Rozhovory – komentáře – reportáže
8.4.2021 V
březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava
(DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský
výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí
infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR.
Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich
nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury.
Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné.
Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů
elektrobusů v ČR. 
24.3.2021 Příběh
pražských trolejbusů, který se začal psát už v roce 1936, zaznamenal na
konci února 2021 důležitý milník: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)
získal stavební povolení na elektrifikaci autobusové linky č. 140, z
níž se tak – po téměř půlstoleté pauze – stane pravidelná trolejbusová
linka č. 58. Nad plánkem této linky si budeme povídat s Janem
Šurovským, technickým ředitelem DPP pro povrchovou dopravu. 
15.3.2021 Státní
fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z devíti
programů Modernizačního
fondu – konkrétně v programech Modernizace
soustav zásobování tepelnou energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v
energetice (RES+) a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí
skleníkových plynů v průmyslu v EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021
zveřejnil celkovou bilanci projektových záměrů reagujících na tyto
předregistrační výzvy z hlediska jejich obsahu a zaměření. 
5.3.2021 Podle
údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných
v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se
zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům,
kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace,
elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší
roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty.
4.3.2021 Navzdory
nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními
protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl.
Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME
Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu
z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů
s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.
27.1.2021 Modernizační
fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový
dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším
zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory
nízkouhlíkových technologií a energetiky 
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. 
22.12.2020
Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela,
majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám
k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který
navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z
osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos
oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad
současnou dobou. 
8.12.2020
Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba
fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve
výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů,
které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních
výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice
pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s
plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a
ochrany klimatu.
7.12.2020
Konferenci Smart city v praxi V, pořádanou provozovateli tohoto
portálu, sledovali v online přenosu také naši kolegové a přátelé z
Mosambiku při jihovýchodním pobřeží Afriky. Jsou to bývalí studenti
českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění „chytrých“ moderních
technologií v podmínkách mosambických měst, byť jsou jejich podmínky v
mnohém odlišné od těch českých. S jedním z nich, Miguelem Massinguem,
manažerem mosambické inovační technologické firmy KIMAS TCS, si zde
budeme povídat o tom, co mají naše světy společné anebo naopak různé.
Jako dobří přátelé si v rozhovoru budeme tykat, i když v jeho rodné
portugalštině by se slušela spíše třetí osoba patřící ke zdvořilému
oslovení „você“. 
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. 
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.
24.11.2020 Uveřejňování
článků na obou našich portálech www.proelektrotechniky.cz
a www.smartcityvpraxi.cz,
provozovaných firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, se
řídí následujícími pravidly, odrážejícími obchodní politiku firmy i
všeobecné zásady podnikatelské a novinářské etiky: 
23.11.2020
Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 16.
března 2021 v Brně. Jak ukázala konference
Smart city v praxi V, rozvoj chytrých měst je
dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a
cílevědomě. 
19.11.2020
Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
13.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO
sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V
podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500.
Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k
němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je
užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem
smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí
aktuální jev, jako je urban sprawl.
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých. 
7.9.2020 V létě 2020
zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií
českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte
se:
20.8.2020
Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí
letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku.
Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem
e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? 
31.7.2020 V
létě 2020, po zhruba sedmi a půl letech svého provozu, překročil náš
portál www.proelektrotechniky.cz
důležitý milník: Jeho čtenost od počátku své existence dosáhla 200
tisíc unikátních čtenářů. Je to snad příležitost k malému letnímu
zamyšlení.

9.7.2020 Nejasný
postoj Evropské unie i některých národních států
ohledně jaderné energie vyvolává nejistotu u investorů, což brzdí
výstavbu nových jaderných elektráren i prodlužování provozu těch
stávajících. Globální spotřeba elektřiny roste a bez významného
přispění jaderných elektráren se nepodaří dostat emise skleníkových
plynů pod kontrolu. To jsou závěry Mezinárodní energetické agentury
(IEA). V nejnovější zprávě týkající se doporučení post-covidových
investic do energetiky pak IEA radí, aby vlády podpořily jadernou
energetiku prostřednictvím výkupních cen, garancí za úvěry nebo
systémem kreditů za bezemisní výrobu. IEA tedy radí postupovat podobným
způsobem, jakým se vydala česká vláda při přípravě nového jaderného
zdroje v Dukovanech. 
16.6.2020 V
řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z
Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v
polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna
klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V
ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun
určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 %
způsobilých výdajů na projekt. 
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření. 
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. 
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. 
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché. 
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. 
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
3.3.2020 Vodní
elektrárny patří k důležitým obnovitelným zdrojům
elektrické energie v České republice. Významný podíl mají elektrárny
tzv. Vltavské kaskády, provozované skupinou ČEZ. Ta v únoru 2020
prezentovala zajímavé výsledky této energetické soustavy v roce
2019. 
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.

24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. 
1 | 2 | 3 | 4
|