Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro
autobusové jízdní řády v Tyrolsku
12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018.
Tzv. elektronickým papírem nebo e-papírem, anglicky
e-paper (nezaměňujme s podobným názvem některých internetových médií),
rozumíme displej, který napodobuje skutečný papír. Na rozdíl od
konvenčních displejů vyzařujících světlo e-paper světlo odráží. Výhodou
je mnohem nižší spotřeba energie a čitelnost i v prudkých slunečních
paprscích.
Jak elektronický papír funguje?
Elektronické jízdní řády od britského dodavatele
Papercast (viz foto vpravo) používají elektronický papír s technologií
taiwanské firmy E-Ink. Tvoří jej vrstva drobných mikrokapslí v počtu
řádově miliónů, uložených v matrici podobné těm, které se používají v
LCD displejích. Mikrokapsle obsahují čirou tekutinu s malými
pigmentovými částicemi v černé a bílé barvě, bílé nabité kladně a černé
záporně. Pod vlivem kladně nebo záporně nabitého elektromagnetického
pole se tyto částice v kapslích přeskupují a vytvářejí v daném místě
bílý nebo černý povrch elektronického papíru. Pokud je tedy elektroda
displeje pod kapslemi v daném místě nabitá kladně, přitahuje černé
pigmentové částice a povrch e-papíru je v tom místě bílý (viz obrázek níže).
Obráceně, v záporně nabitém místě je povrch displeje černý. Podobně lze
v matrici mikrokapslí pracovat i s pigmenty jiných barev, než černá. 
Elektrická energie je přitom třeba v nepatrném množství
a právě jen na samotnou změnu v polaritě konkrétních mikrokapslí, tak
aby se proměnil obraz na povrchu e-papíru. Zařízení poté až do příští
změny už žádnou další energii nevyžaduje. Pro srovnání, LCD display s
aktivním zářením vyžaduje nepřetržité energetické impulsy 30krát za
vteřinu.
Jízdní řády Papercast využívající e-papír byly uvedeny
na trh v roce 2016 a během roku 2017 prodělaly řadu inovací. Pro
projekt v Tannheimu byly vybrány pro svoji odolnost a minimální
spotřebu energie, umožňující využívat fotovoltaické zdroje v
nepřetržitém provozu. Dalšími kritérii výběru bylo snadné praktické
použití i jejich konektivita v síti 3G. Jejich odolnost vyjádřená
stupněm krytí IP 65 (odolnost proti vniknutí cizím předmětem,
prachotěsnost a vodotěsnost) je předurčuje pro použití i v odlehlých
oblastech mimo každodenní dohled.
Součástí systému je i platforma pro vzdálenou správu dat
pomocí cloudového úložiště, s využitím různých standardů otevřených dat.
Autobusy obsluhující Tannheim byly nedávno vybaveny GPS
navigací, čímž mohou pro tyto jízdní rády poskytovat v reálném čase
aktuální data o skutečném příjezdu. Spolu s odolností jízdních řádů
proti povětrnosti i vandalům to významně zlepší celkový komfort
cestujících. V neposlední řadě tak odpadá nutnost průběžné výměny či
aktualizace jízdních řádů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
obrázek © Papercast
Videosnímek fungování elektronického
inkoustu je ke zhlédnutí
zde
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
25.1.2018 Cyklista jede
městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
10.1.2018 Snad každý,
kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
13.12.2017 Jízdní
řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
27.9.2017 Londýnské
metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem
k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart
cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě. 
17.2.2017 Informační
a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart
city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart
city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta
začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|