Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Posunovací roboty: chytrá mobilita pomáhá zvýšit efektivitu také v železniční nákladní dopravě7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu. Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. Dodavatelem posunovacích robotů je specializovaná německá společnost Vollert Anlagenbau GmbH. Z pestré škály jejích produktů jsou v Santosu nasazeny dva typy. Diesel-elektrický posunovací robot PRO DER240Prvním je diesel-elektrický posunovací robot PRO DER240 (viz foto výše). Je vybaven dvěma dvounápravovými podvozky a je schopný vyvinout tažnou sílu 240 kN. Dva tyto roboty dokážou uvést do pohybu vlak plný obilí o celkové hmotnosti 3 900 tun, každý z jeho 30 vagónů umístit na váze a nechat zvážit, dříve než jsou vozy rozpojeny a vyprázdněny. Druhým je elektrický robot KR70 (viz foto níže), napájený pomocí elektrického kabelu mezi kolejnicemi, umožňujícím mu provozní autonomii až 320 m. Dva tyto roboty, každý o výkonu 60 kW, shromažďují vyprázdněné vagóny a posunují je na další váhu. Následně se z nich zformuje prázdný vlak o hrubé hmotnosti až 900 tun. Rozpojování a spojování vagónů je automatické. Elektrický robot KR70Oba tyto roboty jsou zpravidla řízeny rádiem. V případě potřeby umožňují i manuální řízení z kabiny strojvedoucího na každém čele, podobně jako u běžné lokomotivy. Efektivnímu nasazení robotů byla přizpůsobena i organizace posunovacích prací v terminálu, ačkoli půdorysné řešení jeho kolejiště zůstalo nezměněno. Dalším zlepšením byla instalace automatických dveří v budově vykládky, která o 80 % snížila emise prachu z obilí. Předpokládá se, že modernizace terminálu zvýší jeho kapacitu o třetinu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DVV Media International Ltd Přečtěte si také:AŽD testuje systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na celostátních tratích1.2.2021 Trať Kopidlno – Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu 2021. Nákladní vlak ve Švýcarsku vybavený českou zabezpečovací technologií: Jak Česko přispívá jednotné automatizaci evropských železnic29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha (dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System). Nevšední lokálka: na Švestkové dráze se testuje zabezpečovací zařízení ETCS15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice – Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha (dále AŽD). Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS4.8.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám. Technologii PTC pro automatický provoz využijí vlaky na Floridě25.6.2020 Technologie Positve Train Control (PTC) pro automatický provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě. Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. V Německu bude testován automatický provoz regionálních vlaků4.6.2020 Zatímco u vlaků metra a dalších městských rychlodrah je plná automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným trendem, v povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt. Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|