První přeshraniční trať s CBTC spojí Malajsii a Singapur
27.8.2021 Řídicí a zabezpečovací systémy CBTC jsou známé především
z městských rychlodrah. V srpnu 2021 zaznamenala tato technologie
pozoruhodný milník: Společnost Siemens uzavřela smlouvu na vybavení 4km
trati spojující 250tisícové malajské město Johor Bahru s více než
pětimilionovým Singapurem. Půjde tak o první přeshraniční využití
technologie CBTC. 
Řídicí a zabezpečovací systém CBTC (communication based
train control, tedy řízení vlaku založené na komunikaci) je v současné
době nejpokročilejší v oboru automatických městských rychlodrah. Jeho
hlavním charakteristickým rysem je nezávislost na pevných traťových
úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a
traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a
vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory.
Princip fungování systému CBTC lze pro názornost
připodobnit k situaci, kdy strojvedoucí vlaku je nahrazen automatickým
systémem, který tvoří:
• vlakové zařízení („oči a
ruce strojvedoucího“) nepřetržitě hlásí řídicímu centru svoji polohu a
rychlost a zpětně přenáší jeho pokyny na motory a brzdy vlaku,
• řídicí centrum skrze
traťovou část („mozek strojvedoucího“) nepřetržitě vyhodnocuje hlášení
vlaků a vydává každému z nich pokyny k rozjezdu, udržení rychlosti nebo
zastavení.
Základními důvody pro automatizaci drah technologií CBTC
jsou zpravidla:
• vyšší provozní
spolehlivost,
• výrazně vyšší schopnost
operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce;
• nižší provozní náklady.
Tato technologie se předpokládá i pro novou linku D
pražského metra. Další informace o CBTC lze nalézt v naší nápovědě k článkům zde.
Dopravní systém Johor Bahru – Singapore Rapid Transit
metro (viz obrázek), který propojí Singapur s Malajsií, bude fungovat
na stupni automatizace 4 (GoA 4), tedy zcela bez obsluhy. Bude k tomu
využívat technologii Siemens Trainguard MT CBTC. Jeho dvě koncové
stanice budou vybaveny nástupištními dveřmi, které rovněž dodá Siemens.
Předpokládá se, že tento dopravní systém přepraví každý
pracovní den 300 tisíc cestujících, kteří jezdí mezi Malajsií a
Singapurem za prací. Od systému CBTC se očekává především vysoká úroveň
spolehlivosti provozu, nezbytná při takto vysokém objemu přepravy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
DVV Media International
Další
informace zde
Přečtěte si také:
23.8.2021 Rychlosti
nástupu a výstupu cestujících i pohodlí cestování, zejména v městské a
příměstské kolejové dopravě, mohou významně napomoci aktuální informace
o obsazenosti vozů. Technologii, která takovéto informace dodává přes
aplikaci Google Maps, zprovoznila v srpnu 2021 americká železniční
společnost MTA Long Island Rail Road (LIRR).
6.8.2021 Před
schvalováním
vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice –
implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který
stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického
zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci
na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily
potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost
seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 
28.7.2021 Další
krok v projektu nové, bezobslužné
linky D pražského metra, na jehož přípravě se v
roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na
přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s
vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác –
Olbrachtova. 
25.6.2020 Technologie
Positve Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu
2020. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|