Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. Nabíjecí stanice Rittal (viz obě fota) tvoří modulární systém, který je přizpůsoben konkrétním požadavkům provozovatele nabíjecí infrastruktury. Vlastní skříň nabíjecí stanice je dvouplášťová k zajištění vhodných pracovních podmínek pro elektroniku v náročných klimatických podmínkách venkovního prostředí. Vrchní plášť stanice je stylizován jako sloupek zhotovený z hliníkové slitiny nebo nerez oceli. Hrany sloupku jsou vyztuženy hliníkovým rámem. Stanice může být vybavena až čtyřmi napájecími body, které jsou umístěny na bocích stanice v její horní části, každý napájecí bod může být vybaven jinou zásuvkou. Napájecí body jsou na obvodu osvětleny bílými LED. Při konstrukci stanice bylo využito zkušeností Rittalu s výrobou venkovních rozváděčů a byly zde použity osvědčené bezpečnostní prvky proti vandalismu. Stanici je například možné opatřit speciálním nátěrem pro snadné odstraňování graffiti. Na čelním panelu stanice je umístěn barevný dotykový displej, pod nímž je zařízení pro identifikaci uživatele stanice – RFID čtečka, případně klávesnice, čtečka čárového kódu a další veřejně používané přístupové identifikační systémy. Standardní komunikace mezi uživatelem a stanicí probíhá tak, že zákazník svou identifikací spustí dialog na dotykovém displeji, kde nejprve určí způsob platby (zákaznická karta, předplacená karta apod.), potom vybere vhodný napájecí bod, spustí napájení a následně je průběžně informován o množství dobité energie. Pro ukončení nabíjení je zákazník rovněž vyzván k identifikaci, čímž je zabráněno přerušení napájení nepovolanou osobou. Důležitá je rovněž bezpečnost celého zařízení i procesu nabíjení. Zásuvky nejsou pod napětím, dokud není zasunut konektor nabíjecího kabelu a není spuštěno nabíjení. Pokud se kdokoli pokusí vytáhnout nabíjecí kabel ze zásuvky v průběhu nabíjení, bude zátěž odpojena ještě před vytažením konektoru ze zásuvky, čímž je zabráněno případnému vytažení elektrického oblouku. Stanici je možné také vybavit konektory s elektromechanickým zamykáním, které naprosto zabrání vytažení konektoru v průběhu napájení – tyto konektory v současnosti vyvíjí například firma Mennekes, jako standard pro E-Motion dle normy VDE-AR-E2623-2-2. Uvnitř stanice je umístěn speciálně vyvinutý řídicí systém do těžkých klimatických podmínek s otevřenou komunikací, díky kterému je možno připravit pro každého provozovatele individuální systém komunikace se zákazníkem i způsob vyúčtování (předplacené karty, fakturace po určité periodě, integrace do stávajícího pokladního systému, apod.). Každá nabíjecí stanice může být vybavena komunikačním modulem GPRS/GSM, WiFi, LAN apod. pro komunikaci s centrálou provozovatele. Modul umožňuje nejen zasílání údajů o nabíjení (pro účely vyúčtování), ale umožňuje rovněž dálkové hlášení poruch, vypnutí stanice v případě nutnosti i zasílání provozních informací o stavu jednotlivých komponent. Uvedenou diagnostikou se minimalizují servisní zásahy v případě poruchy a čas na zprovoznění stanice. V případě většího množství stanic v jednom místě (parkoviště) je možné vzájemné propojení Master-Slave, přičemž komunikační modul je umístěn pouze v Master stanici. Nabíjecí stanice ve Zdibech u Prahy není jediná, kterou společnost Rittal provozuje. Do její „rodiny“ patří také nabíjecí stanice pro vozy městských služeb Stadtwerke Bochum Gmbh v německé Bochumi, nabíjecí stanice pro soukromé elektromobily v Průmyslové zóně východ ve Vídni, nabíjecí stanice na parkovištích řetězce McDonald ve Švédsku a nabíjecí stanice pro služební vozíky na hlavním nádraží německé Deutsche Bahn ve Frankfurtu nad Mohanem. Rittal, redakčně upraveno Foto: Rittal 18.5.2016 Jak nám bylo sděleno zástupcem Rittalu, nabíjecí stanice společnosti Rittal ve Zdibech u Prahy již není funkční a Rittal tento segment trhu opouští. Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: Region Severní Normandie podporuje individuální elektromobilitu2.5.2014 Francouzský region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj. vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Čína se stane světovým leadrem v rychlodobíjení26.2.2014 V polovině února 2014 došlo k významné události na světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla. Elektromobil v provozu na pražském letišti4.12.2013 Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím výkonem 50 kW. Na projektu se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Palivový článek: Dánsko sází na metanol12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články. Multistandardní dobíjecí stanice ABB rozvíjejí e-mobilitu21.3.2013 CCS (Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|