Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních přejezdech9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například autonomní mobility. S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku listopadu 2021. Sama koncepce lidaru je známá už od 60. let minulého století a lidar má poměrně široké použití v měřicí technice. Dokáže totiž s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti. Právě tyto vlastnosti lidarů zaujaly technologickou firmu Cepton sídlící v Silicon Valley, zaměřenou na lidarové technologie, a litevského systémového integrátora Belam jako možné řešení pro posílení bezpečnosti na železničních přejezdech. Fungování lidaru je zřejmé z fotografie železničního přejezdu a obrázku jeho pokrytí lidarovým paprskem. Po testování různých typů lidarů došli odborníci z Belamu k závěru, že pro tento účel se nejlépe hodí lidar typu Helius Smart od Ceptonu. Tento lidar se ukázal jako nejspolehlivější z pohledu eliminování falešných pozitivních nebo negativních hlášení, včetně fungování v noci a za různých povětrnostních podmínek. Přesnost detekce překážek při testování tohoto lidaru přesahovala 99,99 %. To umožňuje zvýšit úroveň bezpečnosti železničního přejezdu a zvýšit maximální povolenou rychlost vlaků v místě přejezdu na téměř dvojnásobek, případně eliminuje nutnost dopravních značek „stop“ pro úplné zastavení vozidel před nechráněným přejezdem. Kombinace testovaných lidarových senzorů od Ceptonu a pokročilého software pro zpracování získaných dat zároveň poskytuje spolehlivou a přesnou analytiku v reálném čase. Lidarová technologie tak umožňuje nejen zvýšit bezpečnost, ale zároveň napomáhá plynulosti dopravy. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DVV Media International Ltd Přečtěte si také:Zabezpečovací technologie ETCS testována také pro historické parní a dieselové lokomotivy19.10.2021 Moderní zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České republiky. Ačkoli je přednostně určen pro vysokorychlostní tratě, do budoucna by se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales, jednoho z dodavatelů technologie ETCS. Technologie ETCS stále více střeží bezpečnost na české železnici, časový horizont je 20406.8.2021 Před schvalováním vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. Na cestě k bezobslužné lince D pražského metra: první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností28.7.2021 Další krok v projektu nové, bezobslužné linky D pražského metra, na jehož přípravě se v roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. Technologii PTC pro automatický provoz využijí vlaky na Floridě25.6.2020 Technologie Positve Train Control (PTC) pro automatický provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě. Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|