|
Polytechnické dílny v Dolních Břežanech – líheň
budoucích inženýrů a inovátorů
10.12.2019 Technické vzdělávání od útlého věku je jedním ze
základních předpokladů budoucí schopnosti Česka vytvářet a uplatňovat
moderní technologie. Bezpochyby tomu napomohou polytechnické dílny při
Základní a mateřské škole v Dolních Břežanech, které byly otevřeny na
začátku prosince 2019.
Polytechnické dílny v Dolních Břežanech zahrnují cvičnou
kuchyňku a tři odborné prostory – dílny „Kov a dřevo“, Art a Design a
High-tech robotickou dílnu. Samotné názvy dílen vystihují jejich
zaměření. Obecně by dílny měly sloužit jako simulátory výrobního
prostředí, ve kterých se žáci postupně seznámí se základními řemeslnými
činnostmi, naučí se pracovat s celou řadou materiálů a postupně jim
budou představeny i moderní technologické trendy jako 3D tisk,
robotika, digitalizace. Všechny dílny jsou nadstandardně zařízeny.
Dílna „Kov a dřevo“ je vybavena lehkým strojním
zařízením typu soustruh, pily, brusky, vrtačky, frézky, atd. Velmi
nadstandardní je vybavení pro práci s kovy, pro doplňkové aktivity a
kurzy bude možné využít např. kovářskou pec. Nechybí ani široká škála
ručního nářadí.
V Art a design dílně se předpokládá práci s materiály,
jako jsou plasty, papír, textil, drát, sklo a další. Vybavena je
například tiskařským lisem, řezacími plotry nebo šicími stroji.
High-tech robotická dílna byla navržena v souladu s
posledními trendy spojenými s průmyslem 4.0 a nezbytnou přípravou žáků
na nové technologie. Tomu odpovídá i vybavení dílny – sady pro stavbu
elektrických obvodů, stavebnice LEGO, Elduino, Arduino, 3D pera,
skener, 3D tiskárny, robotická ruka, CNC fréza, modely raket, drony atd.
Využívat dílny budou všechny děti, od první do deváté
třídy, a to nejen hodinách tzv. pracovního vyučování, ale třeba i ve
výtvarné výchově, fyzice, Science nebo při projektové výuce. V plánu
jsou také aktivity pro děti z mateřské školy. Večer a o víkendech zde
pro změnu budou probíhat kurzy pro veřejnost.
Základní škola dlouhodobě spolupracuje s vědeckými
centry HiLASE, ELI Beamlines a Biocev. Vědci z těchto center pravidelně
docházejí na výuku předmětu Science a od letošního školního roku
vyučují nový předmět Robotika. Postupně se zapojují i firmy, které mají
navázané aktivity v regionu – RIGAKU, Beneš a Lát, Cardam.
Projekt realizovala obec Dolní Břežany ve spolupráci s
vedením školy. Na přípravě a realizaci se podíleli zástupci plzeňského
Makerspace DEPO2015, přispěli i mladí vědci z laserového centra HiLASE.
Celý projekt „ Infrastruktura pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ
Dolní Břežany“ byl realizován v rámci Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP). Celkové schválené náklady byly 26,53 mil.
Kč, z toho dotace z EU činila 22,55 mil. Kč.
MPO ČR,
redakčně upraveno
Foto ©
Základní škola a Mateřská škola Dolní Břežany
Další
informace zde
Přečtěte si také:
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
8.3.2013
S
bateriemi se setkáváme na každém kroku, v
nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu
náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší
rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích
elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude
proto
užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a
nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. ![](../sablona/vice3.gif)
1.3.2013 LED dioda se stává stále užívanějším zdrojem osvětlení
ve všech velikostech a účelech použití – od světélka na klíče po
pouliční lampy. Je proto užitečné vědět, jak toto zařízení funguje. ![](../sablona/vice3.gif)
22.2.2013 V naší rubrice Automatizace dopravy se velmi
často vyskytuje zkratka CBTC, používaná v souvislosti s automatickým
provozem vlaků. Podíváme se proto, jak tento systém funguje a proč s
jeho pomocí mohou jezdit vlaky, například v metru, bez ovládání
strojvedoucím nebo zcela bez strojvedoucích.
15.2.2013 Pro porozumění základnímu principu fungování jaderné
elektrárny si nejprve stručně ukážeme, jak probíhá výroba elektřiny v
uhelné elektrárně:
Spalováním rozdrceného uhlí v kotli vzniká teplo, které ohřívá vodu a
ta se mění na páru o teplotě až 500 stupňů Celsia. Tato pára roztáčí
lopatky turbíny. Turbína pohání generátor vyrábějící elektrickou
energii, která je dodávána do přenosové sítě. Pára z turbíny prochází
přes kondenzátor, kde se vysráží; část putuje zpět a část do chladicích
věží, kde se odpaří.
Nahraďme nyní teplo spalovaného uhlí jiným teplem –
teplem ze štěpné jaderné reakce.
25.1.2013
Kromě výroby elektřiny v malých vodních elektrárnách, popsaných v
samostatném „taháku“, existují ve světě i jiné způsoby ekologického
využití vody k výrobě elektřiny. Používají se v přírodních podmínkách,
které se v ČR nevyskytují. Některé z nich jsou teprve ve stadiu úvah a
výzkumů. Student či odborník na elektrickou energii se však s nimi může
setkat v zahraničí nebo se o nich dočíst v odborné literatuře, proto
není bez užitku se tu s nimi seznámit. ...->
11.1.2013 Fyzikální
podstatou fotovoltaického článku je
fotoelektrický jev, který objevil Alexandr Edmond Becquerel v roce
1839. Fotovoltaický jev je z fyzikálního hlediska charakterizovaný
přímým vyražením elektronu z jeho oběžné dráhy fotonem slunečního
záření. To umožňuje přeměnu slunečního záření na elektrickou
energii. ...->
4.1.2013
Vítr vzniká tlakovými rozdíly mezi různě zahřátými oblastmi vzduchu v
zemské atmosféře. V blízkosti zemského povrchu je rychlost a směr
proudění ovlivňována členitostí povrchu. ...->
![](../sablona/zpet.png)
|
![](../reklama/Smartcitykolazbannermm.jpg)
![](../reklama/czechbus_24.jpg)
![](../reklama/MarkSluzby.jpg)
![](../reklama/Publikace.jpg)
![](../reklama/Jadro.jpg)
![](../reklama/SCvpraxi.jpg)
![](../reklama/Smartcityvpraxi.jpg)
![](../reklama/Nase_prednasky.jpg)
![](../reklama/Reklionas.jpg)
|