Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na
velkém newyorském nádraží
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station.
Známé newyorské nádraží Pennsylvania Station, označované
zpravidla zkráceným názvem Penn Station, je nejrušnějším nádražím
Severní Ameriky. Denně odbaví na 650 tisíc cestujících ve 1200 vlacích.
Nachází se zde 11 podzemních nástupišť s 21 kolejemi, s komplikovaným
příchodem z úrovně ulice, historicky členěným podle tří hlavních
dopravců.
Aplikace FindYourWay, fungující pod systémy iOS a
Android na platformě Zyter, využívá uvnitř Penn Station více než 400
beaconů – tedy „majáků“. S jejich pomocí poskytuje v reálném čase
informace o příchodu k vlakům, odjezdech a přistavení vlaků, východech,
pokladnách a restauracích.
Beacony využívají při komunikaci s aplikací technologii
Bluetooth Low Energy. Aplikace se spouští ve chvíli, kdy uživatel
vstoupí na nádraží, a po jeho opuštění se vypíná.
Aplikace pomáhá nejen uživatelům v orientaci, ale také
ke zvýšení celkové bezpečnosti na nádraží tím, že s její pomocí lze
předcházet zácpám v nádražních prostorách.
Aplikace je ke stažení na stránkách společnosti Amtrak
zde
Amtrak předpokládá rozšíření této aplikace i na další
nádraží a ke komerční komunikaci se svými zákazníky.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International a National Railroad Passenger Corporation
Další informace zde 
Přečtěte si také:
21.12.2017
Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a
estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně
vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený
efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní
může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci
dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP
SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně. 
13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem. 
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
31.8.2017
Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně
setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často
proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to
zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická
hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. 
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 
31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes
smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení,
včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské
technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti
představena v březnu 2017. 
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|