Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan. Streetscooter WORK se představuje Hovoříme-li o elektromobilu Streetscooter, máme tu konkrétně na mysli malý nákladní elektromobil Streetscooter WORK (viz fota). V produktové nabídce dodavatele jsou i elektrické nákladní bicykly a tříkolky, které si jistě najdou své vděčné zákazníky, nicméně tato reportáž se jimi blíže nezabývá. Streetscooter WORK je nabízen jako lehké nákladní a užitkové vozidlo kategorie N1 (nákladní do 3,5 t). Je 2,1 m široký a 1,9 m vysoký. Délka se liší podle konkrétního provedení a nástavby, v níž Streetscooter uveze až 1,2 t nákladu. K pohonu slouží centrální vodou chlazený synchronní střídavý elektromotor Bosch o jmenovitém výkonu 38 kW a maximálním výkonu 48 kW, který přes automatickou jednostupňovou převodovku (de facto reduktor) s diferenciálem pohání přední nápravu. Maximální rychlost činí 85 km/h, což je pro elektromobil tohoto typu a provozního určení zcela dostačující. Zdrojem energie jsou lithium-iontové baterie dodávané ve variantách kapacity 20 kWh nebo 40 kWh. Baterie se nabíjejí ze zdroje střídavého napětí zásuvkou typu Mennekes – lze využít standardní zásuvku, součástí nabídky je ale i nabíjecí stanice typu wallbox. Nabíjení z úplného vybití na 80 % trvá u 20kWh baterie 4,5 hodin, u 40kWh baterie 8 hodin. Dojezd se liší podle typu vozidla, zatížení, okolního prostředí a způsobu jízdy. Nikdy však neklesne pod 120 km a v optimistickém případě může dosáhnout i daleko za 250 km.
Tento nákladní elektromobil se, jak řečeno, dodává s rozmanitými nástavbami – od valníku, sklápěče a skříňového vozidla po speciální nástavby, jako například chladicí pro rozvoz jídel nebo například pro čištění ulic a odstraňování graffiti. Celé portfolio je řešeno tak, aby na jednom podvozku uspokojilo co nejpestřejší paletu uživatelských potřeb, majících jedno společné: tichý a ekologický provoz ve městě. K výbavě vozidla patří vše, co je dnes u automobilu běžné, včetně systému ABS, vyhřívaného volantu, sedadel a čelních skel nebo elektricky ovládaných oken a zpětných zrcátek. Streetscooter WORK za jízdy Za volant skříňového Streetscooteru opět usedá zkušená řidička – šéfredaktorka našeho portálu. Vnitřek kabiny je prostorný a pohodlný, přitom přiměřeně robustní. Vysoká sedadla umožňují dobrý výhled i při běžně prosklené kabině. Ovládání je vcelku jednoduché, včetně nezbytného klíčku „v zapalování“, jako u elektrické multikáry. Oproti ní je však znát, že toto je již „opravdové auto“ na ulice a silnice s delšími vzdálenostmi po městě a okolí, nejen a priori pracovní stroj ke krátkému popojíždění rozmanitým terénem. Při nastartování klíčkem pod volantem je třeba respektovat přítomnost automatické převodovky a tisknout pedál brzdy. Po jeho uvolnění činí automatická převodovka rozjezd zcela plynulým a poměrně dynamickým – téměř jako u osobního elektromobilu. Řidič má na výběr ze dvou jízdních režimů: Dynamický režim využívá špičkového výkonu elektromotoru, EKO režim využívá pouze jeho jmenovitý výkon. Jinak se však vozidlo nesnaží řidiče nijak „vychovávat“ (jako jsme to zažili u elektromobilu Nissan Leaf). Stejně jako námi testovaná elektrická multikára Goupil respektuje to, že jeho uživatel nemá na podobné věci čas a myšlenky. Několikrát objíždíme průmyslový areál a zkoušíme akceleraci automobilu a jeho manévrovací schopnosti v ostrých zatáčkách. Na rovných úsecích není problém překročit sedmdesátikilometrovou rychlost. Posilovač řízení zároveň činí jízdu a manévrování vozidla velmi snadnými, téměř zábavnými. Elektromobil si přitom i při „hraní“ v ostrých zatáčkách zachovává výbornou stabilitu. Při zastávce na fotografování prohlížíme také ložný prostor tohoto skříňového vozidla. Nacházíme ideální, čisté vnitřní tvary, bez výčnělků a jiných zábran. Do velkého skříňového vozu se tak bez problémů vejdou čtyři europalety. Přispívají k tomu také boční dveře, odkrývající polovinu ložného prostoru, které jdou velmi snadno otevřít i zavřít. Na konci jízdy oceňujeme hladké vystupování a nastupování (viz foto vpravo) – je znát, že i Streetscooter je auto na práci, které se snaží uživateli co nejvíce usnadnit každý pohyb. Shrnuto: V každém detailu a v každém okamžiku jízdy je znát, že Streetscooter si vyvinula sama pošta, dobře znalá potřeb svých zaměstnanců při každodenním hektickém rozvozu zásilek, a že díky svým vlastnostem má tento elektromobil příležitost pro další rozmanitá uplatnění. Závěrem Je velmi pravděpodobné, že Streetscooter si najde také mnohé české uživatele všude tam, kde je třeba jezdit tiše a ekologicky. Významně k tomu mohou přispět dotace z prostředků Národního programu Životní prostředí pro organizace ve veřejném sektoru. Dosavadní objednávky jednotlivých vozidel a spokojení zájemci z řad městských služeb včetně dopravních podniků při testovacích jízdách tomu nasvědčují. Jistě k tomu přispěje i komplexní nabídka, zahrnující kromě vozidla také nabíjecí infrastrukturu, zprostředkování zmíněných dotací a provozní podporu – tedy odpovídající tarify pro nabíjení a servis vozidla. Vše je směřováno k tomu, aby uživatel mohl prostě jezdit a pracovat. Tak tedy – hodně zdaru a šťastnou cestu! Jakub Slavík, Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací22.3.2018 Dne 20. března 2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON, Eurogreen a Operátor ICT. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|