Přečtěte si: Pozvánka na konferenci „Elektrické autobusy pro město“ na veletrhu Czechbus 2018

 


Pozvánky na akce


Stalo se






  
  

   
 

Zajímavé projekty

Bateriové vlaky pro přepravu cestujících: ÖBB a Siemens vyvíjejí regionální elektrickou jednotku s přídavným akumulátorem

18.9.2018 Životnímu prostředí šetrná elektrická trakce ve spojení s nezávislým zdrojem elektrické energie je stále více výzvou nejen pro městské dráhy, ale také pro železniční přepravu cestujících na celostátních tratích. Vedle rozvíjející se palivočlánkových pohonů se v oblasti železniční osobní přepravy hlásí o slovo také čistě bateriové elektrické pohony. Důkazem je společný projekt Rakouských spolkových drah (ÖBB) a společnosti Siemens Mobility, které vyvíjejí kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla. Česká veřejnost byla o tomto projektu informována v září 2018. 


Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním  

14.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.


We Share: Volkswagen bude provozovat carsharing elektromobilů v Berlíně

12.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna 2018.


Podpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 2018

11.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.


Výrobce zařízení dodává služby: GE Renewable Energy bude servisovat větrné turbíny TerraForm

4.9.2018 Není nijak neobvyklé, když dodavatel technologií má zároveň smlouvu na jejich následnou údržbu. Stále více jsme však také svědky toho, kdy průmyslový výrobce poskytuje služby související s údržbou zařízení i nezávisle na jejich předchozím dodání a vztahující se také k technologiím od jiných dodavatelů. Příkladem je servis větrných farem americké společnosti TerraForm Power, Inc., pro nějž byl v srpnu 2018 jako dodavatel vybrán průmyslový výrobce General Electric, resp. jeho divize GE Renewable Energy. 


Dotace z Národního programu Životní prostředí a z programu EFEKT podpoří ekologicky šetrné veřejné osvětlení

31.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv. světelné znečištění.


Chytré parkoviště v Kutné Hoře

29.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple. Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v praxi. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:


Čistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu

28.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO).


Reaktor AP1000 generace III+ poprvé 100% výkon v čínské elektrárně San-men

27.8.2018 Čína patří ve světě jaderné energetiky k zemím, které v poslední době rychle realizují výstavbu nových jaderných elektráren s pokročilými reaktory generace III+. Důkazem toho je důležitá událost ze srpna 2018: První blok elektrárny San-men (viz foto) s reaktorem AP1000 od Westinghouse v čínské provincii  Če-ťiang dosáhl plný výkon s přifázováním do přenosové sítě. Jde tak o světovou provozní premiéru tohoto reaktoru. 


S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz

24.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. 


Elektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla

23.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. 


První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac

16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. 


„Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz

15.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. 


Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy

13.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. 


NP ŽP Ekoinovace: 100 mil. Kč pro „chytré“ projekty, v pilotním běhu uspěly např. lokální smart grid nebo moderní veřejné osvětlení

10.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října 2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun.


Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400

6.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra. 


Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích

1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. 


Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily

30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn. 


Čínské elektrobusy BYD v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program

27.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. 


L3 MAPPS a Terrestrial Energy: simulace v reálném čase podpoří vývoj a komercializaci reaktorů chlazených solí

26.7.2018 Komercializace solí chlazeného reaktoru typu IMSR od kanadské společnosti Terrestrial Energy zaznamenala v červenci 2018 další krok ke svému cíli: Terrestrial Energy uzavřela dohodu s kanadskou firmou L3 MAPPS, specializovanou na řídicí a simulační řešení pro energetiku, letectví a kosmonautiku, na vývoj simulace v reálném čase pro reaktor IMSR. 


Hornsea Project Two: ABB pomáhá při realizaci největší mořské větrné farmy na světě

23.7.2018 Největší mořskou větrnou farmou na světě se po svém zprovoznění, počínaje rokem 2020, stane bezesporu britský projekt Hornsea, zahrnující tři dílčí projekty Hornsea Project One, Hornsea Project Two a Hornsea Project Three. Druhý z nich učinil v červenci 2018 významný krok ke svému zprovoznění podpisem smlouvy dánské společnosti Ørsted (dříve Dong Energy), jíž projekt patří, na dodávku technologií pro připojení větrné farmy k britské přenosové síti od společnosti ABB. Následuje tak úspěšnou dodávku technologií ABB pro první dílčí projekt Hornsea Project One


Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy

19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova. Do provozu byl tento projekt uveden na konci června 2018. 


Nizozemské město Zuidhoek-Nieuwkoop představilo veřejné osvětlení přátelské netopýrům

16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem z Akademie věd ČR, necitlivé veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl zprovozněn na začátku června 2018. 


Elektrobusy také v Latinské Americe: 100 BYD pro Santiago de Chile

12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii. 


Bezemisní námořní lodě na obzoru: ABB a Ballard podepsaly memorandum

11.7.2018 Velké námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon: švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 


Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’

9.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný. 


Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení elektrobusů

4.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze elektrobusu Volvo. 


Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD

3.7.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018. 


Evropský i americký pokročilý reaktor poprvé v Číně

2.7.2018 Během pouhých 14 dní vydaly čínské úřady v červnu 2018 dvě stručná oznámení o dosažení první řetězové štěpné reakce ve dvou nových reaktorech: nejprve tímto výrazným milníkem v procesu spouštění prošel blok typu EPR v provincii Kuang-tung, následně blok AP1000 ležící o 1500 km severněji v provincii Če-ťiang. Přestože podobných zpráv chodí z Číny několik ročně, zaslouží si tyto dvě mnohem větší pozornost. Jedná se totiž o premiéru dvou pokročilých reaktorů generace III+, které by přicházely v úvahu i pro výstavbu nových zdrojů v Temelíně a v Dukovanech. 


IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG

20.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem, zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa, využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu. 


Malé reaktory NuScale mohou zvýšit účinnost a snížit cenu na kWh

18.6.2018 Jedním z perspektivních projektů tzv. malých reaktorů (blíže k těmto technologiím viz například v nedávném článku o spolupráci Domionion Energy a GE Hitachi Nuclear Energy) patří americký projekt NuScale od dodavatele NuScale Power. S jeho prvním využitím v provozu se počítá v roce 2023 a na jeho technickém zdokonalování a zlepšování ekonomiky provozu se stále pracuje. Svědčí o tom informace výrobce, publikovaná začátkem června 2018, o možnosti významného zvýšení výkonu při minimálních dodatečných nákladech. 


Projekt Maritime Link hotov: HVDC spojení umožňuje lepší využití obnovitelných zdrojů v Severní Americe

14.6.2018 Kanadský poloostrov Labrador a ostrov Newfoundland má od června 2018 plně funkční energetické propojení systémem HVDC (vysokonapěťový stejnosměrný přenos) s kanadskou pevninou v provincii Nové Skotsko (Nova Scotia). Zakázku pro tento energetický systém známý jako projekt Maritime Link získala začátkem července 2014 společnost ABB od NSP Maritime Link Inc., dceřiné společnosti kanadského dodavatele elektřiny z obnovitelných zdrojů Emera Inc. Do provozu byl Maritime Link uveden v lednu 2018 a v červnu 2018 byl projekt formálně předán energetické společnosti Emera. 


Projekt IoT ve zdravotnickém zařízení: příklad Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu

11.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN. 


Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 2040

7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. 


Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus

4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 


Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku

1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 


Energetika Domionion Energy podpoří komercializaci malých reaktorů od GE Hitachi Nuclear Energy

30.5.2018 Malé reaktory jsou stále větší výzvou nejen v oblasti technologie, ale především investic a provozní ekonomiky. Představují totiž jednu z cest, jak bezemisní jaderné energetice přidat na ekonomické efektivnosti a umožnit její provoz v rámci decentralizované energetiky. Do financování projektů jejich vývoje se proto angažují i dodavatelé energie. Důkazem je financování projektu malého modulárního reaktoru BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy americkou energetickou společností Dominion Energy, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. 


Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost

28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku.


Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení

7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018. 


Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá

4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. 


Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče

3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském metru. 


Chytrá mikrosíť „plug-and-play“ od ABB má další praktickou implementaci pro průmysl

30.4.2018 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Modulárně řešená mikrosíť „plug-and-play“ od ABB byla odborné veřejnosti představena v říjnu 2016. Jedno z dalších možných uplatnění předvedla společnost ABB v dubnu 2018, kdy dodala tento systém australské elektrárně Newman Power Station 


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 


Řízení technologií administrativně-výrobní haly společnosti VIPAX – Lukov, ČR    

23.4.2018 Třetí z minisérie článků o univerzální řídicí technologii Tecomat Foxtrot od společnosti TECO, převzatých s jejím laskavým souhlasem z newsletteru TecoInfo, se zabývá uplatněním systému Foxtrot v průmyslové budově kombinující v sobě výrobní a administrativní funkce. Tato případová studie ukazuje, jak lze koncept inteligentní budovy uplatnit i v objektech pro „obyčejnou“ kovovýrobu. 


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. 


Automatizace na platformě ABB Ability také pro český potravinářský průmysl

19.4.2018 Automatizace průmyslu s využitím technologií ABB proniká do všech odvětví a zemí, Českou republiku nevyjímaje. Důkazem je modernizace výroby u největšího českého výrobce bramborového škrobu LYCKEBY AMYLEX v Horažďovicích pomocí platformy ABB Ability. Jak byla začátkem dubna 2018 informována odborná veřejnost, společnost ABB zde dokončila první fázi nové instalace systému ABB Ability™ 800xA. Tato zakázka předznamenává důležitý vstup pokročilé automatizace ABB do potravinářského segmentu v ČR. 


Dohled strojů ve Strojírně Oslavany – realizace konceptu Průmysl 4.0 systémem Foxtrot

18.4.2018 Potřeba automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách Oslavany. 


Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením

17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. 


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT. 


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. 


Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu  

9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. 


Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií

6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. 


Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot

5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis