Baterie umožňují dojezd mimo
trolej na vzdálenost až 80 km. Tato elektrická jednotka může být
napájena z obou trakčních soustav používaných v ČR, tedy 3 kV DC a 25
kV 50 Hz AC.
Od prosince 2024 umožní tyto BEMU vést přímé vlaky bez přestupu na
lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice.
Od prosince 2025 umožní BEMU další zlepšení dopravní obsluhy v
Moravskoslezském kraji, konkrétně
• přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov
– Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
• přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na
trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek‑Místek
(– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava –
Frýdek‑Místek,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou
– Nový Jičín,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou
– Budišov nad Budišovkou.
Parametry nabíjecích stanic
Kontejnery dobíjecí technologie BEMU mají být dodány do železničních
stanic Štramberk, Krnov a Budišov nad Budišovkou. Smyslem požadavku na
kontejnerové typy stanic je ten, aby je bylo možné kdykoli přemístit do
jiné železniční stanice.
Specifikace stanic a jejich dispoziční uspořádání je na dodavateli
technologie nabíjení. Je však nutné dodržet maximální hodnoty hluku a
také požadavky na zabezpečení objektu. Kontejner bude vybaven venkovní
skříní pro instalaci fakturačního elektroměru.
Hlavní funkcí technologie trakční dobíjecí stanice je dodávka
elektrické energie pro dobíjení BEMU v systému 1× 25 kV AC 50 Hz.
Stanice bude napájena z nadřazené distribuční soustavy 3× 22 kV AC 50
Hz s dodržením kvalitativních parametrů odběru, zejména povolené
nesymetrie.
Použitá technologie musí umožňovat dálkovou signalizaci vybraných stavů
a parametrů včetně dálkového ovládání.
Plynem izolované rozváděče
Napájení z nadřazené distribuční soustavy bude zahrnovat plynem
izolovaný rozvaděč 22 KV, nepoužívající jako izolant plyn SF6.
Plynem izolované rozvodny představují ideální řešení pro jakoukoliv
aplikaci, zvláště však pro omezené prostory. Všechny jejich hlavní
komponenty zahrnující spínací přístroje, kontakty a vodiče jsou
chráněné izolačním plynem.
V plynem izolovaných energetických zařízeních byl po léta používán
izolační plyn SF6 plným názvem hexafluorid síry. Důvodem jeho využívání
v elektrotechnickém průmyslu byly jeho výborné fyzikální vlastnosti,
především velmi dobrá schopnost izolace a provozní bezpečnost. Plyn SF6
se ovšem řadí mezi skleníkové plyny s velmi závažným vlivem na
klimatické změny. Proto se před několika lety začal nahrazovat směsí
plynů na bázi ketonů (Poznámka: ketony jsou organické sloučeniny
obsahující karbonylovou skupinu C=O uprostřed uhlíkového řetězce).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Škoda
Transportation
Další
informace zde a také
zde a také
zde
Přečtěte si také:
5.4.2024 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích
včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. 
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. 
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. 
Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|