Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město X





 

Pozvánky na akce


Stalo se







  

Zajímavé projekty

Malý reaktor U-Battery: další krok k realizaci projektu

2.9.2019 Malé reaktory jsou jedním z důležitých směrů v rozvoji jaderné energetiky. Proto je průběžně sledujeme i na stránkách našeho portálu. Patří sem mezi jinými také malý reaktor (či spíše „mikroreaktor“) U-Battery, který na konci července 2019 úspěšně splnil první ze čtyř stupňů prověřovacího procesu u Kanadských jaderných laboratoří (CNL) vedoucího k tomu, aby byl zkušebně instalován v jeho prostorách. 


Inteligentní světelná signalizace ve Vysokém Mýtě řídí dopravu a zvyšuje bezpečnost

30.8.2019 Inteligentní světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého Mýta v Pardubickém kraji.


Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory

27.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.


Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince

22.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.


Projekt NuScale: přiblížení ke komercializaci malého reaktoru na světových trzích díky jihokorejskému partnerovi

16.8.2019 Jedním z úspěšně postupujících projektů tzv. malých reaktorů je americký projekt NuScale. V červenci 2019 se tento projekt významně přiblížil komercializaci díky dohodě projektové organizace NuScale Power s jihokorejskou průmyslovou společností  Doosan Heavy Industries & Construction (DHIC) z průmyslové skupiny Doosan. 


Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen

5.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019.


Micro Modular Reactor: „kapesní“ malý modulární reaktor v přípravě na pilotní provoz

1.8.2019 Malé reaktory představují spolu s reaktory IV. generace (o generacích jaderných reaktorů viz v naší „nápovědě“) důležitý směr v technickém rozvoji současné jaderné, a tedy bezuhlíkové, energetiky. Vedle „typických“ malých reaktorů s elektrickým výkonem zpravidla v desítkách megawattů přichází nyní na scénu mikroreaktor, rovněž v modulární sestavě, ale o nižším výkonovém rozmezí. Představitelem je americko-kanadský projekt Micro Modular Reactor (MMR), s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019 v souvislosti se zahájením jeho environmentálního posouzení od kanadské vlády. 


Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie

31.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.


Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra

30.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.


Akademie výtvarných umění realizuje ve své budově unikátní energetický projekt kombinující EPC a evropské dotace

26.7.2019 Akademie výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA – dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO.


OneTicket: jedna jízdenka pro všechny české železniční dopravce již od roku 2020

19.7.2019 Konkurence na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících (regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.


20MW palivočlánková kogenerace v Inčchonu má za sebou úspěšný rok provozu

18.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační jednotka patří.


Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách

16.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob  Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.


Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu

12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales.


Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge

11.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.


SSR společnosti Moltex: další reaktor IV. generace v přípravě

9.7.2019 Reaktory IV. generace. představují důležitý směr ve vývoji jaderné energetiky, a tedy v opatřeních proti klimatickým změnám. Jako takové mají vládní podporu v zemích provozujících jadernou energetiku ve velkém. Nejinak je tomu v USA, kde zkraje července 2019 získala společnost Moltex Energy USA LLC (Moltex) vládní dotaci 2,55 mil. dolarů (přes 57 mil. Kč) na vývoj technologií, které umožní zkrátit vybudování elektrárny užívající reaktor se stabilní solí (stable salt reactor – SSR) do tří let. 


Vídeň uvede do provozu „chytré“ semafory

8.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019. 


Aplikace Interact Office: velké kancelářské prostory už nebudou zpola využitým labyrintem

4.7.2019 Architekti a velké korporace jako jejich zákazníci mají tendenci činit kancelářské prostory stále většími a otevřenějšími kvůli motivaci zaměstnanců k většímu pracovnímu nasazení a kvůli efektivnímu využívání prostor. Výsledek ale může být právě opačný: bezradní zaměstnanci ztrácející čas hledáním zasedací místnosti nebo volného stolu v kancelářském labyrintu a zároveň nevyužitá místa u stolů. Řešení tohoto problému v podobě chytré aplikace Interact Office od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) zkouší od konce června 2019 farmaceutická společnost Roche ve svých kancelářích v německém městě Grenzach-Wyhlen. 


Solární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku

3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis